شناسهٔ خبر: 68006750 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ارسال پرونده پنبه مَله خوسف برای ثبت جهانی

پرونده پنبه مَله خوسف برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد. پرونده پنبه مَله خوسف برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از راسان جنوبی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: پنبه مله در چند قدمی ثبت جهانی است و پرونده این محصول بی‌نظیر برای یونسکو ارسال شد.
هادی شاه‌وردی افزود: بعد از ثبت جهانی توبافی روستای خراشاد، با ثبت جهانی مله بافی، حلقه دیگری از تمدن و هنر دست مردمان خراسان جنوبی به ثبت  می رسد.
وی گفت: پنبه مله یکی از افتخارات و نشان هویتی شهرستان خوسف است که پتانسیل‌های فراوانی در جذب گردشگر دارد و با توجه به اینکه شهرستان خوسف از جاذبه‌های گردشگری بسیاری بهره‌مند است می‌توان با توسعه گردشگری و صنایع دستی در کنار یکدیگر زمینه اشتغال و درآمدزایی را فراهم کرد.
شاه‌وردی گفت: ۷۰ صنعتگر شهرستان خوسف در حوزه مله فعالیت دارند که با هنرمندی خود به ارزش افزوده این محصول کمک می‌کنند و ۶ هکتار سطح این شهرستان زیر کشت پنبه مله است.

 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: برای رونق مله‌بافی، نوآوری‌هایی نیز صورت گرفته و از آن در تولید انواع وسایل تزئینی و کاربردی و به صورت تلفیقی با سایر صنایع‌دستی منطقه استفاده می‌شود.

شه آوردی افزود:محصولات تولیدی مله به دلیل کیفیت و اهمیت آن باید در سطح جهان، نفیس و بازارپسند شود و هر گونه توسعه و نگاه به هنر ملی مله بافی در شهرستان خوسف باید براساس ایجاد ارزش افزوده باشد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه شهر ملی مله در خوسف راه‌اندازی شده گفت: برگزاری اولین جشنواره مله بافی در هفته فرهنگی این شهرستان، برگزاری مسابقات مله بافی و نخ ریسی مله، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش مله بافی، تهیه و ضبط مستندات از مله و حضور هنرمندان در برنامه‌های زنده تلویزیونی، و در نمایشگاه‌های ملی و تخصصی، نصب پلاک ماندگار سردرمنزل هنرمند مله بافی مرحومه صغری طحان و… از جمله اقدامات انجام شده برای این هنر صنعت است.

 

 این پنبه حدود ۲۰ سال به دلیل خشکسالی کمتر کشت می‌شد که از ابتدای سال ۹۶ برای کشت دوباره و راه‌اندازی کارگاه‌های تولید آن برنامه‌ریزی شد. در سال ۹۷ حدود یک هکتار در خوسف و ماژان به همت پنج کشاورز کاشت شد و در سال ۹۸ نیز با همت کشاورزان چند هکتار از این پنبه کشت شد و هم اکنون در این شهرستان ۶ هکتار سطح زیر کشت پنبه مله است.

مله در فرهنگ فارسی عمید به نوعی پنبه زرد رنگ و نوعی پارچه خاکی رنگ ترجمه شده است.

 

انتهای پیام

خبرنگار:مرضیه شهریاری

برچسب‌ها:

نظر شما