شناسهٔ خبر: 68001725 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

طراحی سایت «زندگی و بالندگی» برای حفظِ ارتباطِ علمی والدین دانش‌آموزان و مربیان

هفتمین و آخرین دوره آموزشی «ارتقای آگاهی و مهارت والدین نسبت به زیستِ عفیفانه فرزندان دانش‌آموز» با مشارکت، معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و وزارت آموزش‌وپرورش به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

 این دوره آموزشی سه‌روزه از ۷ مرداد، با حضور ۱۰ استان آغاز شد و روز ۹ مرداد، آئین اختتامیه این دوره در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
مشاور و دستیار مردمی‌سازی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در ابتدای این مراسم با بیان اینکه از دو سال گذشته طرح «زندگی و بالندگی» در معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری کلید خورد، گفت: خدا را شاکریم که توفیق شد با برگزاری ۷ دورهٔ آموزشی زندگی و بالندگی تمام استان‌های کشور را باتربیت مدرسینِ حاذق پوشش دهیم.
دکتر فاطمه سادات کتابچی، ضمن تقدیر از عواملِ علمی و اجرایی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، تصریح کرد: باتوجه‌به چالش‌ها و دغدغه‌هایی که امروز متوجه نسل جوان ماست، دغدغه ما در دوره‌های زیست عفیفانه صرفاً مسائل مربوط به حجاب نبوده بلکه به‌صورت عام‌تر به توان‌افزایی مربیان و والدین در پاسخگویی به مسائل حوزه عفاف نسبت به فرزندان توجه شده است و مسئله حجاب یکی از مصادیقِ این مباحث به شمار می‌آید.
به گفته دکتر کتابچی، امروزه والدینِ دانش‌آموز نیازمند به ابزارهای جدید برای پاسخگویی صحیح به دغدغه‌های فرزندان خود هستند و ما موظف هستیم با نگاهی علمی و تخصصی ابزارهای لازم را برای افزایش مهارت و آگاهی‌های لازم در اختیار ایشان قرار دهیم، زیرا والدین به‌عنوان اولین مربیان، نقشِ عمده‌ای را در تربیتِ زیست عفیفانه فرزندان ایفا می‌کنند.
 وی همچنین خاطرنشان کرد: دغدغه ما این است که فرزندانمان همواره در مواضع مختلف عفیفانه رفتار کنند و این مهم‌ترین وظیفه ماست بسترهایی را فراهم کنیم تا عفت به‌مثابه یک صفت اخلاقی به‌صورت حقیقی در فرزندان ایجاد شود.
مشاور و دستیار مردمی‌سازی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این سؤال که این کنش عفیفانه چگونه حاصل می‌شود؟ گفت: در فلسفه عمل، کنش و عمل را حاصل دو مؤلفه میل و باور می‌دانیم، اگر این دو مؤلفه دست‌به‌دست هم دهند "عمل" یا همان "کنش" شکل می‌گیرد. کنشِ اخلاقی نیز حاصل باورها و امیالِ فرد است. معمولاً کلاس‌های درس ما به ساحت باور معطوف می‌شود و بنده معتقدم که باورها اگرچه شرط لازمِ عملِ اخلاقی‌اند اما سرمایه‌گذاری صرفاً روی باورهای فرد برای تحقق عملِ اخلاقی کافی نیست. امروزه امیالِ دانش‌آموزان تحت‌تأثیر عواملِ محیطی و رسانه‌ای نامناسبی قرار گرفته است.
وی در ادامه تصریح کرد: امروز رسانه‌ها برای دانش‌آموزان و فرزندان ما ذائقه‌سازی می‌کنند. ما در مقامِ تحلیل و ارائه راهکار برای بازداری از کنش‌های غیر عفیفانه، نیازمند توجه به فلسفه میل هستیم. به این معنا که اگر فرزند ما عملی غیر عفیفانه انجام می‌دهد از خودش سوال کند این میل چرا در من به وجود آمده است و چگونه می‌توانم این امیال را مدیریت کنم؟
دکتر کتابچی خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی «زندگی و بالندگی» باتوجه‌به نوآوری که در ارائه مفاهیم کلیدی و قدرتمند داشت، تا حدودی ما را مجهز می‌کند تا پاسخگوی نسل جوان باشیم. وی ابراز کرد: علی‌رغم محدودیت زمانی که در برگزاری دوره‌ها داشتیم، اما امیدواریم باتربیت مدرسینِ دوره زیست عفیفانه در سطح کشور شاهدِ کنش‌های اخلاقی به نحو حداکثری در حوزه عفاف باشیم.
وی افزود: در راستای حفظِ ارتباطِ علمی والدین و مربیان با اساتیدِ این دوره، سایت «زندگی و بالندگی» طراحی شده است.
دکتر کتابچی افزود: در این سایت، مخاطبان به‌صورت مستقیم آموزش‌های لازم را می‌بینند و از مزیت‌های این دوره همچون، دسترسی سریع و برخط به اطلاعات، ارائه گام‌به‌گام محتوای آموزشی، استفاده محتوای هدفمند به پدران و مادران و پشتیبانی علمی... بهره‌مند می‌شوند.
وی در پایان، هدف اصلی از برگزاری این دوره‌ها را به استنادِ فرمایشِ امام رضا (ع) گسترش و احیای معارف اهل‌بیت (ع) و زنده نگه‌داشتن این آموزه‌ها دانست و اظهار داشت ما در دوره زیست عفیفانه با نگاهِ تخصصی و استفاده از مفاهیم نو و قدرتمند به دنبالِ نشان‌دادن محاسنِ کلام اهل‌بیت بودیم. امید که با کمک حلقه‌های اصلی و میانیِ مدرسین، در تحققِ زیستِ اخلاقی در جامعه گامی مؤثر برداریم.

نظر شما