شناسهٔ خبر: 68021871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دولت بایدن ادعا می‌کند به دنبال پیشگیری از جنگ منطقه‌ای است

افزایش حضور نظامی آمریکا درمنطقه

دنیای اقتصاد : «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به تحولات منطقه‌ای و احتمال حمله به اسرائیل در راستای انتقام شهادت اسماعیل هنیه دستور داد جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی بیشتری به خاورمیانه بروند. «اریک اشمیت» و «هلن کوپر» در گزارش ۲اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، ارتش یک اسکادران اضافی از جت‌های جنگنده «اف۲۲» نیروی هوایی، تعداد نامشخصی رزم‌ناوها و ناوشکن نیروی دریایی که قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک هستند و در صورت نیاز، سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک زمینی بیشتری را ارسال خواهد کرد. سخنگوی پنتاگون هم اعلام کرد: «گروه ضربتی ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن جایگزین گروه ضربتی ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت در منطقه مسوولیت فرماندهی مرکزی خواهد شد.»

صاحب‌خبر -

یک مقام ارشد پنتاگون گفت: برخی از کشتی‌ها و ناوها در حال حاضر در غرب دریای مدیترانه برای تامین امنیت بیشتر به سمت شرق و نزدیک‌تر به سواحل اسرائیل حرکت خواهند کرد. «سابرینا سینگ» سخنگوی پنتاگون هم در بیانیه‌ای عنوان کرد: «وزیر دفاع لوید آستین دستور تغییراتی را در وضعیت تجهیزات نظامی ایالات متحده برای بهبود محافظت از نیروهای آمریکایی داده است تا به این ترتیب هم حمایت از اسرائیل را افزایش دهد و هم اینکه اطمینان حاصل کند ایالات متحده آماده پاسخ‌دهی به پیشامدهای مختلف در منطقه است.» در این بیانیه اگرچه مشخص نشد که هواپیماهای جنگی و شناورهای جنگی اضافی چه زمانی وارد خواهند شد، اما آخرین خبرها نشان می‌دهد که ناو هواپیمابر آمریکایی «یو‌اس‌اس روزولت» به تنگه هرمز رسیده است.

اوایل روز جمعه، مقامات آمریکایی هنوز در حال تصمیم‌گیری بودند که چه تعداد هواپیما و کشتی جنگی ارسال کنند. آنها ادعا کردند که به دنبال هدفمند کردن واکنش آمریکا برای ارسال انواع هواپیماها و کشتی‌های مناسب در سریع‌ترین زمان ممکن برای کمک به دفاع از اسرائیل بدون تشدید درگیری هستند. سینگ، در کنفرانس خبری اوایل روز جمعه، این احتمال را مطرح کرده بود که پنتاگون ایالات متحده می‌تواند نیروهای بیشتری را برای عملیاتی کردن هرگونه توانایی اضافی به منطقه بفرستد. او گفت که این حمایت ماهیت دفاعی خواهد داشت. این سخنگو افزود که طی تماس تلفنی روز جمعه آستین با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، وزیر دفاع آمریکا «متعهد» شد که ایالات متحده به اسرائیل در دفاع از خود کمک خواهد کرد. او گفت: «ما حفاظت از نیروی خود را در منطقه تقویت خواهیم کرد.» مقام‌های پنتاگون می‌گویند هدف از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن، حفظ حضور یک نیروی ضربتی در خاورمیانه، حمایت قوی از اسرائیل و حفظ توانایی استقرار در کوتاه‌مدت برای مقابله با تهدیدات امنیت ملی است.

پنتاگون همچنین در حال آماده‌سازی برای این احتمال است که گروه‌هایی مانند حوثی‌ها در یمن و کتائب حزب‌الله در عراق، نیروهای آمریکایی در منطقه را به‌عنوان بخشی از انتقام‌جویی مورد انتظار در ترور هنیه هدف قرار دهند. آستین طی گفت‌وگو با گالانت نسبت به خطرات تشدید تنش ابراز نگرانی کرد. پنتاگون علاوه بر حدود ۸۰هواپیمای جنگی، تاکنون بیش از ۱۲کشتی را در منطقه مستقر کرده است. ناو هواپیمابر تئودور روزولت، مجهز به حدود ۴۰فروند هواپیمای تهاجمی «F/A-۱۸ سوپر هورنت» و «اف۳۵» که در حال نزدیک شدن به خلیج فارس است درحالی‌که «یو اس اس وسپ» یک گروه دوزیست با ۳۰فروند هواپیما و بالگرد و ۴۵۰۰تفنگدار دریایی و ملوان در شرق دریای مدیترانه در حال فعالیت است.

الجزیره هم در گزارشی در همین رابطه نوشت، ارتش ایالات متحده از استقرار منابع اضافی در خاورمیانه، از جمله یک ناو هواپیمابر، در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره تشدید درگیری بین اسرائیل و طرف‌های دیگر منطقه‌ای خبر داده است. این تحرکات در سطح منطقه نگرانی از گسترش درگیری را افزایش داده است. در همین راستا، سینگ روز جمعه به خبرنگاران گفت که تصمیم برای افزایش توان نظامی ایالات متحده در خاورمیانه پس از تماس‌های سطح بالا با مقامات اسرائیلی گرفته شده است. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، اوایل صبح روز جمعه با همتای اسرائیلی خود گالانت تماس گرفت. پیش از این، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه تماس گرفتند.سینگ روز جمعه گفت: آستین «به گالانت متعهد شد که حفاظت از متحد خود را در منطقه تقویت خواهیم کرد.» او افزود: «ما در دفاع از خود در کنار اسرائیل خواهیم بود و این چیزی است که وزیر امور خارجه امروز صبح در تماس تلفنی خود با گالانت تکرار کرد.»

افزایش حضور نظامی آخرین تلاش ایالات متحده برای ممانعت از حملات به اسرائیل و اجتناب از جنگ منطقه‌ای است. اما این تحولات در یک زمان پرتنش رخ می‌دهد. جنگ اسرائیل در غزه به زودی وارد یازدهمین ماه خود می‌شود؛ درحالی‌که ترس از نسل‌کشی و قحطی در فلسطین ادامه دارد. به نوشته الجزیره، دولت بایدن قبلا حمایت کامل از اسرائیل را در صورت وقوع یک جنگ گسترده‌تر نشان داده است. درحالی‌که ایالات متحده از رنج غیرنظامیان در غزه انتقاد کرده، اما تاکنون از فشار آشکار به اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه خودداری کرده است. با این حال، بایدن به عواقب این ترورها در روز جمعه اشاره کرد و آنها را «عقبگرد در مذاکرات آتش‌بس» توصیف کرد. او در بیانیه‌ای کوتاه به خبرنگاران گفت: «این وضعیت کمکی نمی‌کند.» با این حال، دولت بایدن ابراز امیدواری کرده است که تنش‌ها همچنان قابل کاهش باشد. آستین گفت: «فکر نمی‌کنم جنگ اجتناب‌ناپذیر باشد.» آستین همچنین گفت: «فکر می‌کنم همیشه فضا و فرصت‌هایی برای دیپلماسی وجود دارد.»

نظر شما