شناسهٔ خبر: 68008168 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد ونزوئلا از آمریکا

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه ونزوئلا، رویکرد دولت آمریکا در «رهبری کودتا» از طریق «دروغ و دستکاری» اطلاعات برای ایجاد خشونت و اعتراض‌های خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای که ایوان خیل وزیر امور خارجه این کشور در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا را «مضحک» خواند و رد کرد.

بلینکن در پیامی که در حساب ایکس خود منتشر کرد، نتایج اعلام شده از سوی شورای ملی انتخابات ونزوئلا مبنی بر پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه گذشته را نادیده گرفت و مدعی شد ادموندو گونزالس نامزد اپوزیسیون، بیشترین آرا را به دست آورده است.

بلینکن با طرح این ادعا که نامزد اصلی اپوزیسیون ونزوئلا ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت و اپوزیسیون ونزوئلا گفت‌وگو درباره انتقال محترمانه و مسالمت‌آمیز قدرت را مطابق با قانون انتخابات این کشور و خواسته‌های مردم ونزوئلا آغاز کنند.

دستگاه دیپلماسی ونزوئلا اعلام کرد: اظهارات بلینکن نشان می‌دهد که دولت آمریکا با ترویج برنامه‌ای خشونت‌آمیز علیه مردم ونزوئلا و نهادهای آن، کودتا علیه ونزوئلا را هدایت می‌کند.

کاراکاس اعلام کرد که در این «مانور مخرب»، واشنگتن از «دروغ و دستکاری» از طریق «قدرت‌های بزرگ ارتباطات جهانی» و شبکه‌های اجتماعی برای «تولید یک روایت نادرست که به خشونت خیابانی منجر می‌شود» استفاده می‌کند.

در ابن بیانیه آمده است: دموکراسی ونزوئلا یکی از قوی‌ترین دموکراسی‌ها در جهان است و هیچ تلاشی برای تضعیف آن نمی‌تواند به این هدف دست یابد.

وزارت امور خارجه ونزوئلا تاکید کرد که «دولت ایالات متحده در طول ۲۵ سال، برای سرنگونی دولت بولیواری، بی هیچ موفقیتی تلاش کرده است». «آن‌ها نه توانسته‌اند و نه خواهند توانست، همه تلاش‌هایشان تسلیم عزم مردمی می‌شود که با عزت، روز به روز مبارزه می‌کند، مسیری به سوی پیشرفت می‌سازد و تجاوزها و تحریم‌های جنایتکارانه را شکست می‌دهد».

شورای ملی انتخابات ونزوئلا جمعه شب با انتشار آمار جدیدی از نتایج انتخابات این کشور اعلام کرد که نیکلاس مادورو با کسب ۵۲ درصد آرا بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا انتخاب شده است.

آمریکا در یک هفته اخیر، این نتایج را زیر سوال برده و از اعتراض‌های خشونت‌آمیز حامیان راستگرای ادموندو گونزالس در چندین شهر در سراسر این کشور علیه نتایج انتخابات حمایت کرده است.

نظر شما