شناسهٔ خبر: 68005981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آفت پوسیدگی سفید بلای جان مزارع سیر ‌بهاری‌ها

شهره اکبری

استان همدان با بیش از ۴۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت سیر و تولید سالیانه میانگین ۵۰ هزار تن سیر، رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده و ۶۰ درصد تولید این محصول را در سطح کشور از آن خود کرده است.

صاحب‌خبر -

این استان در تولید محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته و ویژه‌ای بوده به طوریکه در سال ۱۳۹۶ سیر تولیدی همدان با توجه به استانداردهای جهانی و یک برند و نشان خاص ثبت ملی شد و با پیگیری های مستمر بالاخره در ۱۸ خرداد ماه سال گذشته  در سازمان مالکیت معنوی و فکری (WIPO)  به ثبت جهانی رسید و هم اکنون برندسازی و تسهیل روند صادرات این محصول مهم کشاورزی استان توسط متولیان امر به عنوان گام بعدی در دست پیگیری بوده تا این عروس دُردانه و مروارید سفید خوش عطر و رایحه مزارع استان همدان در آنسوی مرزها نیز بیش از پیش نامش بدرخشد و ارزش افزوده دو چندانی را برای اقتصاد کشور و استان و سیرکاران همدانی ره آور داشته باشد.

در حال حاضر در سطح استان همدان، شهرستان بهار بیشترین میزان تولید سیر استان را با تولید ۲۱ هزار تن در ۱۷۴۵ هکتار به خود اختصاص داده و کشاورزان بهاری را شهره کشت و تولید این محصول خوش عطر و رایحه کرده است.

سیرکاران بهاری هر ساله با آغاز برداشت سیر از سطح مزارع خود با مشکلات فراوانی مواجه هستند که برای حل این مشکلات چشم امید به حمایت مسئولین و متولیان امر دارند.

در همین رابطه علی خاکریزی یکی از سیرکاران بهاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: امسال بیماری قارچی پوسیدگی سفید سیر یکی از مشکلات اکثریت سیرکاران بهاری بود که این امر موجب کاهش عملکرد سطح زیر کشت محصول و کاهش کیفیت سیر و از بین رفتن سیر می‌شود.

وی افزود: بیماری پوسیدگی سفید سیر ، از زمان اواسط دوره رشد(هوای خنک و مرطوب بهار) علائم آن می‌توانند بروز پیدا کنند تا قبل از برداشت باعث کاهش شدید عملکرد، کیفیت، یا نابودی کل محصول می شود.

خاکریزی بیان کرد: بعد از برداشت محصول، قارچ‌ها بر روی بقایای گیاهی باقی مانده در خاک می‌مانند و ماندگاری آنها در خاک حدود ۲۰ سال است که این خود یک مشکل اساسی برای کشت‌های بعدی سیر یا سایر گیاهان هم خانواده خود ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه قارچ‌ها تا زمانی که مواد غذایی دریافت نکنند به حالت رکود در خاک می‌مانند و بعد از کشت سیر با دریافت ترشحات حاصل از ریشه گیاه مجددا فعال می‌شوند، ادامه داد: این بیماری قارچی سال‌های گذشته در سطح اراضی مزارع سیر شهرستان بهار کم بود اما امسال نسبت به سال‌های گذشته این بیماری افزایش دو چندان داشت .

خاکریزی با بیان اینکه چندین نوع سم برای کنترل این بیماری در اراضی سطح زیر کشت سیر خود استفاده کرده ام اما متأسفانه هیچ گونه تاثیری نداشته است، بیان کرد: کارشناسان جهادکشاورزی راهکار کنترل این بیماری را استفاده از سم نماتُد می‌دانند که هزینه استفاده از این سم بسیار بالا بوده و برای استفاده از این سم برای هر هکتار نیاز به ۱۵ میلیون تومان هزینه خواهد بود که البته آن هم مشخص نیست که آیا این سم جوابگوی کنترل این بیماری باشد یا نباشد؟ ضمن اینکه برای کشاورزان این هزینه بسیار بالاست و نیاز به حمایت دولت است‌.

خاکریزی با اشاره به اینکه متاسفانه این بیماری قارچی موجب شده که نیمی از محصول سیرکاران بهاری از بین برود، اضافه کرد: در صورت عدم کنترل و پیشگیری این بیماری قارچی به طور قطع سال آینده وضعیت مزارع سیر شهرستان بهار به نسبت امسال با تشدید دو چندان این بیماری مواجه خواهد شد .

وی ادامه داد: دلالان و واسطه‌ها یکی دیگر از مشکلات هر ساله سیرکاران شهرستان بهار بوده که این امر موجب شده سود اصلی دسترنج سیرکاران بهاری نصیب دلالان شود و جز زحمت چندین ماهه و خستگی چیزی عاید سیرکار نشود.

 خاکریزی تصریح کرد: به طور قطع حذف دلالان از نقش موثری در افزایش سود دو چندان برای سیرکاران منطقه برخوردار خواهد بود که توجه ویژه مسئولین به این امر موجب دلگرمی هر بیشتر سیرکاران منطقه برای تولید می‌شود.

 مهدی خدابنده‌لو یکی دیگر از سیرکاران شهرستان بهار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: آفت پوسیدگی سفید سیر موجب آن شد که سیرکاران بهاری امسال از تولید سیر خود به دلیل عملکرد پایین سطح زیر کشت سیر رضایت چندانی نداشته باشند.

وی نیز دلالان را یکی از عمده مشکلات سیرکاران این منطقه دانست و افزود: سال گذشته دلال و واسطه کل سیر تولید شده بنده را به قیمت ۱۴ میلیون تومان خریداری و به قیمت ۴۰ میلیون تومان به فروش رساند که در این رابطه بیشترین سود زحمت چندین ماهه بنده به عنوان یک کشاورز سیرکار نصیب دلال شد.

خدابنده‌لو همچنین نبود سردخانه و کمبود انبار سیر را ‌در شهرستان بهار یکی دیگر از مشکلات سیرکاران این شهرستان برشمرد و اظهار کرد: اکثریت انبارها و سردخانه‌های موجود شهرستان بهار به محصول سیب زمینی اختصاص دارد و چندان تمهیداتی برای بحث انبار و سردخانه به منظور نگهداری این محصول اندیشیده نشده است.

وی با بیان اینکه شهرستان بهار یکی از جمله شهرستانهای مهم استان همدان در بحث تولید سیر به شمار می‌رود و برای این امر هر یک از سیرکاران نیاز به انبار دارند، خاطرنشان کرد: چندین بار در سالهای اخیر پیگیر احداث انبار برای کشت سیر خود بوده‌ام اما جهاد کشاورزی اجازه تغییر کاربری به بنده نداد و پاسخ آنان این بود که باید برای احداث چنین انباری این اقدام در شهرک شهرستان انجام شود که بنده چنین سرمایه‌ای را ندارم و چنین کاری برای بنده صرفه‌ای نخواهد داشت.

خدابنده‌لو با اشاره به سطح زیر کشت امسال ۱۲ هکتاری سیر در مزرعه خود، افزود: بخشی از سیر امسال اراضی کشاورزی خود را برداشت کرده‌ام و مابقی آن نیز در حال برداشت است که برای انبار این میزان سیر نسبت به اجاره انبار اقدام کرده‌ام اما به دلیل اینکه این انبار به بحث انبار سیب‌زمینی اختصاص دارد باید در زمان انبار سیب‌زمینی، سیر خود را از این انبار تخلیه کنم.

وی مشکلات عدم بسته‌بندی مناسب، دستی بودن بسته‌بندی و برندینگ سیر را نیز از دیگر مشکلات سیرکاران بهاری دانست و ادامه داد: برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی برای سیرکاران و نیز پیش‌بینی نمایشگاه کشاورزی برای فروش مستقیم محصول سیر کشاورزان بهاری با بسته‌بندی مختص به خود کشاورزان در غرفه‌های نمایشگاه‌ها از نقش مؤثری در ارتقا کیفیت هر چه بهتر محصول سیر شهرستان و نیز به نحوی حذف واسطه‌ها برخوردار خواهد بود چرا که در این نمایشگاه‌ها سیرکاران با تعامل با مشتریان و خریداران عمده به راحتی می‌توانند با حذف واسطه‌ها با قیمت مناسب و سود بهتری محصول خود را وارد بازار کنند.

خدابنده‌لو با بیان اینکه سیر همدان در کشور و دنیا معروف است، ادامه داد: نبود کارخانه سورت و بسته‌بندی سیر یکی از مشکلات موجود محصول تولید شده شهرستان بهار به شمار  می‌رود که در همین رابطه سیر تولید شده به صورت دستی و سنتی در واحدهای کوچک خانگی روستایی از طریق نیروهای انسانی بسته‌بندی می‌شود که این امر اشتغال خانگی مناسبی را به‌ویژه برای زنان ایجاد کرده است.

نبود کارخانه فرآوری سیر در استان به منظور صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر، نبود سردخانه مناسب برای نگهداری سیر و  شرکت‌های صادراتی در استان برای بازاریابی در کشورهای هدف برای کل محصولات کشاورزی استان از جمله سیر از اهم مشکلات موجود سیرکاران بهاری بود که سایر سیرکاران بهاری در رابطه با سیر تولید شده منطقه به آن اشاره داشتند.

پیش‌بینی برداشت ۲۱ هزار تُن سیر از مزارع بهار

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از پیش‌بینی برداشت ۲۱ هزار تُن سیر از سطح مزارع این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در سال‌جاری ۱۷۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان توسط ۷۱۱ نفر از سیرکاران بهاری به کشت سیر اختصاص دارد که بر اساس پیش‌بینی از این میزان سطح حدود ۲۱ هزار تُن محصول سیر قابل برداشت خواهد بود.

حسن اصلانی میانگین عملکرد هر هکتار از سطح زیر کشت سیر را ۱۲ تن برشمرد و افزود: از ۲۱هزار تُن سیر تولید شده شهرستان بهار ۶۰۰۰ تُن آن برای مصرف تازه‌خوری ، ۱۱ هزار تُن برای نگهداری در انبارها و ۴۰۰۰ تُن آن برای واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری اختصاص خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود ۲۰ واحد کارخانه ترشی و شوریجات در شهرستان بهار، تصریح کرد: در حال حاضر نبود سردخانه سیر در شهرستان بهار یکی از مهمترین مشکلات سیرکاران این شهرستان بوده که جذب سرمایه‌گذار در این رابطه به‌منظور احداث سردخانه سیر برای رفع دغدغه سیرکاران بهاری ضرورت دارد.

اصلانی بیان کرد: برداشت سیر از سطح مزارع این شهرستان به‌صورت فصلی برای ۸۵۰۰ نفر اشتغال به‌همراه دارد که در این رابطه متوسط اشتغال فصلی هر هکتار سطح زیر کشت سیر پنج نفر است.

اصلانی با اشاره به کشت سیر در شهرستان بهار، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و حاصلخیزی خاک این منطقه، سیر تولیدی شهرستان بهار از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به اینکه محصول سیر از لحاظ اقتصادی قابل رقابت با محصولات سبزی و صیفی و سایر محصولات پر آب‌بر است، می‌‍تواند به عنوان یک محصول با مصرف آب کمتر در تناوب زراعی سایر محصولات قرار گیرد.

پیش‌بینی صادرات ۱۰ هزارتنی سیر تند همدان

 رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان از پیش‌بینی صادرات ۱۰ هزارتنی سیرهمدان در سال‌جاری خبرداد و گفت: سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ هزار تن سیر همدان صادر شد که امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۰ هزار تن صادرات به کشورهای عربی و هندوستان داشته باشیم.

علی محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تأکید بر اینکه فرآوری سیر چهار تا ۹ برابر ارزش افزوده بیشتری از خام فروشی دارد، اظهارکرد: فراوری سیر بیش از خام‌فروشی ارزآوری دارد به‌طوری‌که اگر بتوانیم فراوری را به‌صورت مکانیزه انجام دهیم ارزآوری بالاتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به ثبت جهانی سیرهمدان، تصریح کرد: سیر تند همدان ثبت جهانی شده است اما متأسفانه تجاری‌سازی و برندینگ این محصول صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه برندسازی سیر همدان نیاز به هلدینگ سرمایه‌گذار دارد، خاطرنشان کرد: باید تجار همدان متحد شوند و در زمینه صادرات این محصول با خارج رقابت کنند.

محمودی با تأکید براینکه سیرهمدان باید با یک برند واحدی توسعه صادرات داشته باشد، گفت: سیر همدان مرغوبیت بالا و تقاضای ویژه‌ای دارد و هیچ استانی نمی‌تواند به عنوان سیرهمدان صادرات کند چرا که در این صورت برگشت خواهد خورد.

وی با بیان اینکه سیر تند همدان دارای ماده موثره خاصی است که در داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادآور شد: متأسفانه در زمینه برندینگ هنوز نتوانستیم جایگاه مناسبی را در منطقه بدست آوریم.

وی با اشاره به اینکه کشور فرانسه یکی از متقاضیان اسانس سیر همدان در زمینه عطرسازی است، افزود: تقاضای سیر از کشورهای خارجی وجود دارد اما صنایع فرآوری این محصول را نداریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان درباره ورود بخش خصوصی در زمینه ایجاد صنایع فراوری سیر تند همدان، اظهارکرد: سرمایه‌گذار به دلیل عدم حمایت دولت و قوانین دست و پاگیر امکان ورود ندارد.

محمودی با بیان اینکه ۱۰ بازرگان از استان همدان سیر صادر می‌کنند، ادامه داد: سرمایه‌گذاران آمادگی ورود به این عرصه را دارند اما از عدم ثبات در منطقه ترس دارند و در زمینه ثبات اقتصادی نگرانی دارند.

بنا به گفته مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان، امسال بر اساس پیش‌بینی‌ها افزون‌بر ۵۸ هزار و ۷۵۵ تن سیر از سطح اراضی زیر کشت این استان قابل برداشت خواهد بود.

‌سطح زیرکشت امسال سیر در استان همدان ۴۰۵۲ هکتار با عملکرد میانگین ۱۴.۵۰ تن در هکتار است، بعد از شهرستان بهار به ترتیب شهرستان همدان با تولید ۲۴ هزار تن سیر در ۱۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، شهرستان‌های تویسرکان با برداشت ۳۹۲۰ تن سیر از ۳۸۰ هکتار و اسدآباد با برداشت ۱۳۸۰ تن سیر از ۱۲۴ هکتار اراضی کشت سیر در رده‌های بعدی تولید سیر در استان همدان قرار دارند.

به گزارش ایسنا، امیدواریم مسئولین و متولیان امر برای حل مشکلات سیرکاران استان همدان به‌ویژه شهرستان بهار و رفع مشکل آفت افتاده به جان اراضی سیرکاران بهاری حمایت لازم را از آنان داشته باشند.

 انتهای پیام

نظر شما