شناسهٔ خبر: 68023602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سخنگوی اسبق وزارت خارجه: رژیم صهیونیستی به هیچکدام از اهداف خود در جنگ غزه نرسیده است

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به لحاظ استراتژیک نتوانسته معرکه غزه را خاتمه دهد بنابراین سعی دارد بازی را بر هم بزند و دریچه‌های جدیدی باز کند، گفت: در واکنش به ترور شهید هنیه طیفی از پاسخ‌های سیاسی، امنیتی و نظامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شاید فرمول ترکیبی انتخاب شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - حسین جابری انصاری، سخنگو و معاون پیشین وزارت امور خارجه درباره ابعاد سیاسی و راهبردی ترور شهید اسماعیل هنیه، اظهار داشت: حادثه ترور رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) یک رویداد مهم در سلسله رویداد‌های است که در ده ماه گذشته بعد از عملیات طوفان الاقصی و ۷ اکتبر اتفاق افتاده و قطعا پیامد‌هایی خواهد داشت و مسائل بعدی آن هم خالق روند‌های جدیدی خواهد شد.

رژیم صهیونیستی به هیچ‌کدام از اهداف خود در جنگ غزه نرسیده است

وی ادامه داد: ده ماه از جنگ غزه گذشته و ارتش اسرائیل هنوز در کوچه پس کوچه‌های نوار غزه در حال نبرد است و هیچ یک از اهداف سه گانه‌ای که برای جنگ غزه (آزادی اسرا، خاتمه یافتن سیطره حماس در نوار غزه و شکست مقاومت و حماس در این منطقه و غیرنظامی شدن آن) اعلام شده بود محقق نشده است.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: رژیم صهیونیستی در این ده ماه، ۴۰ هزار نفر را کشتند، چند برابر این تعداد را مجروح کردند و بخش زیادی از غزه را ویران کردند، اما اهداف جنگی محقق نشده و حالت قفل شدگی و بن بست به لحاظ راهبردی و استراتژیک همچنان باقی مانده است.

جابری انصاری بیان کرد: رژیم صهیونیستی به لحاظ استراتژیک نتوانسته معرکه را خاتمه دهد؛ از یک سو درخواست بیرونی و فشار درونی برای آتش بس است و از سوی دیگر نتانیاهو اهداف استراتژیک را محقق نکرده و اگر آتش بس برقرار شود و به سمت پایان جنگ برود، شروع شمارش معکوس دولت او و شروع حسابرسی‌ها و کمیته‌های تحقیق خواهد بود بنابراین مصلحت نتانیاهو از این زاویه این است که بازی را به هم بریزد و دریچه‌های جدیدی را باز کند و در این جاست که به عملیات نوعی امنیتی و به ویژه ترور رجوع می‌کند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در این شرایط بن بست با رجوع به عملیات امنیتی و ترور سعی می‌کند تا نمایش قدرت دهد و اگر در زاویه نظامی بن بست ایجاد شده در زاویه‌های امنیتی پیروزی خلق کند و دریچه‌ای باز کند که نیم نگاهی هم به صحنه سیاست در آمریکا و شرط بندی بر روی آمدن ترامپ دارد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: در ظرف استراتژیکی که بعد از ۷ اکتبر و به ویژه بعد از وعده صادق ایجاد شد و نوعی بازدارندگی نسبی بین ایران و رژیم صهیونیستی به سود ایران شکل گرفت با انجام این عملیات در قلب تهران درصدد است که معادله شکل گرفته پسا ۷ اکتبر و پسا وعده صادق را بر هم بزند و معادله جدیدی را تحمیل کند.

جابری انصاری با اشاره به اهداف و برنامه صهیونیست‌ها در ایران گفت: بعد از حادثه تلخی که برای رئیس جمهور فقید، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان اتفاق افتاد یک انتخابات فوری و ناگهانی در ایران برگزار شد. بلافاصله بعد از این انتخابات رقابتی، مدیریت صحنه از سوی رئیس جمهور منتخب به نحوی انجام شد که مجموعه ادبیات و گفتمان سیاسی که مطرح شد گفتمان وفاق ملی بود که منجر به ایجاد امیدی در بستر اجتماعی و تعدیل شکاف‌های اجتماعی شد و در درون حاکمیت نوعی وحدت و حرکت به سمت وفاق ملی نشان داده شد که همه این‌ها خط قرمز اسرائیلی‌ها است چرا که هدف درازمدت استراتژیک اسرائیلی‌ها در این ماه‌ها و سال ها، تشکیل شکاف‌های درونی در سطح اجتماعی و درون ساختار‌های حاکمیتی ایران است لذا رژیم صهیونیستی احساس کرد که این چیدمان، چیدمان خوبی برای اسرائیل نیست و باید میز را به هم بزند و بازی جدیدی را به ایران تحمیل کند.

وی درباره واکنش ایران به ترور شهید هنیه نیز بیان کرد: در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شهید هنیه، پرستیژ و اعتبار بین المللی ایران هدف گرفته شده و ساختار و منظومه بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به شکل آشکاری نقض شده است. اسرائیل تلاش می‌کند تا با مراجعه به راه حل‌های امنیتی در بستر یک شکست و بن بست عمیق در جنگ غزه، راه‌های فرعی برای رهایی از تنگنا در غزه گشوده شود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: بسیاری معتقدند که اسرائیلی‌ها به دنبال یک جنگ منطقه‌ای و درگیری مستقیم با ایران هستند تا آمریکایی‌ها و غربی‌ها وارد جنگ شوند و صحنه به کل تغییر کند؛ اسرائیل در جبهه جنوبی یعنی غزه و جبهه شمالی یعنی لبنان وارد یک رویارویی فرسایشی شده که به هیچ وجه به مصلحت او نیست، اما اینکه جنگ را ادامه می‌دهد به دلیل آن است که پیروزی کسب نکرده است.

جابری انصاری ادامه داد: بنابراین به مصلحت اسرائیل است که دریچه‌های جدیدی باز کند و از مزیت‌های نسبی خود برای تحمیل شرایط جدید به بازیگران مقابل خود استفاده کند؛ این به معنای جنگ نیست، اگر اسرائیل وارد یک درگیری شود درست است که ایران و طرف‌های درگیری صدماتی خواهند دید که ممکن است جدی هم باشد، اما اسرائیل یک جغرافیای کوچک ۲۷ هزار کیلومتر مربعی و یک ژئوپلیتیک بسیار محدود دارد. به لحاظ ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی، اسرائیل عقبه، امتداد و عمقی ندارد و در یک درگیری بزرگ پیش از آنکه طرف‌های مقابل او صدمات اساسی ببینند این اسرائیل است که صدمات جبران ناپذیری خواهد دید و کل پروژه صهیونیستی با بحران موجودیتی مواجه خواهد شد.

سرائیل ترجیح می‌دهد که وارد جنگ دیگری نشود

وی افزود: هیچ کشور و بازیگری در سیاست بین الملل با انتخاب خود به سمت جنگ نمی‌رود. ترجیح اسرائیل این است که بدون آنکه به یک جنگ رجوع کند سقف فعلی بن بست جنگ را از طریق مراجعه به عملیات‌های دیگر باز و شرایط و موازنه‌های جدیدی به بازیگران مقابل خود برای تامین منافع اش تحمیل کند.

واکنش ایران به ترور شهید هنیه طیفی از پاسخ‌های سیاسی، امنیتی و نظامی خواهد بود

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با بیان اینکه ما باید در ذیل چند قاعده استراتژیک و مدیریت شرایط صحنه را اداره کنیم، گفت: دولت جدیدی در ایران روی کار آمده و بستری از وحدت و وفاق ملی ایجاد شده که یک سرمایه ملی برای جامعه و حکومت ایران است که باید محفوظ بماند، اما در عین حال بازدارندگی ایران هدف گرفته شده؛ هدف اسرائیل تحمیل یک شرایط جدید و خروج از بن بست غزه است، صحنه باید به گونه‌ای مدیریت شود که دستاورد‌های سیاسی و راهبردی ایران و مقاومت محفوظ بماند و در عین حال به اسرائیل اجازه داده نشود تا موازنه و معادله جدید تحمیلی خود را به بازیگران مقابل تحمیل کند؛ ما هم یک کف و یک سقفی داریم و بین این کف و سقف، براساس یک تحلیل دقیق از آخرین شرایط اسرائیل، منطقه و جهان، قدرت مانور و بازی داریم و در پاسخ سریع خود به این مسئله، طیفی از پاسخ‌های سیاسی، امنیتی و نظامی مورد بررسی خواهد گرفت. شاید فرمول ترکیبی انتخاب شود و هیچ ضرورتی وجود ندارد که ما برگه‌های خود را رو کنیم و مشخص باشد که چه خواهیم کرد چراکه خود این پیچیدگی جزئی از صحنه مدیریت است که باید انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما