شناسهٔ خبر: 68023736 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شبهه‌افکنی‌های بی‌مبنا آفت حراج‌های هنری است/ صدور مجوز ۱۳۲۷ نمایشگاه تجسمی

تهران- ایرنا- معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت برپایی حراج‌های هنری و گالری‌ها در تقویت و رونق اقتصاد هنر گفت: شبهه‌افکنی‌های بی‌مبنا درباره وجود تخلف در حراج‌های هنری آفت چنین رویدادهایی است، اگر سندی در این رابطه هست باید ارائه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، برگزاری حراج‌های هنری در چند سال اخیر رونق گرفته و تاکنون نقش موثری در حمایت از آثار هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی و رشد و توسعه اقتصاد هنر داشته است. با این وجود، درباره آثار ارایه شده، قیمت آنها و خریداران این آثار در حراج‌های هنری، شائبه‌هایی از سوی برخی کارشناسان و منتقدان هنری، مطرح می‌شود که در بعضی موارد اسناد مشخصی هم در این باره ارایه نمی‌شود و موضوع اصلی حراج‌ها و چرایی برگزاری آنها زیر سوال رفته است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شائبه‌ها و تخلفات مالی مطرح شده پیرامون حراج‌های هنری به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: آفت این فعالیت‌ها، همین شبهه‌افکنی‌های بی‌مبنا و بی‌سند است. اگر فردی با بررسی‌ها به نتیجه رسید که در حراج‌های هنری تخلف انجام شده است باید حتما پیگیر شود، ما کنارش هستیم که با او همراهی کنیم، قوه قضاییه و سازمان بازرسی و هر جایی که لازم است، مراجعه کنیم اما اینکه شبهه بی‌مبنا ایجاد کنیم و چیزی بگوییم که حراج‌های هنری را ضعیف کند و به تدریج از بین ببرد، غلط است.

محمود سالاری افزود: اگر کسی درباره وجود تخلف در حراج‌های هنری، سندی دارد باید ارایه کند و اگر سندی ندارد باید اجازه بدهد که این فعالیت‌ها، گسترش پیدا کنند، تقویت و حمایت شوند، چون ما برای تقویت اقتصاد هنر چاره‌ای جز برگزاری حراج و برپایی گالری نداریم.

وی گفت: سخنانی که درباره تخلفات در حراج‌ها و گالری‌ها مطرح می‌شوند، نشان‌دهنده این است که همه متوجه یک جریان اقتصادی شدند، این فعالیت‌های هنری که ادامه پیدا کردند، همه می‌گویند ممکن است در آنها تخلف صورت گرفته باشد، ممکن است، نداریم، فعالیت این مراکز و نهادها تا زمانی که شبهات و سخنان بیان شده، اثبات نشوند، باید مورد حمایت قرار بگیرند و ادامه پیدا کنند.

شبهه‌افکنی‌های بی‌مبنا آفت حراج‌های هنری است/ صدور مجوز ۱۳۲۷ نمایشگاه تجسمی محمود سالاری؛ معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سالاری اظهارداشت: هر حراجی، با هر رویکردی باید حمایت و تقویت شود، به دلیل اینکه ما در منطقه‌ای حضور داریم که رقبای زیادی داریم و استعداد، توان و سواد هنرمندان ما با آنها قابل قیاس نیست و ما به جای اینکه جایگاه هنرمندان را ارتقا دهیم، قیمت آثارشان را افزایش دهیم و فاخرتر جلوه بدهیم، مطالبی را عنوان می‌کنیم که اثر هنرمندی این قیمت خاص، ارزش ندارد و باید قیمتش کاهش پیدا کند، واقعا فردی در دنیا با هنرمندانش چنین رفتاری می‌کند؟

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای دنیا، جایگاه هنرمندان را ارتقا می‌دهند، قیمت آثارشان را افزایش می‌دهند و شرایطی را فراهم می‌کنند تا آثار هنرمندان در دنیا بهتر دیده شود، نمی‌دانم بعضی اوقات چه چیزی در ذهن برخی از افراد می‌گذرد که اثر هنرمند را سخیف می‌کنند، یک فعالیت اقتصادی را نادیده می‌گیرند، تلاش می‌کنند تا آن را شبهه‌دار کنند و همه را از این فعالیت بترسانند، این خیلی غلط است، رویکرد ناشایستی است که متاسفانه در بعضی از افراد هست.

وی افزود: با این وجود، رویکرد و سیاست ما در دولت سیزدهم حمایت از هنرمندان، فعالیت حراجی‌ها و گالری‌ها بوده است، هر فردی می‌خواهد باشد، اگر فردی تخلف کرد باید با او برخورد کرد.

صدور مجوز ۱۳۲۷ نمایشگاه تجسمی

سالاری با تاکید بر توسعه گالری‌ها اظهارداشت: هنرهای تجسمی با بیش از ۱۲ رشته همچون خوشنویسی، نقاشی، طراحی، نگارگری، تذهیب، سفال و سرامیک و مجسمه‌سازی گسترده‌ترین طیف هنرمندان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به صدور مجوز یکهزار و ۳۲۷ نمایشگاه هنری در دولت سیزدهم گفت: متاسفانه با فضا، گالری و دیوار محدودی در کشور برای برگزاری نمایشگاه هنری مواجه هستیم، در این دولت ۳۴ مجوز برای تاسیس گالری صادر شد و سعی کردیم روند فعالیت این مراکز را تسهیل کرده و اقتصاد این حوزه را فعال کنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات و برنامه‌های این معاونت برای جلوگیری از تخلفات گالری‌ها و نگارخانه‌های خصوصی در نمایش آثار و نوع تعاملات بیان کرد: وقتی اداره راهنمایی رانندگی گواهینامه‌ای را صادر می‌کند، ممکن است بعضی از رانندگان تخلف کنند. این به معنی این نیست که اداره راهنمایی رانندگی وظیفه‌اش را به درستی انجام نمی‌دهد. با گالری‌هایی که تخلف انجام می‌دهند باید برخورد مناسبی صورت بگیرد و گفت و گو شود.

شبهه‌افکنی‌های بی‌مبنا آفت حراج‌های هنری است/ صدور مجوز ۱۳۲۷ نمایشگاه تجسمی

سالاری گفت: آیین نامه تخلفات گالری‌ها در حال تدوین است و حوزه رصد و پایش اداره کل هنرهای تجسمی فعال است، ضمن اینکه همین نکاتی که درباره تخلفات گالری‌ها مطرح می‌شود، برآمده از رصد و پایش است، این بخش از گالری‌ها، همه گالری‌ها نیستند. این اتفاق تا میزان زیادی رخ نمی‌دهد اما باید بپذیریم که اقتصاد حوزه هنرهای تجسمی از مسیر گالری‌ها می‌گذرد و هر چه که گالری‌ها را تقویت کنیم، گردش مالی آنها رونق پیدا کرده و اقتصاد هنرمندان بهتر تامین می‌شود.

وی افزود: بنابراین اساسا ما بنای انقباض گالری‌ها را نداریم، تلاشمان این است که تعداد گالری‌ها در کل کشور افزایش پیدا کند و از سویی دیگر هم ضمن نظارت باید فعالیت گالری‌ها را هدایت و تلاش کرد تا آنها در چارچوب ضوابط فعالیت کنند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه با تعطیلی گالری‌ها مخالف هستیم، خاطرنشان کرد: گالری‌ها جریان اقتصاد حوزه هنرهای تجسمی را فعال می‌کنند و حراج‌ها باید حتما حمایت شوند برای اینکه بازهم اقتصاد هنرهای تجسمی از مسیر حراج‌ها می‌گذرد و حراج‌ها یکی از آبشخورهای اصلی تقویت اقتصاد هنر هستند.

سالاری اظهارداشت: اینکه گفته می‌شود تخلف در بعضی از گالری‌ها، ممکن است باشد، همچنان که گفتم در همه حوزه‌ها تخلف وجود دارد که در جای خود باید با آن برخورد شود اما به آن معنا نیست که ما این مسیرها را مسدود کنیم یا ببندیم تا تخلف صورت نگیرد، ما حتما باید به سمت گسترش و تقویت و حتی تکثیر این رویدادهای هنری برویم، هم حراج و برگزاری گالری باید تعدادشان به مراتب بیش از آن چیزی که هست، شود.

برگزاری جشنواره‌های تجسمی

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری جشنواره‌های هنرهای تجسمی گفت: شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سال گذشته با بخش‌های متعدد با یک دبیر مجزا و در نهایت دبیرکلی امیر عبدالحسینی و داوران شناخته شده و پیشکسوت برگزار شد. جشنواره تجسمی فجر، گسترده‌ترین جشنواره در بین جشنواره‌های کشور است اما کمترین تبلیغات را دارد و به لحاظ گستردگی و حضور هنرمندان، مهمترین رویداد هنری است.

وی افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سال‌های گذشته با ۱۰ رشته برگزار شد اما در شانزدهمین دوره این جشنواره، بخش‌هایی همچون پژوهش‌های هنری، مقالات، پایان‌نامه و مستند؛ مستندهای هنری تولید شده در حوزه هنرهای تجسمی هم اضافه شد و مورد استقبال قرار گرفت.

سالاری اظهارداشت: بخش‌هایی همچون هنر معماری در مجموعه هنرهای تجسمی مغفول واقع شده است، معماری به دلیل آثار و ابنیه‌ای که در کشور داریم، هنر مهم و تمدن‌ساز است و به لحاظ نگهداری، بازآفرینی و بازتولید باید به آن توجه شود. امسال دبیرخانه هنر معماری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و امیدواریم به جایگاه شایسته‌ای در این حوزه دست پیدا کنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سی و یکمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز از ۱۹ تا ۲۳ شهریورماه امسال در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، رسانه‌های هنری جدید، طراحی، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه‌سازی، نقاشی، نگارگری، هنر ‌سرامیک در بجنورد برگزار می‌شود.

سالاری، تدوین سند ملی هنرهای تجسمی و حضور هنرمندان ایرانی در شصتمین دوسالانه هنر ونیز را از دیگران اقدامات این نهاد عنوان کرد و افزود: غرفه رسمی جمهوری اسلامی امسال در این رویداد با عنوان «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» با نمایش آثار پنج هنرمند بنام؛ مصطفی گودرزی، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان و غلامعلی طاهری با موضوع کودکان شهید غزه برپا شد. همچنین نمایشگاه بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی در شصتمین دوسالانه هنر ونیز در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.

شبهه‌افکنی‌های بی‌مبنا آفت حراج‌های هنری است/ صدور مجوز ۱۳۲۷ نمایشگاه تجسمی

نظر شما