شناسهٔ خبر: 68014925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گستره وسیع خدمات بیمه سلامت در کشور

زنجان - ایرنا - بیمه سلامت که چند سالی است چترحمایتی خود را بر سر افراد فاقد هر نوع بیمه‌ای قرار داده است، امروز با الکترونیکی کردن خدمات خود و ارائه خدمات گوناگون گستره وسیعی از خدمات را به بیماران و دیگر گروه های هدف ارائه می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، برخی از افراد جامعه به دلایل مختلف فاقد هر نوع بیمه پایه ای درمانی در کشور هستند و به همین دلیل نمی‌توانند از کمک هزینه‌های درمانی سازمان‌های بیمه‌گر استفاده کنند و عملا با مشکل جدی در زمینه هزینه‌های حوزه سلامت خود و خانواده‌هایشان مواجه هستند.

بر این اساس سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۳ با صدور اولین بیمه نامه تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت رسمی آغاز به کار کرد و با توجه به اینکه براساس آمار حدود هفت میلیون ایرانی فاقد هر نوع بیمه درمانی بودند، بنابراین وزارت بهداشت با ارائه طرح بیمه سلامت همگانی از افراد کم درآمد حمایت و خدمات بیمه درمانی را در اختیارشان قرار داد. وزارت بهداشت با ارائه طرح بیمه سلامت همگانی از افراد کم درآمد حمایت و خدمات بیمه درمانی را در اختیارشان قرار داد.

در حال حاضر بیمه سلامت در تمام استان‌های کشور چتری برای حمایت از افراد فاقد هر نوع بیمه ای شده و از نگرانی خانواده‌هایی که برای ارتقای سطح سلامتی خود و انجام روند درمان با مشکل مواجه بودند تا حدودی کاسته است.

به همین بهانه خبرنگار ایرنا با دکتر حسین رنجبران، معاون توسعه مدیریت منابع سازمان بیمه سلامت ایران، که به استان زنجان کرده بود، گفت و گو کرده است:

گستره وسیع خدمات بیمه سلامت در کشور

ایرنا: هم اکنون روند پرداختی مطالبات به موسسات طرف قرار داد سازمان چگونه است؟

این سازمان ماهانه مبلغ ۴۵ هزار میلیارد ریال به موسسات طرف قرارداد توزیع می کند که اکنون نظم خاصی در این بخش جاری شده است و به دنبال آن، رضایت نسبتی موسسات اعم از دولتی - دانشگاهی تا غیردولتی و دانشگاهی و موسسات خصوصی و خیریه ها را به همراه داشته است.

در زمان حاضر ۴۴ هزار موسسه با سازمان بیمه سلامت طرف قرارداد هستند که از این تعداد ۹۵۰ موسسه را مراکز بیمارستانی و بالغ بر ۲۰ هزار مطب پزشکی، ۱۳ هزار و ۵۰۰ داروخانه را شامل می شود.

این میزان موسسه یاد شده طرف قرارداد، بیش از ۵۰ درصد مردم ایران را به لحاظ پزشکی پوشش می دهند، پرداخت منظم مطالبات نیز در خدمت رسانی اثر گذار بالایی را به همراه دارد.

سازمان طی سال گذشته به صورت ۱۰۰ درصد با موسسات طرف قرارداد تسویه حساب کامل را انجام داده است به طوری که در حال حاضر می توان گفت، موسسه ای وجود ندارد که پرداختی انجام نشده باشد، جز اینکه تاخیر در ارسال سندی وجود داشته باشد.

بنابراین برای خدمت رسانی، بیمه سلامت در سال گذشته چندین بار کار لکه گیری را انجام داد، اگر مطالبات موسسه ای هم پرداخت نشده باشد، سازمان آمادگی رسیدگی به مشکلات پیش آمده را دارد.

طی سال جاری تاکنون نیز پرداختی مطالبات به کسانی که در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر فعالیت می کنند ماهانه انجام می گیرد، این مهم بخش پزشک خانواده شهری و روستایی و نظام ارجاع را شامل می شود که می توان گفت تا حدود زیادی با یک ماه تاخیر به روز است.

این حرکت خوب موجب شده است فعالان حرفه های پزشکی در روستاها و مناطق دور افتاده بیش از گذشته دلگرم تر باشند و این سازمان نیز تلاش بر خدمت دهی مطلوب دارد.

بازه پرداختی مطالبات در بیمارستانهای - دولتی و دانشگاهی پس از پذیرش اسناد و رسیدگی با توجه به کمبودهای نیروی انسانی در سریعترین زمان ممکن انجام می گیرد و در مجموع باید گفت این اقدامات رضایتمندی را موجب شده و این در حالی است که در سالهای گذشته با تاخیر زیادی انجام می گرفت.

هم اکنون ۲۰ میلیون جمعیت روستایی کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند

گستره وسیع خدمات بیمه سلامت در کشور

ایرنا: در خصوص آخرین وضعیت اجرای نسخ الکترونیک توضیحاتی بفرمایید.

با کارهای انجام گرفته و برای رفع معضلات قبلی به وجود آمده، سرور اجرای نسخ الکترونیک در کشور بروز رسانی شده است و می توان گفت دیگر قطعی سامانه نداریم، هر چند امکان دارد کندی در آن به ندرت رخ دهد.

به جرات می توان گفت سازمان در این حوزه از شرایط سخت عبور کرده است و اکنون در وضعیت باثباتی قرار دارد.

این سازمان همچنین به لحاظ گستره و تعمیق خدمات به این ۲ مقوله توجه بیشتری داشته است، با کمک دولت، مجلس و برای خدمت رسانی مطلوب "صندوق بیماران خاص و صعب العلاج "در کشور راه اندازی شد که در اوایل پنج بیماری را تحت پوشش قرار داشت که اکنون به ۱۰۷ بسته خدمتی رسیده است که چندین بیماری را در بر می گیرد.

در بسیاری موارد نیز بیماران هستند نمی توانند اسناد مثبته را ارائه کنند که در این خصوص نیز با تشکیل کار گروهی با محوریت دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مدیران بیمه سلامت و دستگاه های بین بخشی تصمیم های لازم را اتخاذ می کنند.

در قالب خارج از ضوابط، پنج درصد منابع در اختیار را می توان هزینه کرد که این کارگروه برای بیماران نشاندار و بیماران صعب العلاج رقم ۵۰۰ میلیون ریالی را اعطا می کند که حتی این رقم امسال به یک میلیارد ریال رسیده است که پرداختی ها پس از اعلام استانی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد.

این پرداختی به بیماران هدف در راستای فرامین رهبری مبنی بر اینکه بیمار جزو رنج بیماری رنج دیگری نباید داشته باشد، صورت گرفته است.

گستره وسیع خدمات بیمه سلامت در کشور

ایرنا: خدمات بیمه سلامت در مقایسه با گذشته چه تحولاتی را به همراه داشته است؟

سازمان بیمه سلامت با اقدامات متعدد و متنوع تلاش کرده است خدمات رسانی برای گروه های هدف بیش از گذشته تسهیل شود، این موضوع اهمیت ویژه ای دارد، اغلب اقدامات سازمان به صورت الکترونیکی انجام می شود که نمونه عینی آن پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان است.

پرونده الکترونیک سلامت مقدمه نسخه الکترونیکی است که اجرای آن نیز کار بزرگ و با شهامتی بود، که با هم افزایی و هماهنگی انجام گرفته است و در زمان حاضر ۹۸ درصد نسخ الکترونیکی در کشور استقرار یافته است، همین کار مهم خدمت رسانی را بیش از گذشته تسهیل کرده است.

در اجرای تجویز اقلام دارویی نیز پزشکان مجازند ۲.۳ دهم قلم را تجویز کنند به طور مثال اگر این مقدار پنج قلم باشد بیمار می تواند با کد رهگیری و کد ملی در داروخانه های متعددی داروهای مختلف خود را تهیه کند و با مشکل مواجه نشود.

سوابق دارویی نیز از جمله مسائلی است که می تواند پزشک در پرونده الکترونیک بیمار به آن دسترسی راحت داشته باشد.

به این مهم باید توجه داشت که در سال ۹۹ بالغ بر یک هزار میلیارد ریال مناقصه برای دفترچه بیمه ای و برنده استعلام برگزار می شد که اکنون این هزینه با اجرای دولت الکترونیک صرفه جویی شده است.

این در حالی است که این رقم امسال به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده است که رقم بالایی را شامل می شود و می توان گفت صرفه جویی بسیار مهمی صورت گرفته است که سازمان تامین اجتماعی نیز در این زمنیه همکاری خوبی داشته است.

اکنون این مبالغ حاصل از صرفه جویی برای حوزه های دیگری نظیر بیماران صعب العلاج هزینه می شود، در دولت سیزدهم ۶ میلیون نفر از هموطنان دهک چهارم تا ششم زیرپوشش بیمه سلامت رایگان قرار گرفتند.

هم اکنون با احتساب سه دهک نخست جامعه ۱۲ میلیون ایرانی زیرپوشش رایگان بیمه سلامت هستند که در صورت بستری در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی تا ۹۵ هزینه ها پرداخت می شود این رقم برای جامعه هدف پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی ۱۰۰ درصد است.

نظر شما