شناسهٔ خبر: 68023341 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

گروه هفت خواستار خویشتنداری ایران شد

خبرگزاری ایرنا

آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد، در پیامی خواستار خویشتنداری ایران و اجتناب از اقداماتی شد که تشدید تنش در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش آسوشیتدپرس، تاجانی در این پیام که توسط ریکاردو گواریگلیا دبیرکل وزارت خارجه ایتالیا به محمدرضا صبوری سفیر ایران در این کشور تحویل داده شده است، از تهران خواست تا ضمن خویشتنداری، در امر کاهش تنش در کل منطقه مدیترانه و خاورمیانه مشارکت کند.

در پیام وزیر خارجه ایتالیا آمده است: ما بر این باور هستیم که برای دولت جدید ایران به ریاست مسعود پزشکیان رئیس جمهور و همه نهاد‌های ایرانی مهم است که در مسیر گفتگو با اروپا و همچنین همه کشور‌های منطقه گام بردارند.

بر اساس این پیام، ایتالیا به عنوان رئیس دوره‌ای گروه هفت به دنبال استفاده از دیپلماسی برای کاهش تنش در منطقه است و آماده مشارکت در هر گونه فعالیت سیاسی و دیپلماتیک مورد نیاز برای تحقق این امر است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا پیش‌تر در اظهاراتی با بیان اینکه جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه امکان پذیر است، تاکید کرد: همه از برقراری آتش‌بس در غزه سود خواهند برد.

وزیر دفاع آمریکا در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از تماس تلفنی خود با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خبر داد و نوشت: به یوآو گالانت تاکید کردم که جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه امکان پذیر است.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی را در جنوب بیروت علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی درخواست ایران که مورد حمایت چین، الجزایر و روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت، ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) برای ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران تشکیل جلسه داد.

نظر شما