شناسهٔ خبر: 68017975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازیگر نه چندان پنهانِ یک ترور

تنها اندکی پس از انتشار خبر ترور شهید هنیه، این رویداد با بازتاب‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی همراه شد و تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت آن ارائه شده و همچنان نیز می‌شود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، الف نوشت: در این چهارچوب، عمده تحلیل‌ها معطوف به ابعاد جنایتکارانه اقدام تروریستی اشغالگران اسرائیلی در ترور شهید هنیه است. با این حال، باید توجه داشت که واقعه ترور این شهیدِ محور مقاومت، یک بازیگر پنهان مهم و جدی دارد که توجه به آن نیز بسیاری مهم است. این بازیگر پنهان نیز دولت آمریکا است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس اندکی قبل از ترور شهید هنیه، به آمریکا سفر کرد و در جریان این سفر، یک سخنرانی جنجالی را نیز در کنگره آمریکا انجام داد. 

او در جریان سخنرانی اش در کنگره آمریکا، سیل قابل توجهی از اتهامات را علیه کشورمان و محور مقاومت در منطقه مطرح کرد. با این حال، نکته قابل تامل این است که برخی منابع خبری و رسانه ای آمریکایی به این نکته اشاره داشتند که نتانیاهو در جریان سفرش به آمریکا، به واسطه رایزنی با مقام های آمریکایی، جهت انجام برخی اقدامات مخرب در منطقه از جمله حمله به لبنان، از واشینگتن چراغ سبز گرفته است. خبری که در نوع خود به دلیل اوج گیری فضای تنش و درگیری ها میان حزب الله و رژیم اشغالگر قدس، به شدت مورد توجه قرار گرفت. 

با این همه، اینطور به نظر می رسد که ردپای چراغ سبزی که صهیونیست ها از آمریکا گرفته بودند را در ماجرای ترور شهید هنیه نیز می توان رهگیری کرد. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که توجه داشته باشیم اساسا رژیم صهیونیستی بدون هماهنگی با آمریکا و دریافت نظر و رضایت این دولت، قادر به پیشبرد اقدامات تروریستی اش نظیر آنچه اخیرا در تهران به نمایش گذاشت، نیست. 

دلیل اصلی این موضوع نیز این است که صهیونیست ها قادر به تحمل تبعات آن به صورت انفرادی و بدون حمایت‌های واشینگتن و دیگر قدرت های غربی نیستند. در عین حال، باید توجه داشت که هم صهیونیست ها و هم دولت آمریکا، در ترور فرماندهان و چهره های برجسته محور مقاومت، منافع زیادی دارند. موضوعی که همکاری آن ها در مورادی نظیر ترور این افراد را به امری کاملا محتمل تبدیل می کند. پس از واقعه ترور شهید هنیه نیز شاهد بوده ایم که آمریکایی‌ها برخی از ناوهای خود را به مجاورت اراضی اشغالی حرکت داده اند و عملا این پیام را می رسانند که در صورت انتقام جویی محور مقاومت از صهیونیست ها، آماده دفاع از این رژیم هستند. حال در این شرایط، اینکه می بینیم دولت آمریکا پس از ترور شهید هنیه، ادعا می کند که از این ماجرا مطلع نبوده و در آن دست نداشته، بیش از همه شبیه به یک جوکِ بزرگ است. 

البته که دولت آمریکا در ماه های گذشته و در بحبوحه جنگ غزه، دروغ هایی از این دست را به کرات گفته است. به عنوان مثال، دولت آمریکا در ظاهر از جنایات صهیونیست ها درنوار غزه انتقاد می کند اما هنوز اصلی ترین حامی نظامی و مالی رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه است. به نحوی که آمارهای رسمی حاکی از این هستند که واشینگتن بیش از 6 برابر تعهد سالیانه کمک های مالی خود به صهیونیست ها، به آن ها کمک مالی و تسلیحاتی کرده است. مسائل و موضوعاتی که نشان می دهند در مواجهه با دروغ های آمریکا در رابطه با تحولاتی نظیر آنچه اخیرا در تهران مشاهده کردیم، باید هوشمند بود. 

انتهای پیام

نظر شما