شناسهٔ خبر: 68024885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«واژگونی» کابوس این روزهای جاده‌های ناایمن سمنان

سمنان - ایرنا - مسیرهای اصلی مواصلاتی و چهارراه ارتباطی غربی- شرقی و شمالی- جنوبی مرکز کشور از استان سمنان عبور می‌کند. این روزها تمام حوادث رانندگی در این جاده‌ها یا از نوع «واژگونی» یا «رخ‌به‌رخ» شدن خودروها گزارش می‌شود و به کابوسی تبدیل شده که مدام در حال تکرار است. ارتقای ایمنی جاده‌های ترانزیتی سمنان به منظور کاهش تصادفات مرگبار به عزمی جزم و نگاه ملی نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران، گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور است. به دلیل این مختصات، سالانه جاده‌های سمنان میزبان حدود ۲۰ میلیون مسافر است و همین ویژگی‌ها ضرورت ایمن‌سازی محور تزانزیتی اتصال شرقی- غربی و شمالی- جنوبی کشور در محدوده استان سمنان، به عنوان یک طرح عام‌المنفعه را دوچندان می‌کند.

طبق گزارش‌ها، گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده‌های ۶ استان کشور است. این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور می کند. در زمان اوج سفرها در هر ۶۰ دقیقه به طور متوسط بیش از یکهزار و ۲۰۰ خودرو از محورهای استان سمنان تردد می کند که با این حجم قابل توجه تردد، واژگونی خودرو یکی از رویدادهای تلخ در محورهای سمنان محسوب می شود .

استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از ۶۵۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند که یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.

آمارها پلیس راه نشاندهنده افزایش ۲ و ۹ درصدی تصادفات منجر به فوت در محورهای ارتباطی سمنان از فروردین تا مرداد ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

یکهزار و ۲۹۶ نفر نیز به دلیل تصادفات در جاده‌های این استان از ابتدای ۱۴۰۳ تا پایان تیر دچار جراحت و مصدومیت شدند، در حالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته یکهزار و ۲۵۹ نفر بود.

نکته قابل توجه در این حوادث رانندگی در سمنان از نوع واژگونی، خسارت سنگین مالی برای شهروندان است که عمده آنها از مسافران عبوری و زائران حرم رضوی هستند که از این جاده‌ها تردد می‌کنند. از سوی دیگر، با نگاهی به آمار مشخص می‌شود هیچکدام از این واژگونی‌ها کمتر از ۲ مصدوم و مجروح نداشته و گاه تا پنج نفر در این واژگونی‌ها با درصدهای مختلف دچارجراحت می‌شوند. یادگاری تلخ که از جاده‌های استان سمنان در ذهنشان ماندگار می‌شود.

آنچه در ماه‌های اخیر به شدت خودنمایی می‌کند، آمار روزانه واژگونی خودروها در جاده‌های سمنان است. روزی نیست که نهادهای امدادی و اورژانس خبر از مصدومان و واژگونی نداشته باشند. خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان سعی داشته با نگاهی به این آمار، جویای علت این دست رخدادهای مرگبار باشد.

«واژگونی» کابوس این روزهای جاده‌های ناایمن سمنان

بهبود وضعیت جاده‌های ملی اعتبار ملی نیاز دارد

طبق آمار، بیش از ۵۰ درصد از جاده های استان سمنان در بخش شریان اصلی، فرعی و هم چنین شهری و روستایی نیازمند نوسازی است و برای کاهش تصادف در محورهای ارتباطی در نظر گرفتن اعتبار و تخصیص به موقع اعتبار اجتناب ناپذیر است.

ارتقای ایمنی راه‌های استان سمنان با توجه به وسعتی که دارد از توان و وسع اعتبارات استانی خارج و به منظور کاهش حوادث تلخ رانندگی، حفظ جان هموطنان، افزایش ایمنی تردد و ارتقای استانداردهای تخصصی نیازمند اعتبار ملی است.

گردنه آهوان، محور آرادان- گرمسار، آرادان - سرخه، محور گرمسار- ایوانکی، محور میامی- سبزوار- عباس آباد و محور دامغان- سمنان، از جمله محورهای پرتصادف استان سمنان است و محور دامغان- معلمان- جندق، منطقه ری آباد شاهرود، منطقه کالپوش و جاده نظامی سمنان از راه های ارتباطی فرعی پرتصادف استان سمنان محسوب می شود و برای کاهش سوانح رانندگی نیازمند بازسازی هستند. وظیفه ساخت راه با اداره‌کل راه و شهرسازی و نگهداری آن با اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و انتظار می‌رود اعتبار ملی برای ارتقای ایمنی راه‌های سمنان مورد توجه باشد.

طبق بررسی‌ها، وظیفه ساخت راه با اداره‌کل راه و شهرسازی و نگهداری آن با اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و انتظار می‌رود اعتبار ملی برای ارتقای ایمنی راه‌های استان سمنان مورد توجه باشد.

خستگی رانندگان علت ۷۰ درصد واژگونی‌های جاده‌های سمنان

رییس پلیس راه سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت: سبقت غیرمجاز در مسیرهای فرعی و خروج از جاده و واژگونی عامل مهم تصادفات در جاده‌های اصلی این استان است.

سرهنگ موسی بزرگی افزود: ۷۰ درصد عامل واژگونی و تصادفات در راه‌های ارتباطی سمنان به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده است.

وی با اشاره به کافی نبودن ایمنی برخی خودروها ادامه داد: ایمنی خودرو و راه، نقش ۳۰ درصدی در وقوع تصادفات جاده‌ای سمنان دارد.

مشکلات همیشگی جاده‌های سمنان

وی اضافه کرد: اختلاف سطح، نبود علایم راهنمایی و رانندگی و خط کشی از جمله عوامل بروز تصادفات در جاده‌های سمنان در بخش نقش راه بشمار می‌رود و تسریع در تکمیل طرح‌های راه‌سازی در این زمینه گره‌گشاست. اختلاف سطح، نبود علایم راهنمایی و رانندگی و خط کشی از جمله عوامل بروز تصادفات در جاده‌های سمنان در بخش نقش راه بشمار می‌رود و تسریع در تکمیل طرح‌های راه‌سازی در این زمینه گره‌گشاست.

رییس پلیس راه سمنان گفت: طبق آمار پزشکی قانونی ۱۰۶ نفر از فروردین تا مرداد ۱۴۰۳ و ۱۰۳ نفر در مدت مشابه سال گذشته در جاده‌های این استان به دلیل تصادف جان باختند.

وی اظهار کرد: از مجموع جان‌باختگان تصادف‌ها از فروردین تا مرداد ۱۴۰۳ در جاده‌های سمنان ۳۸ نفر در صحنه و ۸۸ نفر به دلیل وخامت حال در مراکز درمانی فوت شدند.

به گفته وی، آمارها نشاندهنده افزایش ۲ و ۹ درصدی تصادفات منجر به فوت در محورهای ارتباطی سمنان از فروردین تا مرداد ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

رییس پلیس راه سمنان گفت: یکهزار و ۲۹۶ نفر به دلیل تصادفات در جاده‌های این استان از ابتدای ۱۴۰۳ تا پایان تیر و یکهزار و ۲۵۹ نفر مدت مشابه سال گذشته مجروح شدند.

پنج کشته و ۵۱ مصدوم تصادفات طی یک هفته، از ششم تا سیزدهم مرداد ۱۴۰۳

واژگونی پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۵۴ محور میامی به سبزوار پنج مصدوم، واژگونی لیفان در کیلومتر ۶۰ محور فولادمحله به دامغان پنج مصدوم، واژگونی کوئیک در کیلومتر ۵۸ محور سرخه به آرادان یک کشته و سه مصدوم، واژگونی رنو ساندرو در کیلومتر ۸۲ محور دامغان به سمنان چهار مصدوم، واژگونی پراید در کیلومتر ۶۷ محور سمنان به دامغان سه مصدوم، تصادف ساینا با پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۹۹ محور آزادشهر به شاهرود ۶ مصدوم، واژگونی موتورسیکلت در کیلومتر پنج محور فولادمحله - شهمیرزاد یک مصدوم، واژگونی پراید در کیلومتر ۴۲ محور شاهرود - میامی پنج مصدوم، واژگونی پراید در کیلومتر ۴۸ محور شاهرود به دامغان یک کشته و ۲ مصدوم، انحراف از جاده ال۹۰ در کیلومتر ۴۴ محور سمنان به دامغان ۲ مصدوم، واژگونی موتورسیکلت در کیلومتر چهار محور مهدیشهر به شهمیرزاد یک مصدوم، تصادف پراید با تویوتا کیلومتر ۳۵ محور دامغان به گلوگاه سه کشته و پنج مصدوم، انحراف از جاده سمند در کیلومتر ۸۰ محور دامغان به سمنان ۶ مصدوم و انحراف از جاده پژو پارس در کیلومتر ۷۵ محور دامغان به سمنان، سه مصدوم طی یک هفته (ششم تا سیزدهم مرداد ۱۴۰۳) بر جای گذاشت.

«واژگونی» کابوس این روزهای جاده‌های ناایمن سمنان

۲ کشته و ۴۳ مصدوم نتیجه تصادفات در هفته نخست مرداد ۱۴۰۳

سقوط خودروی سمند از پل در کیلومتر ۵۸ محور سرخه - آرادان ۲ مصدوم، سقوط پیکاپ از پل در کیلومتر ۵۵ محور سمنان به دامغان ۲ مصدوم، واژگونی پیکان وانت در کیلومتر ۳۰ محور شاهرود به آزادشهر- فرعی جنگل ابر ۱۱ مصدوم، واژگونی تویوتا در کیلومتر ۴۳ محور شاهرود به آزادشهر ۲ مصدوم، واژگونی پراید در کیلومتر ۱۰ محور ایوانکی به شریف آباد یک کشته و یک مصدوم، انحراف از جاده و برخورد با تپه تیبا در کیلومتر ۴۰ محور سمنان به دامغان پنج مصدوم، واژگونی پراید وانت در کیلومتر ۵۷ محور فولادمحله به دامغان ۲ مصدوم، تصادف پراید با کامیونت جک در کیلومتر ۶۷ محور دامغان به سمنان پنج مصدوم، انحراف از جاده پژو پارس در کیلومتر ۶۹ محور سرخه به آرادان یک مصدوم، واژگونی پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۱۵ محور ایوانکی به شریف آباد یک مصدوم، واژگونی موتورسیکلت در کیلومتر ۱۴ محور فولاد محله به دامغان یک کشته، واژگونی پژوپارس در کیلومتر ۱۳۳ محور سبزوار به میامی پنج مصدوم، واژگونی پراید در کیلومتر ۲۵ محور گرمسار به ایوانکی یک مصدوم، و واژگونی پاترول در محور شهمیرزاد به فولاد محله پنج مصدوم، در هفته نخست مرداد ۱۴۰۳(سی‌ام تیر تا پنجم مرداد) داشت.

۸۰ مجروح به دلیل تصادفات در هفته آخر تیر در جاده‌های سمنان

انحراف از جاده سراتو و برخورد با نیوجرسی در کیلومتر ۲۰ محور گرمسار به ایوانکی سه مصدوم، واژگونی پژوپارس در کیلومتر ۵۱ محور میامی - سبزوار چهار مصدوم، تصاف کوئیک با تریلی در کیلومتر ۱۱۰ محور قم به گرمسار چهار مصدوم، واژگونی شاهین در کیلومتر ۱۰ محور ایوانکی به گرمسار سه مصدوم، انحراف از جاده ساینا و برخورد با تپه در کیلومتر ۳۶ محور میامی - سبزوار ۲ مصدوم، واژگونی پراید در کیلومتر ۵۲ محور سمنان به دامغان سه مصدوم، تصادف پراید با پیکان در کیلومتر ۱۰۰ محور آزادشهر به شاهرود پنج مصدوم، انحراف از جاده پیکان وانت در کیلومتر ۱۶ محور شهمیرزاد به فولادمحله ۲ مصدوم، سقوط از پل پراید در کیلومتر ۱۹ محور شریف آباد به ایوانکی پنج مصدوم، انحراف از جاده و برخورد با تپه پژو ۲۰۶ در کیلومتر ۹ محور سمنان به فیروزکوه یک مصدوم، واژگونی پژوپارس در کیلومتر ۵۰ محور سمنان به دامغان پنج مصدوم، تصادف زنجیره‌ای سه سواری در کیلومتر ۵۰ محور سمنان به دامغان ۶ مصدوم، واژگونی پراید در کیلومتر ۲۹ محور سرخه به آرادان ۶ مصدوم، واژگونی کوئیک در کیلومتر ۴۵ محور آرادان به سرخه چهار مصدوم ، واژگونی اِل۹۰ در کیلومتر ۱۶ محور میامی - سبزوار چهار مصدوم، واژگونی پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۳۰ محور دامغان به شاهرود ۲ مصدوم، واژگونی مزدا وانت در کیلومتر ۱۰ محور شهمیرزاد به فولادمحله ۲ مصدوم، تصادف پژو ۲۰۶ با پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۱۸۸ محور سبزوار به میامی هشت مصدوم، تصادف سمند و پژو ۴۰۵ در شهرک ولی عصر شهمیرزاد ۲ مصدوم، انحراف از جاده پراید در کیلومتر ۳۲ محور سرخه به آرادان پنج مصدوم، تصادف پژو ۴۰۵ با لاماری در کیلومتر ۶۲ محور دامغان به سمنان چهار مصدوم، واژگونی سمند در کیلومتر ۳۳ محور سرخه به آرادان چهار مصدوم، و حریق سمند در کیلومتر ۲۷ محور سرخه به آرادان یک مصدوم طی هفته آخر تیر ۱۴۰۳(بیست و سوم تا بیست و نهم تیر) بر جای گذاشت.

به گفته متخصصان در هر ۳۳ دقیقه یک هموطن در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می ‌دهد، واژگونی خودرو در نقاط حادثه خیز، با بیش از ۳۸ درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است.

واژگونی با رقمی هراسناک و نشاندهنده عمق فاجعه انسانی در استان سمنان به ۶۰ درصد از کل حوادث رانندگی می‌ رسد. این آمار تکان‌دهنده ضرورت توجه به ایمن‌سازی جاده‌های استان سمنان را با تخصیص اعتبارات ملی و حتی تعریف ردیف بودجه ویژه دوچندان می‌کند.

نظر شما