شناسهٔ خبر: 68015225 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وقتی آمریکا به توان ایران برای حمله به اسرائیل اقرار می‌کند

فارس

در حالی که پس از ترور شهید هنیه سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که نشانه‌ای برای تشدید تنش قریب‌الوقوع وجود ندارد، اکنون به جدیت ایران در پاسخ به رژیم اسرائیل اقرار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «تهدیدات ایران را باید جدی گرفت»، این جدیدترین اعتراف سخنگوی شورای امنیت ملی و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید جان کربی پس از ترور رئیس فقید دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه به دست رژیم اسرائیل است.

وی که روز چهارشنبه دهم مرداد و پس از ترور هنیه گفته بود «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تشدید تنش در خاورمیانه قریب الوقوع باشد.»، اکنون عنوان می‌کند که ایران در عمل ثابت کرده که توان و تمایل حمله به اسرائیل را دارد و باید تهدیدات مقامات ایران را جدی تلقی کرد.

وال استریت ژورنال هم در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته که دولت بایدن اکنون رویکردی محتاطانه را در پیش گرفته است.

پس از ترور اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی، ایران با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل اعلام کرد که پاسخی قاطع و پشیمان کننده در انتظار این رژیم است و رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم فرمودند که «خونخواهی» هنیه را وظیفه‌ خود می‌دانیم.

نیویورک تایمز هم از آمادگی ایران برای دومین حمله مستقیم به اسرائیل خبر داده است. ایران در ۲۵ فروردین و در پاسخ به تجاوز اسرائیل به بخش کنسولی سفارتش در دمشق، «عملیات صادق» را انجام داد که در طی آن حدود ۱۲۰ موشک بالستیک، ۳۰ موشک کروز و ۱۷۰ پهپاد به سوی فلسطین اشغالی پرتاب شد.

البته جدیت ایران در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم اسرائیل را مقامات این رژیم زودتر درک کرده‌اند، آنچنانکه سخنگوی ارتش این رژیم دانیل هاگاری با بیان اینکه نظامیان اسرائیلی در آماده‌ باش هستند، از ساکنان اراضی اشغالی خواسته که «هوشیار» باشند.

آماده سازی پناهگاه‌ها و هشدار سفر به ۴۰ کشور از جمله اقداماتی است که این روزها در سرزمین‌های اشغالی انجام شده است.

در حالی که هنوز مشخص نیست ابعاد و زمان پاسخ ایران چگونه خواهد بود، گمانه‌زنی‌های زیادی در این مدت مطرح شده است. یک مقام آمریکایی در این رابطه به وال استریت ژورنال گفته که «انتظار داریم حمله ایران قبل از پایان هفته انجام شود.»

در این میان مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا جان بولتون در اظهاراتی عنوان کرده که ایران قطعا از اسرائیل انتقام خواهد گرفت و خسارت‌های سنگین برای اسرائیل خواهد داشت و تاثیرگذار و قوی خواهد بود.

روزنامه اسرائیلی معاریو هم عنوان کرده که برآورد می‌شود خطوط برق و ارتباطات اسرائیل از سوی ایران هدف قرار بگیرد.

رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم اسرائیل مئیر بن شبات در مقاله‌ای در نشریه اسرائیل هیوم می‌نویسد اسرائیل باید برای احتمال حملات حماس یا عناصر هدایت‌ شده از سوی نیروهای نیابتی ایران آماده باشد.

از سوی دیگر احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در گفت‌وگویی عنوان می‌کند «تصور می‌کنم که این واکنش در قالب شلیک به سرزمین‌های اشغالی و ایجاد یک جنگ ترکیبی به وسیله گروه‌های محور مقاومت در منطقه علیه اسرائیل باشد.»

در همین خصوص نیز تحلیلگر جهان عرب عبدالباری عطوان می‌گوید که اخبار رسانه‌های ایرانی درباره ماهیت و نوع واکنش احتمالی ایران، گواهی بر این است که این بار پاسخ «بسیار دردناک‌تر» خواهد بود.

نظر شما