شناسهٔ خبر: 67995696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خراسان‌شمالی و اتاق بازرگانی ایران و آفریقا

بجنورد-ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی از امضای تفاهم نامه همکاری در راستای توسعه صادرات با اتاق مشترک ایران و آفریقا خبر داد.

صاحب‌خبر -

عباس کاظمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: براساس این تفاهم نامه اتاق مشترک ایران و آفریقا، اعضای اتاق استان را در جریان درخواست ها، مناقصه ها، هیات های تجاری اعزامی و همایش های مربوطه به قاره آفریقا خواهند گذاشت.

وی افزود: طرفین موافقت کردند نسبت به برگزاری دوره های آموزشی مشترک، سمینارها، رویدادهای مشترک و جلسات B۲B، خدمات مشاوره در حوزه کسب و کار و استفاده از امکانات و تجهیزات طرفین با یکدیگر همکاری کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: به منظور حداکثرسازی اثربخشی در حضور کسب و کارهای ایرانی در مراوده تجاری با آفریقا و در راستای سیاست کلان راهبردی اتاق آفریقا در جهت اولویت گذاری کشورهای آفریقایی برای هر استان مقرر شد طرفین به صورت مشارکتی نسبت به تامین بودجه برای شناسایی شاخص های موثر بر موفقیت استان در هر کشور و رتبه بندی کشورها براساس این شاخص ها به عنوان یک طرح مشترک در کلینیک بازاریابی بین المللی اتاق آفریقا اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین طرفین موافقت کردند ظرف ۲ هفته آینده نسبت به معرفی نمایندگان خود جهت زمانبندی اجرایی موارد فوق، ذکر و اقدام کنند.

کاظمی تاکید کرد: هدف از انعقاد این تفاهم نامه ایجاد میز نمایندگی اتاق مشترک ایران و آفریقا، ارتباط و تعامل در توسعه همکاری های مشترک بازرگانی، علمی و پژوهشی، آموزشی، ترویجی، فرهنگی و خدمات مشاوره ای با استفاده از امکانات و ظرفیت های طرفین در جهت ایجاد توسعه و بهبود محیط کسب و کار است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

نظر شما