شناسهٔ خبر: 68021934 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

مدیر کل بهزیستی در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی :

توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است

علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان به همراه معاونین حود در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی حضور یافته و به سولات خبرنگاران پاسخ گفت

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان در این نشست خبری که بیش از ۸۰ نفر از اصحاب رسانه استان حضور داشتند مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه تشکل‌های اجتماعی در کرمان بسیار قوی هستند ، گفت: ۹۵درصد فعالیتهای سازمان بهزیستی برون‌سپاری شده است.

 علیرضا وحیدزاده با بیان اینکه توانمندسازی مددجویان از اولویت‌های بهزیستی است و باید دید که بهزیستی در بحث توانمندسازی مددجویان تا چه‌اندازه می‌تواند خدمات تخصصی و دیگر خدمات را ارائه کند، اظهار داشت: توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه یهزیستی می باشد و سالانه حدود 5 هزار مورد تسهیلات اشتغال در راستای توانمندسازی به جامعه هدف اعطا می‌ شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان این‌که مراکز ماده ۱۶ مراکز کنترل کاهش آسیب هستند، گفت: «سازمان بهزیستی برای معتادانی که به مراکز ماده ۱۶ می‌روند هزینه سنگینی می‌پردازد اما ۱۷ دستگاه آن‌جا دخیل هستند و باید با بهزیستی همکاری کنند تا خروج موفقی صورت گیرد یا ورودی کاهش یابد».

وی افزود : «این سازمان‌ها عموما دستگاه‌های اجرایی هستند و اخیرا با ورود آقای دادستان، ملزم شده‌اند که با بهزیستی همکاری داشته باشند و در حال حاضر شهرداری در حال کار با ما است».

وحیدزاده با تاکید بر این‌که پروژۀ ماده ۱۶ هزینۀ سنگینی به بهزیستی تحمیل می‌کند، ادامه داد: «در حال‌حاضر نزدیک به ۹ میلیارد تومان به موسساتی که این مراکز را کنترل و مدیریت می‌کنند، بدهکار هستیم و بخشی از این بدهکاری باید توسط دستگاه‌هایی که در این زمینه با بهزیستی همکاری داشته باشند، پرداخت شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است».

 وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «افرادی که در این مراکز پذیرش می‌شوند عموما توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند و با دستور قضایی به‌صورت اجباری به بهزیستی تحویل داده می‌شوند و آن‌ها باید دو تا سه ماه در این مرکز نگهداری شوند تا کارهای درمانی روی آن‌ها انجام شود و بهبود پیدا کنند».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان این‌که بارها انتقاد شده که چرا این افراد بعد از مدتی رها می‌شوند، توضیح داد: «بعد از گذشت سه ماه که بودن در این مرکز اجباری است، ممکن است فرد دیگر نخواهد در آن مرکز بماند و برای ادامۀ درمان همکاری کند. به همین دلیل از اواخر سال گذشته ۱۶ مددکار در دو تیم، برای مدیریت موارد کنار ماده ۱۶ قرار گرفتند».

وی ادامه داد: «در حال‌حاضر به جز مرکز کرامت سپاه سه مرکز ماده ۱۶ آقایان در استان فعال است، یک مرکز در سیرجان با ظرفیت 200 نفر، یک مرکز در کرمان با ظرفیت 150 نفر و یک مرکز در بم با ظرفیت 100 نفر که هر کدام بالای دو برابر ظرفیت پذیرش دارند».

وحیدزاده گفت: «ماده ۱۶ بانوان هم فعال بود که به مرکز غربالگری تبدیل شد. با شهرداری محترم وارد یک رابطۀ کاری شدیم، یک ساختمان در انتهای خیابان شهدای خانوک داشتیم که شهرداری آن را برای گرمخانه آماده می‌کند و بخشی از آن را هم ما به‌عنوان ماده 16 بانوان در یک‌ماه آینده فعال خواهیم کرد».

وی اظهار کرد: «یک معتاد متجاهر که همۀ مواد مخدر را تجربه کرده است، ظرف ۳ ماه نمی‌تواند پاک شود و چنین انتظاری هم وجود ندارد. این فرد در مرکز ماده ۱۶ دورۀ سم‌زدایی را سپری می‌کند و بعد باید وارد چرخۀ درمان شود اما بعد از ماده ۱۶ بعضی‌ از آن‌ها با گروه‌های مدیریت مورد هماهنگ می‌کنند و کار این گروه آن است که ظرفیت‌های شغلی را جستجو کنند و کار تسهیل‌گری را برای بازاجتماعی شدن افراد بهبودیافته انجام دهند».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: «در کنار آن، دو مرکز خانه بین‌راهی نیز وجود دارد که اگر افراد بهبودیافته جایی برای سکونت و غذا نداشته باشند می‌توانند از ظرفیت آن‌جا استفاده کنند»

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار 602 کودک کار و خیابانی در استان وجود دارد که هشت نفر آنها ایرانی و مابقی اتباع غیرایرانی هستند، ادامه داد: سه مرکز خدماتی کودکان کار و خیابانی فعال در کرمان داریم.

وحیدزاده با اشاره به اینکه احتمال گرفتن زخم بستر در معلولین وابسته به تخت در مناطق گرم زیاد است، ابراز کرد: با توجه به تقاضاهای مکرر و مشکلات فراوان جامعه هدف با هماهنگی با مدیران کشوری در طرحی عنوان شد که در صورت تأمین نیمی از هزینه کولر گازی توسط هر کدام از آحاد جامعه هدف، نیمی دیگر توسط خیّرین و شرکای اجتماعی بهزیستی کشور تأمین شده و کولرهای گازی خریداری و به مددجویان واگذار خواهدشد

وی با اعلام اینکه با انتشار فراخوان بهزیستی بیش از 4 هزار نفر از توانخواهان تحت پوشش بهزیستی در این طرح ثبت‌نام و مبلغ خودیاری پرداخت کردند، گفت: بهزیستی در این میان شریک اجتماعی خود را از دست داد ،درحالی‌که ۶ ماه پول مددجویان در حساب مشارکت‌های ما خوابیده بود و بسیاری اعتقاد داشتند که ما باید پول را عودت دهیم، اما اخلاقا اینکار درست نبود پس تلاش کردیم تا خودمان با یافتن شرکای اجتماعی جدید این کولرها را خریداری کرده ودر اختیار مددجویان قرار دهیم که باتلاق همکاران به حدود 3 هزار و 700 نفر از متقاضیان وسایل سرمایشی واگذار شد و به 300 نفر دیگر نیز بزودی واگذار می گردد

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اظهار اینکه 95 درصد فعالیت سازمان بهزیستی برون‌سپاری و به بخش غیردولتی واگذار شده است، اضافه کرد: بخشی از آسیب‌های اجتماعی توسط تشکل‌های مردمی حل می‌شود و نقش تشکل‌های اجتماعی در استان کرمان بسیار قوی است.

وی با بیان اینکه حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان حق پرستاری به خانواده معلولین دارای معلولیت شدید و خیلی شدید پرداخت می‌شود تا از فرزند معلول خود نگهداری کنند، ادامه داد: متأسفانه برخی از این معلولین برای تأمین هزینه‌های زندگی تکدی‌گری می‌کنند و ما نمی‌توانیم جلوی این موضوع را بگیریم.

وحیدزاده با اشاره به اینکه صنایع و معادن استان باید دید مثبتی به تشکل‌های حامی بهزیستی داشته باشند، گفت: صنایع بزرگ استان باید بر اساس مسئولیت اجتماعی خود به یاری بهزیستی بشتابند

وی اذعان داشت : اولین اولویت بهزیستی بحث توانمندسازی جامعه مددجویی است تا سرپا بایستند وما این هدف را با جدیت دنبال می کنیم. 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به طرح کمک هزینه مسکن به افراد دارای معلولیت گفت: البته کمک هزینه‌هایی نیز برای ودیعه مسکن در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد اما تمام هزینه های مسکن را نمیتوانیم نامین کنیم و اصولا در هیچ جای دنیا هیچ سیستم رفاهی وجود ندارد که همه هزینه های مسکن را پرداخت کند.

وحیدزاده با اشاره به طرح مشاوره‌های ژنتیک گفت: آمار معلولیت‌های ما روند افزایشی دارد، از این رو باید اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم از این مشاوره‌های ژنتیک بیشتر استفاده کنند

وی گفت: مشاوره‌های ژنتیک و کمک هزینه آزمایش ها از موارد دیگری است که بهزیستی پیگیری می‌کند و سازمان نیز منابع خوبی برای حمایت در خصوص آزمایشات ژنتیک دارد اما در کرمان به‌ویژه در منطقه جنوب در این خصوص ضعف‌هایی وجود دارد وبه همین دلیل آمار معلولیت در آن مناطق بالاتر است.

وحیدزاده افزود : در مجموعه‌ بهزیستی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌های ناشی از مداخلات اجتماعی را دولت پرداخت می کند و بقیه از سایر ظرفیت‌های اجتماعی تامین می‌شود.

وحیدزاده از وجود بالای ۶۴ هزار پرونده معلولیت در کرمان خبر داد و افزود: توانمندی هزینه‌های سنگینی را بر دوش دولت می‌گذارد و سازمان در راستای توانمندی معلولان تسهیلات مختلفی بین جامعه هدف توزیع می‌کند و البته با توجه به وضعیت موجود سازمان هر سال چتر حمایتی خود را گسترده‌تر می‌کند.

وحیدزاده با ابراز اینکه تقاضا برای ایجاد خانه‌های سالمندان در استان رو به افزایش است و تقریباً اشباع شده‌ایم. گفت: متاسفانه اطلاعات مردم در خصوص سالمندی و توانمندسازی سالمندان برای سالم پیر شدن وسالم ماندن پایین است و به همین دلیل از مراکز روزانه ما که به همین منظور ایجاد شده اند استقبال نشده و برخی از مراکز خدمات سالمندان به‌دلیل عدم‌استفاده از آنها در حال تعطیل شدن هستند.

توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است توانمند سازی جامعه هدف مهمترین برنامه بهزیستی است

نظر شما