شناسهٔ خبر: 68028393 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ضد آفتاب هایی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند

رئیس آزمایشگاه کنترل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو درمورد تست کارایی ضدآفتاب با آیینه‌های UV گفت: از نظر علمی طرح چنین مواردی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و باعث سردرگمی و نگرانی مصرف‌کننده‌ها می‌شود.

صاحب‌خبر -

دکتر شهرام شعیبی اظهار کرد: آینه‌های UV محدوده کوچکی از اشعه UVA را در بازه‌های ۳۲۰ تا ۴۰۰ میلیمتری به‌صورت می‌تابانند؛ بنابراین فقط ضد آفتاب‌های حاوی UVA در این تست موفق می‌شوند و ضدآفتاب‌های حاوی UVB که در طول‌موج ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیمتری منتشر می‌شوند از سوی این آیینه‌ها پوشش داده نمی‌شوند.

وی افزود: این آیینه‌ها از طیف UVA، تست‌های مضر را به پوست نمی‌تابانند و بخشی را که تاثیر کمتری دارد، منتشر می‌کنند؛ زیرا در غیر این صورت این آیینه‌ها می‌توانند سبب آسیب‌های جدی به پوست شوند، در نتیجه این آیینه‌ها UV طول‌موج‌های پایین مضر که در حوزه تاثیر کرم‌های ضدآفتاب هستند را پوشش می‌دهند.

به گفته رئیس آزمایشگاه کنترل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، این آیینه‌ها فقط ضدآفتاب‌هایی که در فرمولاسیون آن ها از مواد شیمیایی استفاده شده است تحت پوشش قرار می‌دهند و فقط ضدآفتاب‌های فوق اشعه UV را جذب می‌کنند و چون در ساخت ضدآفتاب‌های فیزیکی از زینک یا تیتانیوم که نور UV را انعکاس می‌دهند، استفاده شده است، پس در این تست کارایی ندارد.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی خاطرنشان کرد: با توجه‌ به موارد فوق، این آیینه‌ها نمی‌توانند تست مناسبی برای کارایی و اثربخشی ضدآفتاب‌ها باشند. زیرا اگر قرار باشد فقط نوع خاصی از ضدآفتاب را شناسایی کنند بیشتر سبب سردرگمی و نگرانی مصرف‌کننده‌ها می‌شوند و با توجه‌ به دقت عمل پایین این آیینه‌ها بیشتر به‌عنوان روش‌های تبلیغاتی از آن ها استفاده می‌شود.

نظر شما