شناسهٔ خبر: 68016336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

ساخت پهپاد «آخرالزمانی» در روسیه

صاحب‌خبر -

یک مقام دفاعی روسیه از ساخت یک پهپاد «آخرالزمانی» خبر داد که در صورت وقوع جنگ هسته‌ای، برای تجسس و سنجش میزان آلودگی هسته‌ای استفاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری کوزیاکین» مدیر مرکز ادوات بدون سرنشین روسیه از پهپاد جدیدی رونمایی کرد که می‌تواند در زمان جنگ هسته‌ای عملیات شناسایی را انجام دهد.

این مقام روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی «تاس» گفت، این پهپاد به نام «خراست» (Khrust) می‌تواند با سنجیدن سطح آلودگی هسته‌ای، به سلامت افراد و نیروها کمک کند.

این پهپاد ابعاد کوچکی داشته و با وجود تجهیزات فراوانی که قابلیت حمل آن‌ها را دارد، مانورپذیری بسیار بالایی دارد و می‌تواند در فضاهای بسته نیز به تجسس بپردازد. این مقام روسیه همچنین اظهار کرد این پهپاد آخرالزمانی می‌تواند تا ۲۰ دقیقه پرواز کند و بسته به میزان آلودگی هسته‌ای، از فاصله ۵۰۰ متر تا ۲ کیلومتر هدایت خواهد شد.

کوزیاکین همچنین گفت، روسیه در گذشته پهپادهایی تولید کرده که می‌توانند در عملیات‌های تجسسی رادیولوژیکی، شیمیایی و بیولوژیکی استفاده شوند، اما این پهپادها گران‌قیمت هستند و آماده کردن آن‌ها برای عملیات زمان‌بر است. پهپاد خرست تنها در ۳۰ ثانیه آماده استفاده خواهد بود و می‌توان آن را از خودروی در حال حرکت نیز کنترل کرد. این قابلیت به پهپاد اجازه می‌دهد تا سطح آلودگی را در مناطقی که تحت تأثیر حمله هسته‌ای قرار گرفته‌اند، بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، در جنگ اوکراین پهپادها در میدان نبرد اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و توسط هر ۲ طرف جنگ در شناسایی، کنترل آتش، پشتیبانی هوایی نزدیک و حملات دوربرد به زیرساخت‌ها استفاده می‌شوند.

نظر شما