شناسهٔ خبر: 68015376 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در فضای مجازی بعد از ترور اسماعیل هنیه چه گذشت؟

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

تهران_ایرنا_نهمین روز از مرداد گرم ۱۴۰۳ در حالی به پایان خود نزدیک می‌شد که جایی حوالی میدان بهارستان تهران، در ساختمان مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف نهمین رئیس‌جمهور ایران؛ دکتر مسعود پزشکیان پایان یافته بود. رئیس دولت چهاردهم در میان حلقه‌ای از دوستان و دوستداران ایران و یک مهمان عزیز بود. مهمانی که تنها چند ساعت به پایان روزها و سال‌های مجاهدتش باقی مانده بود.

صاحب‌خبر -

از شادی تحلیف تا بهت ترور

سه‌شنبه تحلیف به شب رسید و ایران رئیس‌جمهور جدیدش را تنها ۷۲ روز بعد از شهادت رئیس‌جمهور قبل شهید رئیسی به دنیا معرفی کرد. رئیس جمهوری که در صحن مجلس شورای اسلامی و در حضور نمایندگان ملت، سفرا، نمایندگان کشورها و سران جبهه مقاومت سخنرانی غرّایی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین کرد و جایگاه مقتدرانه ایران را به نمایش گذاشت.
این سخنان دکتر پزشکیان و موضع دولت آینده او در حوزه‌های مختلف و به ویژه در مساله فلسطین واکنش کاربران مختلف در شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. بسیاری از این کاربران برای رئیس‌جمهور جدید دعا و آرزوی موفقیت کرده و از او به دلیل موضع‌گیری قاطعانه‌اش در مساله فلسطین تشکر کردند.

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

اما این شادی ملی دوام چندانی نداشت و کاربران شبکه‌های اجتماعی با خبر انفجار در منطقه ضاحیه جنوبی در بیروت و ترور فؤاد شکر یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در این حمله رژیم صهیونیستی در بهت فرو رفتند. کاربران شبکه‌های اجتماعی که تا پیش از این به اخبار و حواشی المپیک ۲۰۲۴ پاریس، برخورد اردوغان در مواجهه با کودکی که دستش را نبوسید و حتی کشتار شیعیان پاراچنار پرداخته بود، تغییر رویه داد و به ماجرای حمله رژیم صهیونیستی به بیروت معطوف شد.

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت «فؤاد شکر» از افسران ارشد حزب‌الله که در ساختمانی که مورد اصابت موشک قرار گرفته بود حضور داشت نیز یکی از موضوعاتی بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته بودند. برخی از کاربران ضمن محکوم کردن این حمله خواستار برخورد قاطع با رژیم صهیونیستی از سوی جبهه مقاومت در پاسخ به این ترور بودند غافل از آنکه اتفاقی به مراتب تلخ‌تر و مهم‌تری در راه است.

قابی که خار چشم دشمنان شد

در جریان مراسم تحلیف دکتر پزشکیان؛ نهمین رئیس‌جمهور ایران و به دنبال سخنرانی غرای او در حمایت از جبهه مقاومت در حضور رهبران این جبهه و تشویق رهبران، قابی ماندگار از چهار رهبر برجسته جبهه مقاومت ثبت شد. این تصویر و تصاویر پایانی از در آغوش کشیدن «اسماعیل هنیه» توسط دکتر پزشکیان بعد از مراسم و بالا بردن دست‌ها به نشانه پیروزی در کنار سایر مقامات و مسئولان اگرچه دل ملت ایران، امت مسلمان و مردم آزاده در دنیا را شاد کرد اما به ذائقه دشمنان مقاومت خوش نیامد.

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

ساعات اولیه صبح روز چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ با خبر تلخی آغاز شد. دکتر اسماعیل هنیه رهبر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به ایران سفر کرده بود در محل اقامتش در تهران ترور شد و به همراه یکی از محافظانش به شهادت رسید.

خبری که در ساعات اولیه انتشار آن با واکنش‌های گسترده و متفاوتی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. بهت، حیرت، شرمندگی و خشم بخشی از واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به این واقعه بود. هشتگ‌های #اسماعیل_هنیة، #هنیة و #شهیدالقدس به سرعت تبدیل به پر کاربردترین هشتگ در ایکس فارسی و عربی شد.

کاربران ایرانی ایکس فارسی همزمان با کاربران عرب با انتشار تصاویر مختلفی از شهید اسماعیل هنیه در کنار شهید شیخ احمد یاسین، در میان ویرانه‌های غزه و در بین مردم آن، در حال سخنرانی در مراسم تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی و مراسم تشییع شهید رئیسی، در مراسم تحلیف رئیس دولت چهاردهم و در کنار اعضای خانواده شهیدش، شهادت او را تبریک و اعلام کردند که راه او و مقاومت ادامه دارد.

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

اظهار شرمساری از ترور شهید هنیه در قلب تهران از دیگر واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به این حادثه بود. بسیاری از کاربران ترور این رهبر مقاومت را در حالی که مهمان ملت ایران بود دردآورتر از شهادت او دانستند.

برخی دیگر اما واکنش متفاوت‌تری به این ترور داشتند. این کاربران با اعتراض به شیوه حفاظت از مهمان شهید، این اتفاق را ناشی از مشکل امنیتی خواندند و کم‌کاری نیروهای امنیتی را مسبب این اتفاق دانستند. این در حالی بود که برخی دیگر از کاربران و با اشاره به تلاش‌های مکرر نیروهای امنیتی در طول این سال‌ها و این نکته که مسبب اصلی این ترور رژیم صهیونیستی است، سعی در آرام کردن این افراد و مانع از ایجاد جو متشنج در افکار عمومی حاضر در رسانه‌های اجتماعی داشتند.

آزادی بیان به سبک اینستاگرام

ساعتی بعد از اعلام خبر ترور شهید اسماعیل هنیه و انتشار پیام رهبر معظم انقلاب درباره این اتفاق و تاکید رهبر در مورد خونخواهی مهمان عزیز شهید اسماعیل هنیه، کاربران ایرانی و عرب شبکه‌های اجتماعی خواستار پاسخ شدید به این ترور از سوی جبهه مقاومت و به ویژه ایران شدند.
هشتگ‌های #خونخواهی، #خونخواهی_هنیة و ... در واکنش به این جملات رهبری پرکاربرد شد. کاربران در پست‌های خود به مهمان بودن شهید هنیه در تهران اشاره کردند و خونخواهی و انتقام خون این مهمان را وظیفه نیروهای ایرانی دانستند.

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

هشتگ #وعده_صادق۲ نیز از پرکاربردترین هشتگ‌ها در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی بود. این هشتگ پس از صحبت‌های سردار حاجی‌زاده در مورد وعده انتقام و عملیات وعده صادق ۲ در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی استفاده شد. هشتگ #نحن_قادمون هم که به وعده انتقام از رژیم صهیونیستی اشاره دارد در بین کاربران فارسی و عربی پرکاربرد شد.
تشییع باشکوه شهید هنیه و محافظ شهیدش با حضور جمع زیادی از مردم ایران در تهران و نمازخواندن رهبر انقلاب بر پیکر او از دیگر موضوعاتی بود که در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد.

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

اگرچه پست‌هایی درباره شهید اسماعیل هنیه و شهدای جبهه مقاومت شهید فؤاد شکر فرمانده نظامی حزب‌الله و شهید ابوحسن المالکی فرمانده حشدالشعبی که در فاصله زمانی کوتاهی با ترور شهید هنیه به شهادت رسیده بودند، سهم زیادی را در بین محتوای تولید شده از سوی کاربران شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) داشت اما شبکه اجتماعی اینستاگرام برای چندمین بار محتوای مربوط به شهید هنیه را از صفحات کاربران خود حذف ‌کرد. این رفتار شبکه اجتماعی اینستاگرام موجب شد تا کاربران رسانه‌های اجتماعی در سایر بسترها با انتشار پیام‌های محدودیت اینستاگرام در رابطه با محتوای مربوط به شهید هنیه در این سکو واکنش نشان دهند.

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

این روش حذف نام و تصویر شهدای مقاومت در اینستاگرام که تا پیش از این در مورد شهید سردار سلیمانی انجام می‌شد تا جایی ادامه پیدا کرد که صدای دولت ترکیه را هم درآورد و این کشور در پاسخ به این نقض آزادی بیان، پلتفرم اینستاگرام را در کشور ترکیه مسدود کرد.

جمع‌بندی

اگرچه رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد تا از طریق رسانه‌ها به افکار عمومی دنیا نشان دهد که این حملات و ترورها نشانه قدرت و اشراف اطلاعاتی او و ضعف نیروهای مقابل است اما برخلاف خواست او این حرکت و به اصطلاح نقطه‌زنی در ترور شهید اسماعیل هنیه به ضرر او تمام شدو برخی کاربران این موضوع را با کشتار دسته جمعی فلسطینیان در غزه مورد مقایسه قرار دادند.

مرثیه صفر و یک‌ها برای رهبر حماس

نظر شما