شناسهٔ خبر: 68008577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رای‌الیوم تحلیل کرد

ماهیت واکنش حزب‌الله از زبان نصرالله/ حمله به تل‌آویو قریب‌الوقوع است؟

ایرنا : سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله لبنان درباره واکنش به اقدامات ددمنشانه و تروریستی رژیم صهیونیستی، بسیاری از ابهامات تحلیلگران را برطرف کرد.

صاحب‌خبر -

روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم تشییع «فواد شکر» از فرماندهان بارز مقاومت اسلامی نوشت: لحن سخنان کاملا مشخص کننده روندی بود که جبهه لبنان به عنوان پشتیبان مقاومت فلسطین به سمت آن حرکت می کند. لحن سخنان همچنین بیانگر این بود که ماهیت واکنش به ترور شهید فواد شکر چگونه خواهد بود. سید حسن نصرالله در سخنان خود از واکنش حساب شده، شجاعانه، کوبنده و حتمی خبر داد.

این روزنامه افزود: درست است که سید حسن نصرالله ماهیت واکنش را به میدان و فرماندهان نظامی سپرد اما در عین حال چارچوب های این واکنش را مشخص و تاکید کرد که دردناک و متناسب با حجم جنایت خواهد بود. علاوه بر حملات به اهداف نظامی، حملاتی در عمق اسرائیل یا تل آویو انجام خواهد شد. حزب الله قواعد بازی را رعایت خواهد کرد و به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دستاویزی برای به راه انداختن جنگ منطقه ای نخواهد داد اما سطح واکنش و نوع آن بی سابقه خواهد بود و توپ را در زمین اسرائیل خواهند انداخت که یا جنگ تمام عیار به راه اندازد یا واکنش انجام دهد.

خبر مرتبط
موریتانی: ترور اسماعیل هنیه نقض قوانین بین المللی است

وزارت خارجه موریتانی ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را نقض قوانین بین المللی دانست.

رای الیوم آورده است: از سخنان سید حسن نصراالله مشخص است که واکنش بسیار نزدیک خواهد بود زیرا وی از عبارت روزها و شب ها و میدان تعیین کننده است، استفاده کرد و این جمله ای است که در سخنرانی واکنش به جنایت ترور «صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت نیز به کار برد. وقتی دبیرکل حزب الله برای شهید فواد شکر نیز همان جمله را به کار می برد، این بدان معنا است که واکنش حزب الله قریب الوقوع است. بحث اهداف در عمق اسرائیل است و اینکه آیا حزب الله به کمتر از شهر تل آویو در مقابله حمله به ضاحیه راضی خواهد شد!؟ آنچه رسانه‌های اسرائیلی را به خود مشغول کرده است بخشی از صحبت های سید حسن نصرالله است که گفت واکنش ممکن است که از شمال و جنوب و شرق باشد و ممکن است که جداگانه یا همزمان از چند جبهه باشد. این موضوعی است که سبب شده تحلیلگران روی سناریوی حمله همزمان تمرکز کنند.

این رسانه نوشت: دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد که مرحله جدید جنگ متفاومت از ۱۰ ماه گذشته در جبهه جنوب لبنان در پشتیبانی نوار غزه است و مرحله فقط پشتیبانی از مقاومت فلسطین در جبهه های یمن و لبنان و عراق تمام شده و به جبهه تمام عیار تبدیل شده است؛ یعنی اینکه محور مقاومت در حال جنگ با اسرائیل است و فقط نقش پشتیبانی و حامی مقاومت فلسطین را ندارد. هرچند سید حسن نصرالله سقف جدیدی مشخص نکرد اما مرحله جدید سقف های جدید و گستره جغرافیایی بیشترو با قواعد درگیری متفاوت خواهد داشت.

خبر مرتبط
جزئیات ترور اسماعیل هنیه از زبان نماینده حماس در تهران

نماینده جنبش حماس در تهران در گفتگو با یک رسانه قطری به تشریح جزئیات عملیات ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس پرداخت.

رای الیوم در ادامه به ادعای تل آویو مبنی بر آمادگی برای جنگ تمام عیار اشاره کرد و دلیل آن را به سبب پشتوانه آمریکا دانست و با اشاره به موضع گیری سید حسن نصرالله درباره واکنش ایران و اینکه بسیار بزرگتر و قوی تر از حمله قبلی به رژیم صهیونیستی خواهد بود، نوشت: سید حسن نصرالله این موضع گیری را با تکیه به دادهای متقنی گرفت که از ایران دارد.

این روزنامه در پایان نوشت: خلاصه اینکه، آنچه از سخنان سید حسن نصرالله می‌توان برداشت کرد این است که حمله همه جانبه خواهد بود و از نگاه وی میانجی گری های بین المللی یا عربی؛ غیرقابل قبول و منافقانه است و تهدیدات آمریکا درباره حمایت از اسرائیل، محور مقاومت را از حملات انتقام جویانه باز نمی‌دارد و جنگ علیه نوار غزه وارد مرحله جدید، خطرناک و سرنوشت سازی شده است.

 

نظر شما