شناسهٔ خبر: 67995540 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارگردان سینما در گفت‌وگو با ایرنا؛

فیلم کوتاه سیاه‌مشق نیست/ فیلم‌ساز می‌تواند برای همیشه فیلم کوتاه بسازد

تهران- ایرنا- کارگردان سینما گفت: از نظر من فیلم کوتاه، پلکانی برای فیلم بلند نیست. فیلم کوتاه، سیاه‌مشق یا یک فیلم بلند فشرده‌شده نیست و در نوع خود یک گونه کامل سینمایی و مستقل است.

صاحب‌خبر -

امیرشهاب رضویان تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره شرایط فعلی مدیوم فیلم کوتاه در سینمای ایران گفت: دغدغه فیلم کوتاه فارغ از مسائل اقتصادی، بازگشت سرمایه است، به همین دلیل حیات آن وابسته به نمایش در سینما نیست. فیلم کوتاه، تنها بخشی در سینمای ایران است که دولت باید برای آن و برای تربیت فیلمساز هزینه کند و یارانه بدهد؛ چراکه از دل این سینماگران فیلم کوتاه است که سینمای آینده ایران به وجود می‌آید. فیلم کوتاه، تنها بخشی در سینمای ایران است که دولت باید برای آن هزینه کند و یارانه بدهد؛ چراکه از دل سینماگران فیلم کوتاه، سینمای آینده ایران به وجود می‌آید

وی افزود: آن برنامه‌ریزی‌ که در اوایل دهه ۶۰ برای توسعه سینمای کوتاه انجام شد، امروز نتیجه داده است. زمانی فیلم کوتاه فقط به جشنواره فیلم کوتاه تهران محدود بود اما در حال حاضر پاتوق فیلم کوتاه، رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌ها نیز فیلم کوتاه را جدی می‌گیرند و این به دیده شدن فیلم کوتاه بیشتر کمک می‌کند. فیلم کوتاه، تنها بخشی در سینمای ایران است که دولت باید برای آن و برای تربیت فیلم‌ساز هزینه کند و یارانه بدهد؛ چراکه از دل این سینماگران فیلم کوتاه است که سینمای آینده ایران به وجود می‌آید.

رضویان با بیان تفاوت نظرات فیلم‌سازان کوتاه برای حضور در عرصه فیلم بلند تاکید کرد: از نظر من فیلم کوتاه، پلکانی برای فیلم بلند نیست. فیلم کوتاه، سیاه‌مشق یا یک فیلم بلند فشرده‌شده نیست و در نوع خود یک گونه کامل سینمایی و مستقل است. یک فیلمساز می‌تواند تصمیم بگیرد برای همیشه فیلم کوتاه بسازد، همچنین هیچ اشکالی ندارد که کارگردان فیلم کوتاه در آینده فیلم بلند بسازد.

فیلم کوتاه سیاه‌مشق نیست/ فیلم‌ساز می‌تواند برای همیشه فیلم کوتاه بسازد

رضویان ادامه داد: فیلم کوتاه باید به صورت مستقل دیده شود و به نظرم فیلم‌سازی که در فیلم کوتاه شیوه و سبک خود را پیدا می‌کند، مسیر بهتری را طی می کند تا در آینده فیلم خوب بسازد.

قصه‌گویی و قصه‌داشتن در فیلم کوتاه بسیار مهم است. ما ظرفیت‌های بسیاری در ادبیات ایران وجهان داریم که متاسفانه از آن استفاده نمی‌کنیم

این پیشکسوت عرصه فیلم کوتاه در خصوص قصه در فیلم کوتاه تصریح کرد: قصه‌گویی و قصه‌داشتن در فیلم کوتاه بسیارمهم است. ما ظرفیت‌های بسیاری در ادبیات ایران وجهان داریم که متاسفانه از آن استفاده نمی‌کنیم. در فیلم کوتاه، رابطه با ادبیات ایران و قصه‌های کوتاه ایرانی قطع است.

وی افزود: بودجه‌ای که برای فیلم کوتاه در نظر گرفته شده بسیار کم است و باید بودجه بیشتری از سمت وزارت ارشاد، انجمن سینمای جوانان، مرکز گسترش سینمای تجربی، صدا وسیما، کانون پرورش فکری کودکان و حوزه هنری برای فیلم کوتاه اختصاص یابد تا فیلم‌های کوتاه بیشتری ساخته شود.

رضویان با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری تولید برای تنوع در گونه‌های فیلم‌سازی بسیار مهم است، گفت: انجمن سینمای جوانان ایران در این زمینه به‌شدت می‌تواند کمک‌کننده باشد. پاتوق فیلم کوتاه و همه محافلی که در آن درباره فیلم کوتاه صحبت می‌شود و فیلم‌ها دیده می‌شوند، حرکت بسیارخوبی است. چالش‌هایی که در پاتوق و گفت‌وگوهای بعد آن وجود دارد بسیار آموزنده است و نکات مهم و کاربردی در آن مطرح می‌شود.

نظر شما