شناسهٔ خبر: 68010252 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۰۰ واحد بذر چغندرقند به کشور سوریه صادر شد

کرج - ایرنا - رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور اعلام کرد: امسال۹۰۰ واحد بذر اصلاح شده چغندر قند این موسسه به کشور سوریه صادر شد.

صاحب‌خبر -

« داریوش طالقانی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بذور چغندرقند پاییزه از نوع «هما» بوده که به منظور ایجاد و گسترش بازارهای بین المللی صادر شده است .

وی یادآورشد: طی سه سال گذشته، بازار جدیدی برای بذور ارقام داخلی چغندرقند در کشور سوریه ایجاد شد و برای اولین بار، بذور رقم چغندرقند پاییزه «هما» توسط شرکت دانش بنیان توسعه گیاهان زراعی (به عنوان تولید کننده بذر ارقام چغندرقند موسسه) به کشور سوریه صادر شد.

طالقانی گفت: همچنین، بذر رقم چغندرقند بهاره «شکوفا» نیز به میزان ۲ هزار و ۴۰۰ واحد سفارش سوریه آماده سازی شده و به زودی به این کشور ارسال می شود.

وی افزود: نمونه بذر تعدادی از ارقام دیگر موسسه برای ارزیابی سازگاری، عملکرد و کیفیت به سوریه ارسال شده که در مرحله ارزیابی هستند و با توجه به برنامه ریزی به عمل آمده، صادرات بذر ارقام داخلی چغندرقند به کشور سوریه در آینده گسترش خواهد یافت.

طالقانی بیان کرد : این موسسه از سال ۱۳۹۷ هدفگذاری برای ورود به بازار بذر روسیه را در برنامه خود داشته و چندین نمونه بذر از ارقام تولیدی خود را برای ارزیابی سازگاری به آن کشور ارسال کرده که نتایج رضایت بخشی داشته است اما ارتباطات فیمابین به دلیل مصادف شدن با جنگ اوکراین محدود شده است.

وی گفت: با این حال، رایزنی ها برای ارسال نمونه های جدید و زمینه سازی برای صادرات بذر ارقام داخلی به آن کشور در حال انجام است.
طالقانی یادآورشد: همچنین از سال ۱۳۹۹ ورود به بازار بذر کشور مصر در برنامه کاری قرار گرفته و ارتباطات و پیگیری ها تا حد اعطای نمایندگی به یک نفر متخصص زراعت چغندرقند در آن کشور پیش رفته است اما به دلیل موانع سیاسی، تاکنون امکان ورود مستقیم بذر از ایران به آن کشور فراهم نشده است.

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور در کرج مستقر است.

نظر شما