شناسهٔ خبر: 68016970 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

میزگرد تحلیل حقوقی جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه برگزار شد

میزگرد تخصصی تحلیل حقوقی جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه، با حضور کارشناسان حقوق بین‌الملل برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - میزگرد تخصصی تحلیل حقوقی جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه، روز شنبه، ۱۳ مرداد برگزار شد. 

این میزگرد از سوی انجمن حقوق بین‌الملل سازمان بسیج حقوق‌دانان کشور با همکاری اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور جمعی از کارشناسان برگزار شد. 

مبنای حقوقی پاسخ ایران درپی شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس

هیبت‌الله نژندی‌منش، کارشناس حقوق بین‌الملل درباره مبنای حقوقی پاسخ ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، گفت: تروریسم دولتی، به‌کارگیری عمدی خشونت یا تهدید استفاده از آن از سوی یک دولت، یا رژیم است. 

نژندی‌منش، اظهار کرد: اگر مجموعه‌ای از اقدام‌های تروریستی از سوی یک دولت یا رژیم انجام شده باشند، یعنی قائل بر این باشیم که زنجیره‌ای از اقدام‌ها و اقدام‌های زیربنایی از سوی این رژیم انجام شد و شواهدی وجود داشته باشد که این زنجیره ادامه خواهد داشت، می‌توان به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل استناد کرده و این اقدام‌ها را حمله نظامی به حساب آورد؛ بنابراین می‌توان به دفاع مشروع تکیه کرد. 

آثار و پیامد‌های ترور شهید هنیه از منظر حقوق بین الملل

عبدالحسین صفایی، کارشناس حقوق بین‌الملل، در تشریح وضعیت حقوقی شهید اسماعیل هنیه از منظر قوانین بین‌المللی، گفت: اسماعیل هنیه، رهبر یک جنبش مردمی بود که برای رفع اشغال کشورش و بیرون راندن اشغالگر فعالیت می‌کند. 

صفایی، خاطرنشان کرد: هنیه زمانی که به‌عنوان یک نماینده سیاسی مهمان ایران برای شرکت در مراسمی رسمی بود، مورد تعرض قرار گرفت.

وی تاکید کرد: از منظر بنیان‌های روابط بین‌الملل، اقدام رژیم صهیونیستی قوانین و حقوق بین‌الملل را مورد خدشه قرار داد.

صفایی همچنین اظهار کرد: نمایندگان سیاسی حتی در دورانی که قوانین کاملی وجود نداشت مورد احترام بودند؛ کسانی که این جنایت را مرتکب شدند حتی از آن دوران هم عقب‌تر هستند.

کارشناس حقوق بین‌الملل خاطرنشان کرد که کسانی که بنیان نظم حاکم بر منشور را تعریف می‌کردند، خودشان به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی مخل اصلی این منشور هستند. 

وی با بیان این‌که هنیه به شهادت بسیاری از اسناد و اصول بین‌الملل، فردی دارای مصونیت بود، اظهار کرد: سران مقاومت نه تنها در غزه، بلکه خارج از آنجا نیز تحت تعقیب رژیم صهیونیستی قرار گرفته و ترور می‌شوند. 

صفایی، تاکید کرد: ترور شهید هنیه مرگ تمام سازوکار‌های حقوق بین‌الملل به حساب می‌آید؛ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی ایران نیز براساس بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل مورد تعرض قرار گرفت. 

کارشناس حقوق بین‌الملل در بخش دیگری، گفت: حق ایران است که از طرفیت خود، به نمایندگی از جامعه بین‌المللی اقدام‌های موثری را در این راستا عملیاتی کند. 

چرا ترور هنیه یک جنایت نامشروع در عرصه بین‌المللی است؟

محمدمهدی غمامی، کارشناس حقوق بین‌الملل نیز در جریان این میزگرد، ابعاد نامشروع اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را برشمرد و گفت: همه افراد، دارای حقی بنیادی، یعنی حق حیات هستند؛ این یکی از حقوق مسلم هر فردی در هر جای جهان بوده و این حق به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. 

غمامی، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی جنایت علیه بشریت و قتل خودسرانه را به واسطه نقض حیات افراد انجام داده است. 

به گفته وی، قتل خودسرانه به قدری اهمیت دارد که شورای حقوق بشر برای آن گزارشگر ویژه اختصاص داده است. 

کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به این‌که هنیه فردی بود که از همه حقوق برخوردار بوده و اقدام صهیونیست‌ها قتل فراقانونی و هدفمند به حساب می‌آید، عنوان کرد: براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، هیچ طرفی حق اقدام به قتل در خارج از منطقه جنگی را ندارد؛ هنیه دارای گذرنامه سیاسی و دیپلماتیک بوده و در میدان درگیری حضور نداشت. 

غمامی، تاکید کرد: شهید هنیه یک فرد تحت حفاظت بین‌المللی بوده و با دعوت رسمی وارد ایران شده بود؛ بر این اساس، رژیم صهیونیستی قوانین را نقض کرده است. 

ترور و قتل ذات رژیم صهیونیستی است

فیروز اصلانی، کارشناس حقوق بین‌الملل در پایان این نشست، درباره اقدام رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت: این ترور از سوی یک رژیم تروریست جعلی که هیچ یک از عناصر شکل‌گیری یک دولت و کشور را از منظر حقوق بین‌الملل ندارد، انجام شده است. 

اصلانی، تاکید کرد: قتل، ترور و آدم‌کشی ذات رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند. 

وی با بیان این‌ که ترور رهبران مقاومت از سوی رژیم صهیونیستی سابقه دارد، بیان کرد: دلیل این ترور‌ها این است که صهیونیست‌ها نمی‌توانند در میدان جنگ با ملت فلسطین مقابله کنند؛ بنابراین این سران مقاومت را ترور می‌کنند. 

کارشناس حقوق بین‌الملل، گفت: این ترور زمینه‌ساز مجازاتی سخت است و این مجازات مبتنی بر حقوق بین‌المللی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما