شناسهٔ خبر: 68000101 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آپدیت بزرگ جدید گوگل کروم

گوگل کروم به‌زودی امکانات جذابی مثل جست‌وجو با گوگل لنز و جست‌وجو در تاریخچه‌ی مرور وب با پرسیدن سؤال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ برای همه‌ی ما پیش آمده است که در میان انبوهی از تب‌های باز مرورگر گم شده باشیم و دقیقاً همان سایتی که به دنبالش هستیم را پیدا نکنیم. همچنین بارها با بستن تصادفی تب‌ها و فراموشی آدرس سایت‌ها مواجه شده‌ایم، اما به‌نظر می‌رسد گوگل راهکاری برای این مشکل تکراری دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ قابلیت جدیدی که طی هفته‌های آینده به نسخه‌ی دسکتاپ گوگل کروم اضافه خواهد شد، به شما اجازه می‌دهد با استفاده از زبان معیار، سؤالاتی درمورد تاریخچه‌ی جستجوی خود بپرسید. این قابلیت با تکیه بر مدل‌های زبانی بزرگ گوگل یعنی جمنای، که هسته‌ی اصلی سیستم‌های هوش مصنوعی گوگل است کار می‌کند. برای استفاده از این قابلیت پس‌از ورود به تاریخچه‌ی مرورگر، سؤالی مانند «آن بستنی فروشی که هفته‌ی گذشته دیدم چه بود؟» را در نوار آدرس تایپ کنید تا کروم صفحات مرتبط را از میان تمام وبگردی‌های اخیرتان نشان دهد.

پریسا تبریز، معاون ایرانی-لهستانی واحد کروم درمورد قابلیت جستجو در سوابق مرور وب با پرسیدن سؤال می‌گوید: «هدف اصلی ما معرفی رابط کاربری مکالمه‌محور به تاریخچه‌ی کروم است تا دیگر نیاز نباشد آدرس وب سایت‌ها را به‌خاطر بسپاریم.»

درحال‌حاضر استفاده از قابلیت جستجو در سوابق مرور وب با پرسیدن سؤال فقط برای کاربران دسکتاپ کروم در ایالات‌متحده ارائه می‌شود و البته به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است. نکته‌ی دیگر اینکه ویژگی مذکور از جستجو درحالت ناشناس (Incognito) پشتیبانی نمی‌کند. گوگل به حساسیت بالای داده‌های مرتبط با تاریخچه‌ی مرورگر توجه دارد و تأکید می‌کند برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ خود، به‌طور مستقیم از این اطلاعات بهره نخواهد برد. پریسا تبریز می‌گوید: «هر چیزی که به تاریخچه‌ی مرورگر مرتبط باشد، داده‌ای بسیار شخصی و حساس به‌حساب می‌آید. ما می‌خواهیم در این زمینه بسیار محتاط باشیم و اطمینان حاصل کنیم که از همان ابتدا به‌حریم خصوصی کاربران احترام گذاشته شود.»

علاوه‌بر قابلیت جستجو با زبان طبیعی در تاریخچه‌ی مرور وب، گوگل دو ویژگی جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی دیگر نیز به کروم اضافه خواهد کرد. گوگل لنز که قبلاً روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی و گوشی آیفون در دسترس بود، اکنون به نسخه‌ی دسکتاپ کروم در ایالات‌متحده نیز راه پیدا کرده است. براساس پست وبلاگی گوگل، به‌راحتی می‌توانید هر چیزی را که در وب مشاهده می‌کنید بدون‌نیاز به ترک تب فعلی، انتخاب، جستجو و درمورد آن سؤال کنید.

با انتخاب آیکون گوگل لنز در نوار آدرس کروم و سپس کلیک روی هر چیزی که در صفحه‌ی وب مورد نظرتان است، می‌توانید عملیات جستجو را آغاز کنید. به‌عنوان مثال، با کلیک روی تصویر گیاهی که در صفحه‌ی وب مشاهده می‌کنید، گوگل لنز نوار کناری را به‌طور مستقیم روی همان صفحه باز و گیاه را شناسایی می‌کند. سپس می توانید سؤالات بعدی مانند «این گیاه برای زنده‌ماندن به چه‌میزان نور خورشید نیاز دارد؟» را بپرسید و بدون ترک صفحه، پاسخ‌های ایجادشده با هوش مصنوعی را مشاهده کنید.

قابلیت گوگل لنز همچنین می‌تواند متن درون ویدیوها را تجزیه‌وتحلیل کند. به‌بیان دیگر می‌توانید ویدیوی مورد نظر را نگهدارید و هر متنی که در آن فریم نمایش داده می‌شود (مثلاً معادله ریاضی) را به‌طور مستقیم انتخاب و توضیحی در نوار کناری همراه با اطلاعات بیشتر دریافت کنید.

درنهایت، گوگل می‌خواهد قابلیت Tab Compare را به کروم اضافه کند که با استفاده از هوش مصنوعی، خلاصه‌ای از محصولات موجود در چندین تب را در یک مکان واحد به شما ارائه می‌دهد. گوگل می‌گوید: «با گردآوری تمام جزئیات ضروری، مشخصات محصول، ویژگی‌ها، قیمت، ‌رتبه‌بندی و موارد دیگر در یک تب، می‌توانید آن را ‌به‌راحتی مقایسه و بدونیاز به جابه‌جایی مکرر بین تب‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین اطلاعات را دریافت کنید.»

درحال حاضر قابلیت Tab Compare به محصولات محدود شده است، اما پریسا تبریز آینده‌ای را تصور می‌کند که در آن بتوان از ویژگی مذکور برای مقایسه‌ی چندین مدرسه، دانشگاه، مهدکودک یا هر چیز دیگری استفاده کرد.

 

نظر شما