شناسهٔ خبر: 68022932 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گام بلند برای نوسازی شناور‌های مسافری با استفاده از توان داخلی گام بلند برای نوسازی شناور‌های مسافری با استفاده از توان داخلی

مقام مسئول در سازمان بنادر گفت: ورود شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی و تقویت توان مهندسان داخلی زمینه را برای نوسازی ۵۰ فروند شناور مسافری فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

یکی از مهم ترین برنامه های دولت در حوزه دریایی افزایش  وتوسعه شناورهای مسافری بوده است که در این زمینه دولت  تلاش کرده  در قالب پرداخت وجوه اداره شده و سرمایه گذاران برای ورود به حوزه دریایی و تعمیر شناورهای مسافری بتواند زمینه را برای توسعه گردشگری دریایی ترغیب کند‌.

نیاز ۷ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان تجاری

 پیش از این هم علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  با اشاره به بازسازی و نوسازی ناوگان تجاری اظهار کرد: نخستین موضوع در نوسازی ناوگان، تأمین مالی است که بخشی از آن با کمک صندوق توسعه ملی انجام می‌شود و تجارت دریابرد بیش از ۲۳۰ میلیون تنی حال حاضر کشور توسط همین ناوگان موجود انجام می‌شود. کمبود ناوگان نداریم اما نیازمند نوسازی ناوگان هستیم.

صفایی نوسازی ناوگان تجاری کشور را نیازمند تأمین مالی بیش از هفت میلیارد دلاری دانست.

براساس این گزارش همچنين طبق اعلام آخرین آمارهای سازمان بنادر و  دریانوردی  با استفاده از اعتبارات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی برنامه ریزی  شده است که‌  ۵۰ فروند شناور مسافری  تعمیر و نوسازی و بازسازی شود و این موضوع بین دارندگان شناورهای مسافری تقویت شود.

این طرح در راستای نوسازی ناوگان دریایی کشور و از طریق بخش دولتی به منظور ارتقای شاخص‌های مردمی‌سازی اقتصاد و گردشگری دریایی اجرایی می‌شود.

پیش از این هم الله مراد عفیفی پور مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  به باشگاه خبرنگاران گفته بود: ۵۰ فروند شناور مسافری با استفاده از توان شرکت های کشتی سازی داخلی و مهندسان دریایی نوسازی و بازسازی خواهد شد.

 توسعه گردشگری دریایی ایمن یکی از اهداف مهم سازمان بنادر و دریانوردی به شمار می‌رود و گردشگری ایمن دریایی و ارتقای ایمنی شناورهای مسافری و تفریحی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه به شمار می‌رود.

طبق آخرین آمار های  اعلام شده هزینه نوسازی هر شناور مسافری حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان است که باید برنامه ریزی و تشویق های لازم  برای جذب صاحبان شناورهای مسافری صورت گیرد تا بتوان زمینه را برای جذب نوسازی فراهم کرد چراکه با توجه به تعرفه های پایین و نرخ بلیت های شناور کمتر گامی برای نوسازی در این بخش برداشته می شود‌.

براساس این گزارش سازمان بنادر و دریانوردی جهت ایمنی در دریا با ایجاد شناورهای ایمن‌تر مطابق استانداردهای بین‌المللی جایگزینی ۵۰ فروند شناور مسافری فرسوده از محل وجوه اداره شده سازمان را در دستور کار خود قرار داده است.

کاهش سوانح دریایی و ارتقای سطح ایمنی گردشگری دریایی از جمله تاثیرات اجرای پروژه نوسازی و افزایش ایمنی شناورهای مسافربری است.

خبرنگار:محبوبه کباری 

نظر شما