شناسهٔ خبر: 68008845 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر نیرو:

هفته جاری پایان گرم‌ترین روزهای سال است

وزیر نیرو گفت: هفته پیش‌رو شاید آخرین هفته بسیار گرم سال است که ممکن است در بعضی نقاط همچون تهران رکورد گرمایی نیز زده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی اکبر محرابیان در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: درجه حرارت هوا در بعضی نقاط کشور در حالت حداکثری قرار دارد و درجه تهران در هفته جاری بین ۴۲ و ۴۳ درجه پیش‌بینی شده است. رکورد دمایی شهر تهران در طول تاریخ حدود ۴۳ درجه بوده و به نظر ممکن است سال جاری این رکورد زده شود.

وی افزود: شهرهایی همچون ورامین، قم و اصفهان شرایط گرم خیلی جدی خواهند داشت، همچنین مردم در این روزهای گرم، صنعت برق را برای تأمین برق پایدار برای همه بخش‌های کشور یاری کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه اوج مصرف برق تابستان سال گذشته برابر با ۷۲ هزار و ۷۲۵ مگاوات بود، اضافه کرد: با توجه به گرمای بی‌سابقه هوای کشور، این عدد سال جاری به ۷۹ هزار و ۱۸۹ مگاوات رسیده است. به عبارت دیگر حدود ۹ درصد (۸.۸ درصد) با رشد مصرف برق مواجه شده‌ایم. همچنین متوسط رشد ۱۰ سال صنعت برق ایران ۴.۷ درصد به ثبت رسیده است؛ در چنین شرایطی می‌توان گفت که کشور سال جاری دوبرابر رشد متوسط سال‌های گذشته رشد مصرف برق را تجربه کرده است.

محرابیان با اعلام اینکه میزان تأمین برق در سال جاری از سناریوهای بدبینانه پیش‌بینی شده وزارت نیرو هم پیشی گرفت، از محدودیت‌های تأمین برق در سایر کشورها سخن به میان آورد و گفت: در کشور کویت بیش از یک ماه است که جدول‌های خاموشی اعلام و اعمال می‌شود. همچنین در عربستان سعودی، اردن و عمان به‌طور مستمر قطعی برق صورت می‌گیرد.

وی در ادامه یادآور شد: کشور در هفته جاری شاهد افزایش دما خواهد بود و شاید این هفته آخرین روزهای گرم سال جاری باشد، به‌طوری که ممکن است در بعضی از نقاط کشور همچون تهران شاهد شکسته شدن رکورد گرمای هوا باشیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که از هفته آینده متوسط دمای هوای کشور سه تا چهار درجه کاهش پیدا می‌کند، از مردم کشور خواست که وزارت نیرو را در تأمین برق پایدار همه بخش‌ها در سراسر کشور یاری کنند.

نظر شما