شناسهٔ خبر: 68007543 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

گوشی‌های هوشمند، کانونی برای اختلافات خانوادگی و منبعی برای نگرانی کودکان

ایتنا - نتایج یک نظرسنجی نشان داده است که تلفن‌های هوشمند، به کانونی برای اختلافات خانوادگی و منبعی برای نگرانی کودکان تبدیل شده اند.

صاحب‌خبر -
یک نظرسنجی یافته‌های تکان‌دهنده‌ای را در مورد عواقب استفاده زودهنگام از گوشی‌های هوشمند بر روی کودکان نشان داده است، به طوری که اکثر والدین می‌گویند که اکنون پس از ارائه دادن یک گوشی هوشمند، زمان با کیفیت کمتری را با فرزندان خود می‌گذرانند و همچنین گوشی هوشمند به کانون اختلافات خانوادگی تبدیل شده است.

با تجزیه و تحلیل پاسخ‌های بیش از ده هزار والد، این مطالعه نشان می‌دهد که میانگین سنی که کودکان اولین گوشی هوشمند خود را دریافت می‌کنند، تنها ۱۱ سال است.

با این حال، بیش از نیمی از والدین از معرفی گوشی‌های هوشمند در سنین پایین به فرزندان خود پشیمان هستند.

زمان با کیفیت پایین
یافته‌های کلیدی نگرانی والدین را در مورد تأثیرات منفی تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی بر فرزندانشان برجسته می‌کند.

یک سوم از افرادی که در این مطالعه شرکت کردند٬ گزارش داده اند که استفاده زودهنگام از تلفن‌های هوشمند منجر به اثرات منفی بر رفتار و شخصیت فرزندان‌ شده‌ است؛ چرا که رسانه‌های اجتماعی، به بخشی جدایی ناپذیر از تجربه گوشی‌های هوشمند تبدیل شده اند.

این مطالعه همچنین پویایی در حال تغییر در خانواده‌ها را برجسته کرد، به طوری که ۷۰ ٪ از والدین توضیح دادند که اکنون از کاهش کیفیت زمانی که با فرزندان خود می‌گذرانند به دلیل استفاده از تلفن‌های هوشمند رنج می‌برند، در حالی که ۵۵ ٪ گفتند که تلفن‌های هوشمند به یک کانون برای اختلافات خانوادگی تبدیل شده اند.

افزایش اضطراب
این یافته‌ها در زمانی به دست می‌آیند که مطالعات متعدد نگرانی‌های فزاینده در مورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان کودکان را به دلیل فشار بیش از حدی که به آن ها وارد می‌کند، تأیید می‌کنند و این موضوع نگرانی‌های جدی در مورد ایمنی آن ها ایجاد می‌کند.

این امر والدین را بر آن داشته است که از مدارس بخواهند نقش فعالی در آموزش کودکان در مورد خطرات رسانه‌های اجتماعی ایفا کنند.

علاوه بر این، والدین نیز نگران خطرات غریبه‌های آنلاین هستند، بیش از نیمی از آن ها اذعان دارند که نمی‌دانند فرزندانشان در گوشی‌های هوشمند چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.

سبک زندگی کودکان
علاوه بر این، این مطالعه تأثیر گسترده‌تر گوشی‌های هوشمند بر سبک زندگی کودکان را برجسته کرد.

بیش از ۶۰ درصد از والدین گزارش کردند که خواب فرزندانشان تحت تأثیر منفی استفاده از تلفن هوشمند قرار گرفته و زمان بازی در فضای باز کاهش یافته است.

با وجود این نگرانی‌ها، بیش از نیمی از والدین اذعان دارند که تلفن‌های هوشمند می‌توانند مزایای آموزشی و ارتباط با دوستان را تسهیل کنند.

این تناقض باعث می‌شود والدین در تلاش برای یافتن تعادل بین مزیت و آزادی ارتباط به فرزندان خود باشند و در عین حال به آن ها استفاده مسئولانه از فناوری را آموزش دهند.

اکثر والدین نیاز به تولید یک گوشی هوشمند دوستدار کودک را اعلام کردند که برای محدود کردن دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و سایر برنامه‌های بالقوه مضر طراحی شده است.

هدف این فشار کمک به آن ها برای مدیریت بهتر استفاده از تلفن فرزندانشان و کاهش خطرات مرتبط با فعالیت‌های آنلاین است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما