شناسهٔ خبر: 68008002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

عادی‌سازی ترور با سینما

صنعت فیلمسازی اسرائیل سال‌هاست با آثار خود در حال تطهیر و عادی جلوه دادن موضوع ترور است. اما از آنجا که بخش بزرگی از سرمایه رسانه‌های جریان اصلی و غربی را لابی‌های صهیونیست تأمین می‌کنند،همواره تلاش داشتند واقعیت موجود در کشورهای خاورمیانه را به شکلی وارونه جلوه دهند.

صاحب‌خبر -
 
درواقع ازسال۱۹۴۸که رژیم صهیونیستی بنیان ‌گذاشته شد، سازمان‌ها و سرمایه‌داران صهیونیست و یهودی حمایت گسترده خود را از این صنعت در اسرائیل آغاز کردند. در همین موقع مرکز سینمای اسرائیل ایجاد شد و بر رویکرد سینمای اسرائیلی این رژیم نظارت داشت و فیلم‌های مستند می‌ساخت. ازسال۲۰۰۰به این‌سو، دامنه پیروزی‌های ارتش اسرائیل تنگ‌تروتنگ‌ترشده که ازآن جمله می‌توان به عقب‌نشینی اسرائیل از مناطق جنوبی لبنان درسال ۲۰۰۰و شکست درجنگ ۳۳ روزه مقابل حزب‌ا...لبنان درسال ۲۰۰۶ اشاره کرد.طوفان الاقصی، بمباران‌های متعدد ارتش اسرائیل در نوار غزه، کشتار بیش از ۲۰هزارغیرنظامی و طولانی شدن جنگ اسرائیل درنوارغزه وهمچنین تروراسماعیل هنیه درتهران ودیگر فرماندهان مقاومت بار دیگر چهره زشت صهیونیست‌ها را نشان داد. از طرفی هم مشخص می‌کند که بخش مهمی از قدرت ارتش اسرائیل در گرو پروپاگاندای(تبلیغات) رسانه‌ای است.
   
عادی‌سازی جنایت و ترور
درآثار سینمای اسرائیلی به طورعمده چند رویکرد ازجمله تشویق یهودیان خارج از فلسطین اشغالی به مهاجرت به این سرزمین، سوء‌استفاده ازسینما برای جمع‌آوری کمک‌های مالی یهودیان جهان درجهت حمایت ازرژیم صهیونیستی،تولید فیلم با سرمایه صهیونیست‌ها وحمایت آمریکا برای توجیه اقدامات تروریستی بر ضد شهروندان فلسطینی و حالا کل منطقه خاورمیانه دنبال می‌شود. در بسیاری از این آثار ترور به عنوان یک امر قطعی برای پیروزی تلقی و راهی برای ادامه حیات اسرائیل معرفی و عادی‌سازی می‌شود. از جمله مسائلی که موجب شده در سال‌های اخیر سینمای آمریکا و اسرائیل به ایران توجه کند، موضوع حرکت ایران برای غنی‌سازی اورانیوم ودستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای وحمایت همه‌جانبه از مردم مظلوم فلسطین در مقابل جنایت‌های غیرقابل توجیه صهیونیست‌هاست. البته بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌هایی که دراین زمینه ساخته می‌شود با سرمایه‌گذاری مشترک چند کشور است که یکی از سردمداران آن همیشه آمریکاست و با همراهی هم دست به سفیدشویی افکار عمومی می‌زنند. در مطلب زیر نمونه‌هایی از سریال‌ها و فیلم‌هایی که در این زمینه ساخته شده را می‌بینید. 
   
سریال‌هایی که زمینه‌ساز ترور شدند میهن
«میهن» یا Homeland یک سریال معمایی - جاسوسی محصول شرکت اسرائیلی «گیدئون» بود که پخش آن از دوم اکتبر۲۰۱۱ (۱۱مهر۱۳۹۰‌) آغاز شد و پس از پایان فصل پنجم آن در دسامبر۲۰۱۵، فصل ششم آن در سال۲۰۱۷ نمایش داده شد.  در سه فصل اول این سریال، ماجرای یک افسر نیروی دریایی آمریکا به نام نیکلاس برودی روایت می‌شد که پس از۸ سال از دست القاعده خلاص شده، ولی براساس یک شست و شوی مغزی قرار بود یکسری عملیات انفجاری در آمریکا انجام دهد که یکی از آنها در مقر سیا واقع در لانگلی انجام شد.درهمین بین یک افسرعملیاتی سیابه نام کری متیسن(با بازی کلیر دنس)برودی راتحت ‌نظرمی‌گیرد. در قسمت۱۱ازفصل سوم این سریال، پس از فرازونشیب‌های بسیار، سرانجام نیکلاس برودی به ایران فرار کرد و ظاهرا به‌عنوان مخالف سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا پناهنده شد، اما درعملیاتی غافلگیرانه و با کمک متیسن، هنگام ملاقات با فرمانده سپاه قدس ایران، او را به قتل ‌رساند. این برای دومین بار بود که در یک فیلم یا سریال آمریکایی، یک مسئول رده‌بالای کشوری که در قید حیات بود، ترور شده و به قتل می‌رسید؛ یعنی اهمیت سردار حاج‌قاسم سلیمانی تا آن حد بود که کانون‌های صهیونی ناگزیر شدند همه معیارها و ملاک‌های ظاهری خود را کنار گذارده و او راکه بعضا شخص دوم انقلاب و نظام اسلامی می‌دانستند، ابتدا هدف گلوله‌های رسانه‌ای خود قراردهند.اولین باردرفیلم«مرگ رئیس‌جمهوری» درسال۲۰۰۶ گابریل رنج ترور و مرگ خیالی جورج دبلیو بوش را نمایش داد، درحالی‌که او هم زنده و هم رئیس‌جمهور آمریکا بود. 

تهران
پخش سریال «تهران» درسال۲۰۲۰آغاز شد که به‌طورکامل برایران متمرکزبود.ماجراهای سریال تهران پیرامون حضور یک جاسوس اسرائیلی در ایران به نام تامار رابینان است. فصل اول، پیرامون تلاش‌های این افسر اطلاعاتی یهودی‌تبار، حول خنثی‌سازی پدافند هوایی ایران می‌گذرد تا هواپیماهای جنگی صهیونیستی بتوانند یک رآکتور هسته‌ای رابدون تلفات بمباران کنند.داستان فصل دوم، حول تلاش‌های تامار برای ترور یک سردارسپاه شکل می‌گیرد.درهردوفصل، مهم‌ترین تهدید برای تامار، یک افسر باهوش اطلاعات ایران به‌نام فراز کمالی است. این سریال تلاش می‌کند با چهره‌ای حق‌به‌جانب سیاست‌های رژیم‌صهیونیستی مقابل ایران را تطهیر یا ایرانیان را تحت تأثیر قراردهد،اما بسیاری ازایرانیان هم با دیدن جنایات صهیونیست‌ها درغزه، تروراسماعیل هنیه درتهران و ترورهای سابقه‌دار دانشمندان هسته‌ای چهره واقعی صهیونیست‌ها را دیده‌اند و این تأثیرگذاری کاملا وارونه و بعید به نظر می‌رسد.

سرزمین بی‌صاحب 
این مینی‌سریال محصول مشترک اسرائیل، فرانسه و بلژیک است وشبکه آرته فرانسه،تهیه‌کننده اصلی آن محسوب می‌شود.آمت کوهن، رون لشم، ماریا فلدمن و ایتان منصوری، کارگردانان اسرائیلی، این سریال هشت‌قسمتی را ساخته‌اند. گزارشی که یورونیوز بعد از پخش فیلم منتشر کرده، پرده از رازهای ناگفته فیلم برمی‌دارد. دقت کنیم نکته‌ای که دراین مقاله گفته می‌شود، از زبان رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی نیست، بلکه دررسانه اتحادیه اروپا و با این تیترومحتوا نوشته ‌شده است:«سرزمین بی‌صاحب»؛ «همه‌جا پای موساد در میان است!».  فیلم روایت بحران‌های خاورمیانه از ایران تاسوریه وعراق است وتأثیر این بحران‌هابراروپارا نشان می‌دهد. ماجرا، با یک درام براساس داستان تلاش یک مرد جوان فرانسوی برای یافتن خواهرش در میان جنگجویان کرد سوریه در روژآوا آغاز می‌شود. این سریال مخاطب را با خود از جنبش سبز ‌شهادت دانشمندان هسته‌ای درتهران به بمب‌گذاری درقاهره و از بریگادهای انترناسیونال کوبانی به عضوگیری داعش در بریتانیا می‌برد. سریال به تطهیر پژاک در منطقه می‌پردازد و این افراد قاتل را که کم از داعش ندارند به ناجی مردم کرد سوریه تبدیل می‌کند.

فهرست سیاه (ترور فرمانده سپاه قدس)
سریال بلک لیست یا لیست سیاه؛ سریالی برای پروپاگاندای آمریکاست که دراین فیلم اتهامات ناروایی همسو با رسانه‌های نظام سلطه به سپاه و سپاه قدس وارد می‌شود. این سریال بمب‌گذاری و کودک‌کشی رابه سپاه قدس نسبت می‌دهد، درصورتی‌که خود این رژیم این اعمال جنایتکارانه را انجام داده و در این سریال جای جلادوشهیدراتغییرمی‌دهد. سه ماه قبل از ترور سردارسپهبد سلیمانی درقسمتی از سریال فهرست سیاه به ترورفرمانده سپاه قدس می‌پردازد،دوباره تهمت‌های خودراوارد می‌کندوبه‌دروغ‌پردازی همیشگی هالیوودی ادامه می‌دهد. باید با این آثار که تروریسم فرهنگی محسوب می‌شود، مقابله کرداماهیچ رویکردمقابله‌ای دربرابر این جریان وجود ندارد. 
   
فیلم‌هایی که ترور را عادی جلوه می‌دهند
فیلم «مأمور مخفی»(یووال آدلر، ۲۰۱۹)به حضور یک جاسوس اسرائیلی زن درایران می‌پردازد.داستان این فیلم درباره راشل، یک جاسوس سرکش از نیروهای اطلاعاتی ملی اسرائیل یعنی موساد است.اوهنگام حضور درمراسم تشییع جنازه پدرش در لندن، بدون هیچ ردی ناپدیدمی‌شودو... .یکسری فیلم‌های مستند نیز درباره سردارسلیمانی ساخته شدکه تقریبا در همه آنها، نظامیان و سیاستمداران غربی و حتی دشمنان تاریخی این ملت،ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی را تشریح و درواقع خطرحضور اورا برای منافع غرب، به طور دائم، گوشزد می‌کردند.درامثال چنین فیلم‌های مستندی،با نمایش صحنه‌هایی از حضور ژنرال‌های بزرگی مانند سردار سلیمانی درجبهه‌ها،تلاش می‌شدابعادمختلفی ازشخصیت سردارنمایش داده شود.تلاش‌هایی که نشان ازترس عمیق غربی‌ها به‌خصوص صهیونیست‌ها از او داشت.به عنوان مثال جملاتی که درزیرمی‌خوانید، بخشی ازیک فیلم مستند است که در سال ۲۰۱۸و ماه‌ها پیش از شهادت سردار، درباره او ازکانال ۱۱تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش شد:«سلیمانی کسی است که سال‌ها ما را تحت نظر داشته و در مقابل چشمان‌مان شاهد پیشرفتش بودیم،درخیلی ازنقاط دنیا برایمان دردسرهای زیادی درست کرده...درنیمه دوم ازدهه ۲۰سالگی‌اش، فرمانده لشکر بودواز درجات پایین‌تر رشدپیدا کرد،اویک جنگجوی خیلی دلیربه‌شمار می‌آید و به عنوان یک جنگجو در جنگ ایران وعراق موردتحسین بوده است.»همچنین مستند«اورشلیم»که به تطهیر رژیم صهیونیستی می‌پردازد،ازخاخام‌های صهیونیست، انسان‌های با خدا و دل‌رحم ساخته که با صلح در کنار مردم فلسطین زندگی می‌کنند و می‌رقصند.
   
در پلتفرم‌های وطنی چه خبر است؟
درحالی که صنعت فیلمسازی اسرائیل درپی عادی‌سازی تروروجعل تاریخ است، برخی از پلتفرم‌های ایرانی بدون نگاه به تبعات پخش چنین سریال‌ها و فیلم‌هایی باموضوع عادی جلوه دادن ترور،آنها رادربستر فضای مجازی به شکل دوبله بارگذاری و نمایش می‌دهند. از جهت دیگر اصرار بر پخش مجموعه‌های ضدایرانی درساختاری که زیرنظرجمهوری اسلامی است،تاسف‌آوراست، چون با تغییر دوبله وسانسوراتفاق خاصی برای این آثارنمی‌افتدوسازندگان همچنان پیام خودرابه بیننده ایرانی منتقل می‌کنند.ازهمین رو به نظر می‌رسد رصد، سیاست‌گذاری و نظارت بر حوزه پلتفرم‌ها،امری اجتناب‌ناپذیر است.زیرا درپلتفرها هرفیلم وسریالی را می‌توان یافت و به‌قدری در برخی از آنها تنوع درضدیت با ایران وجوددارد که اگرسریال صهیونیستی«تهران» نیز دراین‌گونه پلتفرم‌ها پخش شود، جای تعجبی نخواهدبود.بنابراین،باتوجه به خطر نزدیک هجمه فرهنگی غربی وجنگ روانی که علیه افکارشرقی وبه‌خصوص ایرانی‌هاوجوددارد،دراین زمینه نیاز به برنامه‌ریزی ونقشه راه احساس می‌شود.درواقع مسئولان بایدتلاشی عاجل برای نظارت درباره محتوای این فیلم‌ها و سریال‌ها انجام دهند تا از این به بعد شاهد پخش آثاری مخالف فرهنگ ایرانی و به‌خصوص آثاری که به طور نامحسوس ترور و خشونت را ترویج می‌دهد، نباشیم.

جای خالی تصویر  قهرمانان مقاومت 
درحالی رژیم صهیونیستی ازقدرت سینما بهره‌برداری سیاسی می‌کند که کشورهای حوزه مقاومت به‌ویژه کشورهایی که دارای صنعت قوی فیلمسازی هستند، توجه کافی به این موضوع ندارند.متاسفانه اثر سینمایی که بتواند انگیزه و روح مقاومت رابه جهانیان بشناساند، بسیار کم داریم وحتی هنوز فیلمی ازچهره‌هاوسران مقاومت ساخته نشده وازهمین رواسرائیل تلاش می‌کند درسایه عدم تبیین‌گری این حوزه، چهره‌ای وارونه از سران مقاومت به جهان مخابره کند. به نظر می‌رسد این موضوع بایدبه عنوان یک سرفصل در فعالیت‌های سینمایی درنظر گرفته شود و با دیپلماسی فرهنگی در تعامل با کشورهای حوزه مقاومت، درپی ساخت فیلم‌هایی درباره سران مقاومت، انگیزه‌ها و حتی روحیه آنها باشیم تا به عنوان یک اثر فرهنگی تاثیرگذار درکشورهای حوزه مقاومت به نمایش درآید.

نظر شما