شناسهٔ خبر: 67998641 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عجیب‌ترین دلایل قطع اینترنت در جهان

قطعی اینترنت در جهان دلایل مختلفی دارد که برخی از آن ها عجیب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ اخیراً جهان اتفاقی را تجربه کرد که «بدترین بحران دیجیتالی تا کنون» نامیده می‌شود، به گونه‌ای که یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری ناموفق از شرکت غول‌پیکر امنیت سایبری CrowdStrike منجر به از کار افتادن حدود ۸.۵ میلیون رایانه در سراسر جهان شد.

ارم نیوز نوشت؛ خطوط هوایی بیش از ۴۶۰۰۰ پرواز را در یک روز لغو کردند، در حالی که بیمارستان‌ها تعداد زیادی از جراحی‌ها را لغو و خدمات اورژانس در سراسر جهان با اختلال مواجه شد.

از آن جایی که زیرساخت‌ها به طور فزاینده‌ای به هم متصل می‌شوند، این اولین یا آخرین قطع اینترنت نخواهد بود، به خصوص که تاریخ محاسبات پر از نمونه‌هایی از شکنندگی دیجیتال است.

خطای پایگاه داده

یکی از اولین قطعی‌های عمده در سال ۱۹۹۷ و به دنبال یک نقص در Network Solutions Inc، یکی از ثبت کنندگان اصلی که نام دامنه را برای وب سایت‌ها صادر می‌کند، رخ داد.

یک خطا در پیکربندی پایگاه داده باعث از کار افتادن هر وب سایتی شد که به «com» یا «net» ختم می شد که به نوبه خود منجر به بسته شدن حدود یک میلیون وب سایت شد که در آن زمان بخش بزرگی از وب را تشکیل می دادند.

قطع کابل اینترنت توسط یک پیرزن 

کل اتصالات اینترنت ارمنستان به یک کابل فیبر نوری که از گرجستان عبور می کرد بستگی داشت و در سال ۲۰۱۱، یک زن ۷۵ ساله اینترنت را برای تمام ۲/۹ میلیون ارمنی قطع کرد؛ به گونه ای که با یک بیل کابل اینترنت عبوری از نزدیکی روستای کسانی گرجستان را قطع کرده بود.

این پیرزن که در آن زمان در جستجوی مس بود، دستگیر شد، اما مدت کوتاهی بعد به دلیل سنش آزاد شد. او بعداً به خبرنگاران گفت: من نمی‌دانم اینترنت چیست. 

خوردگی کابل‌ها توسط کوسه‌ها

هزاران کیلومتر کابل فیبر نوری که در کف اقیانوس کشیده شده اند، با خطرات ویژه‌ای روبرو هستند، از جمله کوسه ها که اشتیاق مرموز به جویدن کابل‌های زیر دریا دارند که در گذشته باعث قطع برق شده است.

تاریخچه‌ای طولانی‌ از علائم دندان بر روی کابل‌های اقیانوس وجود دارد، نه فقط از کوسه ها، بلکه نوعی دیگر از ماهی‌ها مانند باراکودا نیز می‌تواند به عایق نفوذ کند و باعث فرو رفتن کابل‌ها در آب شود و این می‌تواند مشکلاتی را برای کابل‌ها و تلگراف ایجاد کند.

 

نظر شما