شناسهٔ خبر: 67995907 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نوسان در بازار خودرو با افزایش قیمت‌ها از سوی خودروسازان داخلی

افزایش قیمت خودروهای داخلی هم‌زمان با اعلام دولت مبنی بر آزادسازی واردات خودرو کارکرده باعث نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو شد؛ شورای رقابت نیز در واکنش به این موضوع گفت که اگر تخلفی صورت گرفته باشد با خودروسازان متخلف برخورد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - قیمت برخی از خودرو‌ها چند وقت پیش از سوی برخی از خودروساز‌های مطرح کشور دست‌خوش تغییراتی شد.

نکته حائز اهمیت این است که این اقدام خودروساز‌ها بلافاصله پس از اعلام دولت مبنی بر آزادسازی واردات خودرو کارکرده و ایجاد آرامش در بازار، رخ داد.

چند روز بعد سخنگوی شورای رقابت در واکنش به افزایش قیمت‌های اخیر خودروسازان، گفت که فرایند بررسی نحوه محاسبه قیمت تمام شده خودرو‌های مونتاژی و تولید داخلی، مدتی است شروع شده و با جزئیات در حال پیگیری است واگر تخلفی در این حوزه صورت گرفته باشد، خودروساز‌های متخلف به شورای رقابت معرفی و مراجع ذی‌صلاح با آن‌ها برخورد قانونی خواهد کرد.

به گفته دادجوی توکلی خودروساز‌ها اجازه ندارند بدون در نظر گرفتن مقررات، وجهی از مصرف‌کنندگان مطالبه کنند.

وی معتقد است فرایند تغییر قیمت‌ها و تناسب عرضه و تقاضا باید طبق مصوبه شورای رقابت باشد.

سخنگوی شورای رقابت گفت که این شورا اجازه قیمت‌گذاری ندارد و فقط دستورالعمل قیمت‌گذاری را تنظیم می‌کند و پیش از انتشار جدول قیمت‌گذاری از سوی خودروسازها، این جدول توسط شورای رقابت بررسی می‌شود.

در همین راستا بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با میزان درباره وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: تعیین قیمت خودرو داستان کهنه‌ای است که در هیچ دولت و سازمانی در این زمینه شفاف‌سازی برای مردم صورت نگرفته است.

وی افزود: چطور در کشوری که خودرو در تیراژ بالا تولید می‌شود نمی‌توان قیمت خودرو را تعیین کرد.

صدرایی گفت: دولت قیمت خودرو را تعیین می‌کند و خودروساز می‌گوید که این قیمت قابل قبول من نیست؛ چطور می‌شود بین وزارت صمت و خودروسازی که دولتی است زبان مشترک برای قیمت‌گذاری وجود ندارد.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: اگر خودروساز زیان‌ده است چرا دولت تقاضای افزایش ظرفیت تولید محصول را می‌دهد.

وی با اشاره به زیان انباشته خودروسازان اظهار کرد: با این زیان بالا افزایش تولید خودروسازهای داخلی اشتباه است چراکه تامین این زیان از بودجه کشور خواهد بود.

صدرایی گفت: یکبار باید قیمت خودرو در کشور شفاف شود در غیراینصورت هر چند ماه یکبار شاهد افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروساز‌ها خواهیم بود. 

به گفته این کارشناس بازار خودرو در اقتصاد کشور تورم وجود دارد و هر چندمدت هزینه‌های اضافه به تولیدکننده تحمیل می‌شود، در این میان خودرو نیز همچون کالا‌های دیگر شامل افزایش هزینه می‌شود که باید در این زمینه واقع‌بین بود.

صدرایی معتقد است باید در زمینه تعیین قیمت خودرو به فرمول واحدی دست یافت و براساس آن قیمت خودرو به واسطه هزینه‌های تولید با حاشیه سود متعادل اعلام شود که رضایت خودروساز و مردم را همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما