شناسهٔ خبر: 67177704 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

مخالفت دوباره مجارستان با برنامه‌های نظامی ناتو

نخست وزیر مجارستان با اعلام خبر تاسیس سه پایگاه نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کشورهای لهستان، رومانی و اسلواکی گفت که کشورش در برنامه‌های این ائتلاف نظامی شرکت نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، ویکتور اوربان روز جمعه اظهار داشت که ناتو به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در لهستان، رومانی و اسلواکی به عنوان بخشی از ماموریت خود در اوکراین برای تضمین تامین سلاح برای کی‌یف است.

وی تاکید کرد که اگر این پایگاه ها در کشورهای هم مرز با اوکراین مانند لهستان، رومانی و اسلواکی ایجاد شود، به اهداف نظامی تبدیل خواهند شد.

نخست وزیر مجارستان گفت که این کشور نگران امنیت خود است و به هیچ وجه در این فعالیت‌ها شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، پیشتر نیز اوربان گفته بود که بوداپست برای مشارکت در اقدامات ناتو که می‌تواند کشورهای عضو این ائتلاف نظامی را به درگیری در اوکراین بکشاند و منجر به رویارویی مستقیم با روسیه شود، هیچ برنامه‌ای ندارد.

نخست‌وزیر مجارستان توضیح داد که حل و فصل مناقشه در اوکراین از طریق [رویارویی] نظامی غیرممکن است، به دلیل اینکه [در جنگ] هیچ برنده‌ای وجود ندارد و باید راه حلی از طریق گفت‌وگوهای صلح پیدا کرد.

پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه مجارستان نیز اعلام کرده بود که کشورش در برنامه بلندمدت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای کمک به اوکراین شرکت نخواهد کرد و این طرح را «ماموریت احمقانه» خواند.

متحدان ناتو در ماه آوریل (فرودین/اردیبهشت) موافقت کردند که از طریق ایجاد صندوقی به ارزش ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۰۷ میلیارد دلار) برنامه‌ریزی برای حمایت نظامی طولانی مدت خود را از اوکراین در جنگ با روسیه آغاز کنند.

روابط میان مجارستان و ناتو به دلیل تعلل بوداپست بر سر تایید الحاق سوئد به این ائتلاف نظامی، که سرانجام در ماه مارس توسط مجارستان تصویب شد، و همچنین به دلیل روابط گرم ویکتور اوربان با روسیه تیره شده است.

نظر شما