شناسهٔ خبر: 68014043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بافت تاندون تولیدی متخصصان سمنان در یک قدمی آزمایش بر روی نمونه حیوانی

سمنان - ایرنا - رییس جهاددانشگاهی سمنان گفت: طرح تولید و ترمیم بافت تاندون به همت متخصصان جهاد دانشگاهی این استان تا پایان تابستان ۱۴۰۳ در نمونه حیوانی مورد بررسی قرارمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی منصفی راد روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه در سالن همایش جهاد دانشگاهی سمنان در آستانه سالروز تاسیس این نهاد افزود: نانوکامپوزیت بر پایه گرافن برای تولید تاندون و ترمیم بافت زیر نظر پروفسور اسکندر سیف‌علیان، دانشمند اهل مهدیشهر استان سمنان و مقیم کشور انگلستان تولید شده است.

تاندون‌ها بافت‌هایی شبیه به رشته‌های نازک و برای اتصال استخوان به ماهیچه در بدن وجود دارند.

وی با اشاره به تولید تاندون مصنوعی در ۲ کشور جهان که با زیست سازگار نیست، ادامه داد: این تولید فناورانه به طور کامل زیستی است و بافت پیوند را پس‌نمی‌زند.

فعالسازی مرکز غربالگری سرطان‌های زنان در سمنان معطل ۳۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده

رییس جهاددانشگاهی سمنان با اشاره به گزارش‌ها در زمینه فراوانی سرطان سینه و رحم در سمنان بیان کرد: تجهیزات لازم برای ایجاد پژوهشگاه غربالگری و تشخیص سرطان ویژه بانوان در این استان با اعتبار ملی تامین شد و اکنون نیاز است دستگاه‌های اجرایی برای اختیار قراردادن مکانی در وسعت دست کم ۳۰۰ مترمربع به این منظور همراهی کنند.

وی با اشاره به تامین تجهیزات از جمله ماموگرافی و سونوگرافی بیان کرد: جهاد دانشگاهی سمنان نیروی انسانی متخصص را برای انجام غربالگری‌ تامی‌می‌کند و تنها نیاز برای راه‌اندازی مرکز غربالگری فضای فیزیکی است که انتظار می‌رود خیران و یا دستگاه‌های اجرایی در این بخش یاری کنند.

بهره‌مندی متخصصان سمنان از طرح ملی کانکت

به گفته وی، جهاددانشگاهی سمنان آمادگی همکاری با نخبگان، متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را در قالب طرح ملی کانکت(connect) دارد.

منصفی‌راد اظهار کرد: برای اجرای هر طرح مورد تایید در قالب همکاری با متخصصان بومی مقیم خارج از کشور ۱۰ میلیارد ریال از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری تخصیص می‌یابد و سمنان برای ۲ طرح ۲۰ میلیارد ریال از این خط اعتباری دریافت کرد.

وی افزود: با توجه به لزوم توسعه فناوری و نوآوری و اهمیت و جایگاه سرمایه های انسانی متخصص در فرآیند کلان توسعه فناورانه و نوآورانه کشور و نیاز به سرمایه انسانی خلاق و فناور، برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به داخل کشور اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: صنعت و معدن از ظرفیت‌های تخصصی سمنان محسوب می‌شود و پژوهشگران جهاد دانشگاهی این استان در زمینه فراوری موادمعدنی گام‌های ارزشمندی برداشتند.

رییس جهاددانشگاهی سمنان گفت: از مجموع چهار ثبت اختراع این دانشگاه طی یکسال گذشته سه محصول در حوزه معدنی بود.

وی ابراز کرد: طرح تولید زئوتیمول (افزودنی خوراک دام)، طرح فرآوری پوست سبز پسته با هدف تولید محصول نهایی شامل، خوراک دامی، طرح سامانه های ثبت اتوماتیک رکوردهای اقتصادی در پرورش دام سبک (اتوفنوتایپینگ) از جمله طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی سمنان است.

منصفی‌راد با اشاره به طرح فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه اصلاح نژاد دام در مرکز به‌نژاد دامی مهدیشهر، ادامه داد: خالص‌سازی جمعیت در معرض خطر انقراض نژاد گوسفند سنگسری از اولویت‌های تحقیقاتی این مرکز است.

رییس جهاددانشگاهی سمنان گفت: اعتبار در قالب وام به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال و پرداخت به هر نفر تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با نرخ سود سه درصد برای فراگیران مهارتی این دانشگاه درنظر گرفته شده است.

طبق برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با هشت شهرستان و مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

نظر شما