شناسهٔ خبر: 68007583 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

دیدگاه کرملین و ترامپ درباره مبادله زندانیان

سخنگوی کرملین یادآور شد که مبادله زندانیان با کشورهای غربی در نتیجه تلاش سرویس‌های امنیتی روسیه و آمریکا تحقق یافته و به مذاکرات درباره اوکراین ارتباطی ندارد و دونالد ترامپ هم این مبادله را یک پیروزی برای پوتین خواند و خواستار شفافیت این معامله شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین  اعلام کرد که مبادله اخیر زندانیان با برخی کشورهای عضو ناتو هیچ ارتباطی با آمادگی روسیه برای انجام مذاکرات صلح با اوکراین ندارد، زیرا این دو موضوع کاملاً متفاوت هستند.

وی در پاسخ به سوالی در نشست خبری روز جمعه خود گفت: «در مورد مبادله زندانیان، باید بگویم که اقدامات جدی توسط کانال‌های ارتباطی بین سرویس امنیت فدرال (اف‌اس‌بی) و سازمان سیا انجام شد که نیازمند مذاکرات پیچیده و مشارکت تعدادی از کشورها بود، در حالی که بحران اوکراین موضوعی کاملاً متفاوت است.»

پسکوف تأکید کرد: «اگر بخواهیم درباره اوکراین و مسائل بین‌المللی پیچیده‌تر صحبت کنیم، در این موضوع مسائل کاملاً متفاوت است و در این خصوص اصول ملی کشور ما و منافع امنیت ملی مطرح بوده و کار به شیوه‌ها و اصول متفاوتی انجام می‌شود.»

او همچنین اتهامات غربی مبنی بر اینکه روسیه به طور عمدی با دستگیری شهروندان خارجی "صندوق مبادله" خود را افزایش می‌دهد تا بتواند با کشورهای غربی معامله کند را بی‌اساس و مضحک خواند و یادآور شد: «می‌توان به این سوال با سوال دیگری پاسخ داد: کسانی که چنین اتهاماتی را علیه روسیه مطرح می‌کنند، چگونه به دستگیری‌های مداوم شهروندان روس‌ در کشورهای ثالث، دستگیری‌های مداوم روس‌ها توسط ایالات متحده آمریکا، واکنش نشان می‌دهند؟ اهداف آمریکا در این  اقدام چیست؟»

دیدگاه ترامپ درباره معامله منحصر به فرد مبادله زندانیان با روسیه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد ریاست‌جمهوری ایالات متحده از طرف حزب جمهوری‌خواه شب گذشته از مقامات آمریکایی به خاطر نتیجه مبادله گسترده زندانیان بین واشنگتن و مسکو انتقاد کرده و سوالاتی را در خصوص محتوای معامله و احتمال "پرداخت نقدی" مطرح کرد.

وی با اشاره به این موضوع افزود که مقامات باید شفافیت بیشتری در مورد توافقات انجام شده داشته باشند و توضیح دهند که آیا معامله به گونه‌ای انجام شده که منافع آمریکا را به خوبی تأمین کند. به عقیده ترامپ،  این روسیه بوده که معامله‌ای عالی و فوق‌العاده در مورد مبادله زندانیان با کشورهای غربی انجام داده و در نتیجه آن چندین شهروند آمریکایی هم به کشور بازگشتند.

او در گفتگو با شبکه "فاکس بیزنس" گفت: «این یک پیروزی برای ولادیمیر پوتین است. آنها معامله بسیار پیچیده‌ای انجام دادند. من  دقیقاً نمی‌دانم چه اقداماتی در این رابطه صورت گرفته، اما روس‌ها معامله‌ای عالی انجام دادند. من قصد ندارم از این اقدام انتقاد کنم، زیرا بسیار خوب است که زندانیان آمریکایی به خانه بازگشتند. ولی باید پذیرفت که مقامات مسکو معامله‌ فوق‌العاده‌ای انجام دادند.»

وی تأکید کرد که جزئیات معامله مبادله زندانیان را نمی‌داند، اما امیدوار است که طرف آمریکایی مجبور نشده باشد هیچ دلاری برای بازگشت شهروندان خود بپردازد. ترامپ افزود که توافقات صورت گرفته قبلی برای مبادله زندانیان با برخی دیگر کشورها برای ایالات متحده میلیاردها دلار هزینه داشته است.

کارشناسان غربی نیز در گفتگو با این شبکه تأیید کردند که مبادله اخیر زندانیان بین روسیه و غرب به نفع طرف روسی تمام شد است. به عقیده آنها، مسکو با این کار نشان داده که در مذاکرات با حسن نیت عمل می‌کند. این موضوع می‌تواند موقعیت کسانی که غرب را به برقراری آتش‌بس و گفتگو با روسیه فرا می‌خوانند، تقویت کند.

در روز اول آگوست در آنکارا، ترکیه، مبادله گسترده‌ای بین زندانیان روسیه و کشورهای غربی انجام شد. در نتیجه این مبادله، هشت روسی به وطن بازگشتند، از جمله: کرازیکوف، زوج روسی آنا و آرتیم دولتسف (آزاد شده در اسلوونی) به همراه فرزندانشان، خبرنگار پاول روبتسوف (آزاد شده در لهستان)، میخائیل میکوشین (آزاد شده در نروژ)، وادیم کونوچنک، رومن سلیزنوف و ولادیسلاو کلیوشین (آزاد شده در ایالات متحده). 

روسیه نیز 16 زندانی را به غرب تحویل داد که شامل شهروندان ایالات متحده، آلمان، روسیه و افرادی با تابعیت دوگانه بودند.

 

نظر شما