شناسهٔ خبر: 68001558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

روسیه: یوتیوب آزادی انتشار اطلاعات را سرکوب می کند

صاحب‌خبر -

آرین کربلائی: جنگ بر سر حق آزادی انتشار اطلاعات در دنیای فناوری و ارتباطات همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اختلاف، دولت روسیه، پلتفرم یوتیوب را به نقض آزادی انتشار اطلاعات متهم کرده و می‌گوید: این پلتفرم به ابزاری برای نقض حقوق بشر در دست آمریکا تبدیل شده است. تاکنون مقامات یوتیوب پاسخی به این اتهام نداده‌اند.

به گزارش خبرگزاری سینا، وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که مسکو سازمان‌های بین المللی را از نقض آزادی انتشار اطلاعات از سوی شرکت‌های اینترنتی در آمریکا مطلع کرد. بر اساس ادعای روسیه، سانسور سیاسی هنجار غالب در شبکه یوتیوب است که تحت کنترل آمریکا است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: یوتیوب از توزیع رایگان و دسترسی به اطلاعات جلوگیری و حقوق صدها هزار نفر را نقض می‌کند. وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که روسیه دلایل قانع کننده زیادی برای اقدام علیه یوتیوب دارد و برای پاسخ به این اقدام غرب، حق استفاده از ابزارهای قانونی را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، سانسور سیاسی همچنان اصلی برای اداره سرویس ویدیویی یوتیوب است که هدف از آن پاکسازی فضای اطلاعات به نفع خود و جلوگیری از انتشار رایگان اطلاعات و نقض حقوق مردم است.

به گفته این مقام روس،  یوتیوب مجموعه‌ای از مسدود کردن‌ها را با حساب‌های رسانه‌ای فدرال و منطقه‌ای روسیه آغاز کرد و حالا به حساب‌های دولتی رسیده است که شامل 2 بار هشدار بی اساس به حساب رسمی وزارت امور خارجه روسیه و مسدود کردن برخی ویدئوهای آن می‌شود.

زاخارووا با بیان اینکه یوتیوب «یک عمل سانسور مستقیم را انجام داده و مانع توزیع رایگان و دسترسی به اطلاعات» می‌شود، اظهار کرد: داوری و سانسور سیاسی برای اداره یوتیوب تحت کنترل واشنگتن است که به طور سیستماتیک فضای اطلاعات را به نفع خود تمیز می‌کند و بدین ترتیب حقوق صدها هزار نفر از مشترکان ما را نقض می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، وی عنوان داشت: دلایل قانع کننده بسیاری برای اقدام علیه سرویس میزبانی ویدیو وجود دارد – چندین نقض سیستماتیک قوانین روسیه و بی اعتنایی به حقوق مخاطبان روسیه، صورت گرفته است.

این دیپلمات روس گفت: مسکو داده‌های خود را در مورد نقض اصول دسترسی رایگان به اطلاعات توسط شرکت‌های اینترنتی ایالات متحده به اطلاع سازمان‌های بین‌المللی رسانده اما آنها به طرف روس گوش نمی‌دهند.

یک هفته پیش بود که یک نماینده مجلس روسیه ادعا کرده بود: سرعت یوتیوب در رایانه های دسکتاپ در این کشور به دلیل کوتاهی گوگل در ارتقای تجهیزات در روسیه، به میزان چشمگیری کند می شود.

روسیه از گوگل به دلیل مسدود کردن کانال‌های یوتیوب رسانه‌ها و چهره های معروف روسی، انتقاد کرده و این شرکت آمریکایی را بر سر کوتاهی در حذف محتوای غیرقانونی یا نامطلوب در این کشور، چندین بار جریمه کرده است.

الکساندر خینشتاین، رئیس کمیته سیاست اطلاعات پارلمان روسیه، اظهار کرد: سرعت پایین‌تر دسترسی به یوتیوب، اقدامی اجباری علیه یوتیوب است زیرا این سایت میزبانی ویدئو می‌تواند قوانین روسیه را بدون اینکه مجازات شود، نقض کند.

این مقام روسی روز جمعه در تلگرام، مدعی شد سرعت دانلود یوتیوب در روسیه، ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و تا هفته آینده، ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این وضعیت در درجه اول، به دلیل اقدامات یا در واقع، عدم اقدام خود یوتیوب است.

دیده بان ارتباطات روسیه (روس کومنادزور)، اعلام کرد کیفیت یوتیوب افت کرده زیرا گوگل، سرورهای «گوگل گلوبال کَش» را در روسیه، ارتقا نداده است.

خینشتاین همچنین اظهار کرد: گوگل در زیرساختهای روسیه سرمایه گذاری نکرده و به شرکت تابعه محلی خود اجازه ورشکستگی داده و در نتیجه، از پرداخت هزینه خدمات دیتاسنتر محلی، جلوگیری کرده است.

یوتیوب با استناد به سیاست ممنوعیت محتوایی که رویدادهای خشونت‌آمیز مستند را انکار، کوچک یا بی‌اهمیت جلوه می‌دهد، در مارس سال ۲۰۲۲، دسترسی به کانال‌های مرتبط با رسانه‌های دولتی روسیه را در سراسر جهان مسدود کرد. این شرکت آمریکایی اعلام کرد حمله نظامی روسیه به اوکراین، تحت سیاست رویدادهای خشونت آمیز گوگل قرار می گیرد و مطالب نقض کننده این سیاست، حذف خواهد شد.

زیرمجموعه روسی گوگل، اواخر سال میلادی گذشته، با اشاره به اینکه مسدود شدن حسابهای بانکی این شرکت توسط مقامات روسیه، باعث شده است دفتر این شرکت نتواند به شکل عادی فعالیت کند و حقوق کارمندان روسی و هزینه تامین کنندگان و فروشندگان را پرداخت کند، اعلام ورشکستگی کرد.

روسیه، شبکه های اجتماعی دیگر را هم مسدود یا کند کرده است. رمضان قدیروف، رهبر چچن روز جمعه پیشنهاد مسدود کردن یوتیوب را داد.

بر اساس گزارش رویترز، خینشتاین گفت بزرگترین مشکل مسکو، «سیاست آشکارا ضد روسی» یوتیوب و امتناع این سایت ویدئویی از رفع انسداد کانال‌های روسی است که روس کومنادزور، درخواست کرده است.

 

 

 

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما