شناسهٔ خبر: 67996287 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بزرگترین تبادل زندانیان بین آمریکا و روسیه از زمان جنگ سرد رقم خورد بزرگترین تبادل زندانیان بین آمریکا و روسیه از زمان جنگ سرد رقم خورد

آمریکا و روسیه پس از یک سال مذاکرات محرمانه درباره آزادی زندانیان خود به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، از زندانیانی که پس از آزادی از روسیه به عنوان بخشی از توافق مبادله واشنگتن و مسکو، وارد پایگاه اندروز در مریلند شدند، استقبال کردند.

بایدن و هریس در این پایگاه منتظر نشستن هواپیمای حامل سه زندانی سابق، پل ویلان تفنگدار سابق آمریکایی، ایوان گرشکویچ خبرنگار وال استریت ژورنال و آلسو کورماشوا، روزنامه نگار روسی-آمریکایی، ایستادند. این سه نفر یکی یکی از هواپیما پیاده شدند و هر کدام با بایدن و هریس دست دادند قبل از اینکه توسط اعضای خانواده و دوستانشان در آغوش گرفته شوند.

بایدن که آزادی آنها را یک پیروزی دیپلماتیک برای خود قلمداد می‌کند و و این توافق به عنوان «شاهکار دیپلماسی و دوستی» می‌داند لحظاتی پس از استقبال از این سه نفر به خبرنگاران گفت: «وظیفه من این است که مطمئن شوم آنها زندانی نشوند و اگر شدند، آنها را پس بگیرم.» 

هریس بلافاصله پس از بایدن اظهار داشت که این رویداد «گواهی بر اهمیت داشتن رئیس‌جمهوری است که قدرت دیپلماسی را درک کند.»

زندانیان آمریکایی شامگاه پنجشنبه، ساعاتی پس از آزادی از زندان روسیه در قالب بزرگترین تبادل زندانیان بین دو کشور از زمان جنگ سرد، به ایالات متحده بازگشتند.

کاخ سفید گفت که در مورد آزادی زندانیان با روسیه، آلمان و سه کشور دیگر مذاکره کرده است. این معامله که بیش از یک سال به صورت مخفیانه مورد مذاکره قرار گرفت، شامل ۲۴ زندانی بود - ۱۶ نفر از روسیه به غرب رفتند و هشت نفر از غرب به روسیه بازگردانده شدند.

بایدن از اولاف شولز، صدراعظم آلمان که از نظر سیاسی انتخاب دشواری را برای آزادی کراسیکوف انجام داد، قدردانی کرد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در بدو ورود به مسکو با زندانیان بازگشته به روسیه ملاقات کرد و گفت که به آنها جوایز دولتی اعطا خواهد شد.

این توافق در حالی که در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده، هریس را در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه قرار می‌دهد، موفقیت دیپلماتیک خیمه شب بازی را برای دولت بایدن به ارمغان می‌آورد.

با این حال، به نظر می‌رسد که این توافق روابط متخاصم آمریکا و روسیه را از نو تنظیم نمی‌کند. به خصوص اینکه لهستان، اسلوونی، نروژ و بلاروس نیز در این معامله مشارکت داشتند. ترکیه این تبادل را هماهنگ کرد.

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که روابط ایالات متحده و روسیه علیرغم مبادله زندانیان در «جایگاه بسیار دشوار» باقی مانده است. فاینر به CNN گفت: «در این مذاکره هیچ اعتمادی وجود نداشت.»

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیمش برای عفو و آزادی زندانیان «با هدف بازگرداندن شهروندان روسی بازداشت شده و زندانی در کشور‌های خارجی اتخاذ شده است و قصدی برای ارتقای روابط ندارد.»

نظر شما