شناسهٔ خبر: 68018245 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار گیلان: اهرم‌های نظارتی برای تنظیم بازار به کار گرفته شود

رشت- ایرنا- استاندار گیلان بر به کارگیری اهرم‌های نظارتی برای کنترل قیمت‌ها تاکید کرد و گفت: نحوه و روش قیمتگذاری‌ها باید روشن و شفاف باشد و کمیته‌های مشترک نظارتی نیز در قالب گشت‌های مشترک بین دستگاهی تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز شنبه در جلسه تنظیم بازار، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را از وظایف دولتمردان دانست و افزود: زنجیره تولید تا مصرف را باید به گونه ای طراحی و مدیریت کنیم که در بازار اختلال، تورم و گرانی ایجاد نشود و عرضه و تقاضا تنظیم شود.

وی تصریح کرد: حق مردم باید ادا شود و رسیدگی به درخواستها و تقاضاهای مردم از وظیفه اصناف، بازارایان و همه مدیرانی است که در این عرصه وظیفه نظارت و اجرا را برعهده دارند، همه ما مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

استاندار گیلان، کنترل تورم را کلیدی‌ترین عامل تنظیم بازار دانست و گفت: شرایط نباید به گونه ای باشد که مردم در مدت زمان کوتاهی با رشد قیمت های نجومی مواجه شوند بلکه اصناف باید خود بر واحدهای صنفی نظارت داشته باشند و در بازار نقش آفرینی کنند.

عباسی تصریح کرد: باید بازار مصرف را با توجه به ذخایر استراتژیک موجود کاملا مدیریت کرد و شرایط را برای روزهایی که تعداد زیادی از گردشگران به استان وارد می شوند، آماده کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه تولید برنج مساله بسیار مهمی در استان است و کشاورزان در این خصوص نباید نگرانی داشته باشند؛ افزود: در دولت سیزدهم و اکنون در دولت چهاردهم اهتمام ویژه ای در خصوص حمایت از کشاورزان وجود دارد و در این راستا واردات برنج تا آبان ماه جاری امکانپذیر نخواهد بود و برنجی وارد کشور نخواهد شد؛ از سوی دیگر باید سامانه ای طراحی شود که میزان تولید این کالای استراتژیک در انبارهای استان مشخص شود.

استاندار گیلان اضافه کرد:باید میزان تولید برنج به صورت کارشناسی و درست محاسبه شود و به برآوردهای احتمالی اکتفا نشود و این محاسبات تا آخر شهریور به دولت اعلام شود تا دولت اقدامی نکند که مازاد نیاز برنج وارد کشور شود و کشاورزان متضرر شوند.

عباسی گفت: در این موارد ما حامی صد درصدی کشاورزان هستیم و فرمانداران باید متناسب با تولید برنج در شهرستان اقدام کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه برخی کشاورزان در بارش های اخیر با مشکلاتی مواجه شدند و باید سازمان جهاد کشاورزی و بیمه، این مشکلات را برطرف کنند، افزود: نرخ برنج در شالیکوبی ها در قالب گشت مشترک جهاد کشاورزی، سازمان تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت مورد نظارت قرار گیرد و قیمت برنج با نصب برچسب به صورت شفاف و روشن مشخص شود، همچنین ثبت برنج در انبار توسط شالیکوبی ها اعمال شود.

وی در خصوص قطعی برق و کاهش تولید در کارخانجات سیمان هم گفت: این موضوع نباید موجبات سوء استفاده برخی را فراهم کند، قطعی برق تا اواخر مرداد بوده لذا این مشکل باید مدیریت شود.

عباسی در خصوص افزایش قیمت دام زنده و گوشت، گفت: توزیع این کالا با قیمت عادلانه در دستور کار قرار گیرد و فرمانداران شهرستانها نیز متناسب با تقاضای مورد نیاز، جمعیت و محرومیت مناطق نیاز شهرستانها را اعلام و سهمیه خود را دریافت کنند.

استاندار گیلان خواستار نظارت بر قیمتگذاری لباس دانش آموزی شد و گفت: در کنار نمایشگاههای محصولات کشاورزی، نمایشگاه نوشت افزار و مایحتاج مورد نیاز دانش آموزان نیز برای عرضه محصولات با قیمت مناسب دایر شود.

وی اظهار داشت:افزایش کیفیت آرد و نان به عنوان قوت غالب مردم مورد تاکید است و فرمانداران نیز بر عملکرد نانوایان نظارت ویژه داشته باشند تا رضایت مردم در این زمینه فراهم شود.

نظر شما