شناسهٔ خبر: 68020514 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

دیوید هرست: هدف از ترور هنیه، به آتش کشیدن منطقه بود

رژیم اشغالگر با ترور شهید «اسماعیل هنیه» راه را برای هرگونه توافق با حماس و آزادی اسرای صهیونیست دشوارتر کرد؛ اقدامی که آگاهانه و با هدف تشدید تنش‌ها در منطقه صورت گرفت و «بنیامین نتانیاهو» به دنبال کسب منفعت شخصی از آن است.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایسنا، رسانه انگلیسی در مقاله‌ای با مقایسه اقدامات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با سایر قدرت‌های استعماری جهان، تأکید کرد این جنگ‌افروزی‌ها نمی‌تواند به دوام حکومت نتانیاهو منجر شود.

«دیوید هرست» تحلیلگر برجسته «میدل‌ایست آی» در این مقاله ترور «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی حماس را نشانه‌ای از تلاش نتانیاهو برای ایجاد درگیری‌های منطقه‌ای دانست که هدف آن تحریک عامدانه و تشدید تنش‌ها بوده است.

به گزارش هرست، موضع تهاجمی نتانیاهو در برابر ایران همواره بخشی جدایی‌ناپذیر در حرفه سیاسی او بوده است. این تحلیلگر یادآوری کرده است که در چند دهه قبل نتانیاهو در دیدار خود با وی، ایران را تهدید اصلی معرفی کرده بود و جنبش‌های مقاومت منطقه مانند حزب‌الله و حماس را بازوهای ایران می‌دانست. او همواره باور داشته که می‌تواند با زیر پا گذاشتن آرمان استقلال و آزادی‌خواهی فلسطینیان، مانع تشکیل کشور مستقل فلسطین شود.

پیامدهای این ترور

به عقیده هرست، ترور هنیه پیامدهای مهمی دارد. هنیه که هیچ نقش عملیاتی در عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر نداشت، بخشی از تیم مذاکره‌کننده با میانجی‌گری قطر و مصر بود که برای برقراری توافق آتش‌بس و تبادل اسرا زحمات زیادی کشیده بود. اقدام اخیر رژیم صهیونیستی برای ترور وی، عملاً این مذاکرات را از بین برده و هرگونه امید برای توافق را کم‌رنگ کرده است.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر ضمن ابراز ناراحتی از ترور شهید هنیه، این پرسش را مطرح کرده که وقتی رژیم صهیونیستی یکی از طرف‌های حاضر در مذاکره را ترور کرده، مذاکرات چطور قرار است ادامه پیدا کند؟ نتانیاهو با این اقدام خود احتمال آتش‌بس دائمی را بیش از پیش تضعیف کرده و با تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از ایجاد جبهه دوم جنگ در لبنان مخالفت می‌کند.

دیوید هرست: هدف از ترور هنیه، به آتش کشیدن منطقه بود شهید «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی حماس

 

به نوشته هرست، هنیه چهره‌ای معتدل و عملگرا بود که در ایران، ترکیه و قطر با جهان اسلام ارتباط برقرار کرده بود. او پنهان نبود و در همواره در جمع بود. رژیم صهیونیستی با ترور این چهره مقاومت، راه خود را برای برقراری توافق با حماس دشوارتر از قبل کرده است.

این تحلیلگر معتقد است: هنیه به‌عنوان چهره‌ای که در درگیری‌های غزه خسارات شخصی زیادی دیده و نزدیکان خود را از دست داده، به نمادی از پایداری آرمان فلسطین بدل شده بود. واکنش کنترل‌شده و آرام او به مرگ اعضای خانواده‌اش و اولویت دادن به وضعیت مجروحان فلسطینی، موجب ارتقا جایگاه او نزد فلسطینیان شده بود. ترور شهید هنیه یک اشتباه استراتژیک از سوی رژیم صهیویستی است؛ زیرا شهادت هنیه نه‌تنها حماس را تضعیف نمی‌کند، بلکه عزم و آرمان شهادت‌طلبی جنبش مقاومت فلسطین را تقویت خواهد کرد.

دیوید هرست: هدف از ترور هنیه، به آتش کشیدن منطقه بود پسران و نوه‌های شهید هنیه

 

این نخستین بار نبود

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی از دیرباز دست به ترور رهبران حماس زده است؛ اما این جنبش همچنان شاهد افزایش نفوذ و تأثیرگذاری خود بوده است؛ هم از نظر جذب نیرو و هم از منظر جایگاه سیاسی. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند اگر در کرانه باختری انتخابات آزاد برگزار شود، حماس به احتمال زیاد پیروز خواهد شد.

اقدامات اخیر حماس، به ویژه پس از حمله ۷ اکتبر، جایگاه آن را در نظر بسیاری از فلسطینیان، مسلمانان و در جهان عرب تقویت کرده است. حتی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که با حماس زاویه دارد، به‌طور علنی ترور شهید هنیه را محکوم کرد و به تأثیر این حادثه بر وحدت و احساسات فلسطینیان اشاره کرد.

رژیم اشغالگر در گذشته چندین تن از رهبران ارشد حماس، از جمله بنیان‌گذار و راهنمای معنوی جنبش، «شیخ احمد یاسین» را در مارس ۲۰۰۴ و همچنین چهره‌هایی مانند «عبدالعزیز الرنتیسی» و «صالح العاروری» را ترور کرده است.

دیوید هرست: هدف از ترور هنیه، به آتش کشیدن منطقه بود «شیخ احمد یاسین» بنیان‌گذار و رهبر معنوی حماس که در ۲۰۰۴ به شهادت رسید

بروز اختلافات عمیق

همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به اسماعیل هنیه و همچنین به شهادت رساندن فرمانده ارشد حزب‌الله در لبنان که موجب تشدید چشمگیر تنش‌ها شده است، اعضای جناح راست افراطی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به یک مرکز بازداشت یورش بردند تا به بازداشت یک نظامی صهیونیست که به آزار و اذیت فلسطینیان متهم شده بود، اعتراض کنند. این حادثه یادآور یورش حامیان «دونالد ترامپ» به کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ بود و در وضعیت کنونی که صهیونیست‌ها در جنوب با حماس و در شمال با حزب‌الله درگیر هستند، از تشدید شکاف‌های داخلی در میان آن‌ها خبر داد.

گزارش‌هایی از شکنجه‌های شدید و بدرفتاری با زندانیان فلسطینی در مرکز بازداشت «سدی تیمان» منتشر شده است که وضعیت بین‌المللی رژیم صهیونیستی را وخیم‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. دستگیری ۹ سرباز صهیونیست که به سوءاستفاده جنسی از یک زندانی فلسطینی متهم شده‌اند، اعتراضاتی را برانگیخت و شکاف‌های موجود در بدنه رژیم اشغالگر و همچنین ساکنان اراضی اشغالی را برجسته‌تر کرد.

رژیم اشغالگر خود را یک دموکراسی باثبات در منطقه‌ای پرتنش می‌داند، اما این جایگاه خیالی به‌طور فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار گرفته است. فشارهای داخلی و خارجی که کابینه نتانیاهو با آن‌ها مواجه است، از جمله تحقیقات درباره جنایات جنگی و انتقادات بین‌المللی، این جایگاه پوشالی را بیش از پیش متزلزل کرده است.

سیاست‌های تهاجمی نتانیاهو بازتابی از رفتار تاریخی قدرت‌های استعماری بوده و از این باور اشتباه صهیونیست‌ها نشأت می‌گیرد که یهودیان واقعاً قوم برگزیده هستند و پیروزی کامل در برابر حماس برای آن‌ها ممکن است. نتانیاهو با اقدامات خود نه‌تنها منطقه را بی‌ثبات می‌کند، بلکه انسجام داخلی صهیونیست‌ها را نیز از بین خواهد برد. این سیاستمدار صهیونیست مانند سال‌های آخر آپارتاید در آفریقای جنوبی، به هر دری می‌زند تا قدرت خود را حفظ کند، اما نمی‌تواند از فروپاشی قریب‌الوقوع کابینه خود جلوگیری کند.

دیوید هرست: هدف از ترور هنیه، به آتش کشیدن منطقه بود

برچسب‌ها:

نظر شما