شناسهٔ خبر: 68017221 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

بهره‌مندی مدارس دارای محصول خلاقانه از سبد حمایتی معاونت علمی

صاحب‌خبر -
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در نشست خبری نخستین جشنواره ملی آفرینو طی سخنانی گفت: توسعه و توانمندسازی مجموعه ها و مدارسی که می توانند به صورت فعال و اثربخش فعالیت های خلاقانه و نوآورانه خود را به عموم جامعه ارائه دهند، سهم و نقش معاونت علمی در جشنواره آفرینو است.

 به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست خبری اولین جشنواره ملی آفرینو (ابتکارات و خلاقیت های مدارس غیر دولتی) امروز ۱۳ مردادماه باحضور احمد محمود زاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی و مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، مساله و سهم معاونت علمی در اولین جشنواره آفرینو را اتصال و  بهمرسانی ظرفیت‌های مردمی در حوزه های فناورانه دانست و گفت: یکی از مسائلی که بخش خصوصی و بخش غیردولتی می‌توانند در آن نقش جدی داشته باشند، بحث حوزه آموزش و یادگیری است که البته وزارت آموزش پرورش در این زمینه  پیشگام بوده و از ظرفیت مدارس غیردولتی در سال های گذشته استفاده کرده است و طی آن بخشی از تکالیف حوزه تعلیم و تربیت و آموزش  و یادگیری توسط خود مردم انجام شده و به نتیجه رسیده است.

 وی ادامه داد: در واقع، خدمات و محصولات آموزشی ای که در مدارس غیردولتی تولید شده و به عرصه عمومی وارد می شود نه فقط برای دانش آموزان این مدارس که باید برای دیگر مدارس و عموم جامعه هم دسترس پذیر باشد. در این فضا، نقش و سهم معاونت علمی و به طور مشخص تر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، در جشنواره ای که برگزار شده، ناظر به حمایت از همین فضا است؛ یعنی، توسعه و توانمندسازی مجموعه هایی که می توانند به صوت فعال و اثربخش فعالیت های خلاقانه و نوآورانه خود به عموم جامعه ارائه دهند.

به گفته او، مدارس و معلمانی که می‌توانند تجربه کاری خود را به یک فرآیند اثربخش یا به عبارتی محصول یا خدمات تبدیل کنند و این محصول و خدمات قابل توسعه و تکثیر باشد، در دایره حمایت عام معاونت علمی قرار می گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای این جشنواره ما نشان خاصی را هم در نظر گرفته‌ایم و شرایط ویژه حمایتی برای مدارسی که حائز رتبه شده اند را ایجاد می‌کنیم.

حسنلو در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به اینکه اساسا برنامه معاونت علمی برای ارتقا آموزش، یادگیری و توانمندسازی مدارس چیست، گفت: هدف ما، ارتباط و اتصال ایده های خلاقانه و مبتکرانه و مبتنی بر دانش به جامعه  و بازار بزرگ حوزه تعلیم و تربیت و آموزش است و اگر از این مزیت های خلاقیت محور استفاده نکنیم، با این تکثری که در فضای نیازهای آموزشی وجود دارد، نمی توانیم عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهیم.

وی ادامه داد: نقش اصلی ما حمایت از شرکت ها و مجموعه هایی است که یک نوآوری و فناوری و ابتکار را در حوزه آموزش و پرورش توسعه می دهند، حال این می تواند در بدنه مدارس یا در بدنه یک شرکت خصوصی باشد و ما این ها در دایره شرکت خلاق و دانش بنیان قرار داده و از آنها حمایت می کنیم و ایناها می توانند از رهگذر فراخوان هایی که معاونت علمی اعلام می کند و وارد سبد حمایتی ما شوند.

حسنلو همچنین به انتشار فراخوان پلتفرم های همرسان  اشاره کرد و افزود: در هفته های اخیر، فراخوان پلتفرم های همرسان را هم در حوزه آموزش و پرورش اعلام کردیم. در این فراخوان به دنبال ایجاد یک سکوی اتصال عرضه و تقاضا در حوزه آموزش و پرورش هستیم. این شان دوم معاونت علمی است، یعنی ما علاوه بر حمایت از شرکت ها و مجموعه های فعال  بخش خصوصی، یک شانیت پاسخگویی به نیازهای حاکمیتی و کلان کشور را هم داریم که در قالب فراخوان اعلام می شود.

احمد محمود زاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های هم طی سخنانی گفت: فراخوان جشنواره آفرینو در سال ۱۴۰۲ در شش محور از جمله نوآوری در فرایند فرهنگی و پرورشی، نوآوری در فرایند پژوهش، نوآوری در فرایند مشارکت و تعاون، نوآوری درفرایند تعلیم و تربیت، نوآوری در فرایند مدیریت و  تنوع فضاهای یادگیری منتشر شد که ۲۰ درصد از مدارس غیر دولتی در این رویداد شرکت کردند و شش هزار و ۲۰۰ طرح از سوی سه هزار و ۶۳۶ مدرسه از طریق سامانه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی ادامه داد: این آثار از سوی شاخص های تعیین شده ارزیابی شد و  ۲۵۰ طرح به مرحله کشوری  رسید که از این تعداد ۴۰ طرح در به مرحله بعدی و سپس ۲۰ طرح به مرحله نهایی رسید و در اختتامیه رویداد آفرینو از شش طرح تقدیر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین طرح پذیرفته شده در مرحله نهایی از استان البرز و کمترین طرح از استان اردبیل بوده است اما طرح‌های برگزیده از سراسر کشور بوده‌اند که جزئی از ۲۵۰ طرح برگزیده انتخاب شدند. ۴۰ طرح منتخب از استان های  هرمزگان و مازندران، فارس، قزوین، سیستان و بلوچستان، بوشهر، اصفهان بوده است. مدارس برند کمتر در این رویداد شرکت کردند. این نقطه ضعف این رویداد است و با همکاری  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مقرر شده است که نشان نوآوری به مدارس تعلق گیرد.

محمود زاده در پایان گفت: این نمایشگاه راهی برای شناخته شدن بیشتر مدارسی است که با خلاقیت رشد داشته‌اند. ممکن است شهریه‌ای افزایش یابد اما اینکه یک مدرسه در سیستان و بلوچستان درخشیده است باید راه و خلاقیتش نشان داده شود تا دیگر مدارس هم از این روند استفاده کنند.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما