شناسهٔ خبر: 67995322 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

متن و حاشیه اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس/ از اتهام یهودستیزی به مخالفان تا تبلیغ و سرکوب منتقدان

گزارش‌ها حاکی از برخورد دولت و پلیس فرانسه با معترضان به حضور اسرائیل در المپیک امسال این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حضور تیم‌های ورزشی رژیم صهیونیستی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس -در شرایطی که این رژیم درگیر یک نسل‌کشی نزدیک به یکصدهزار نفری از مردم فلسطین است- حواشی زیادی در حاشیه این مسابقات ایجاد کرده است؛ به ویژه اینکه دولت این رژیم توسط بسیاری از مجامع جهانی از جمله مجمع عمومی سازمان ملل، شورای حقوق بشر ملل متحد و دادگاه دیوان بین المللی لاهه محکوم شده و این مسئله؛ موجی از اعتراضات را در میان جامعه فرانسه، مردم اروپا و مخاطبان این رویداد بزرگ ورزشی جهان علیه حضور تیم‌های ورزشی رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه ایجاد کرده است. 

متن و حاشیه اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس/ از اتهام یهودستیزی به مخالفان تا تبلیغ و سرکوب منتقدان

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اذعان کرد: معترضان طرفدار فلسطین از مقامات المپیک خواسته‌اند که حضور و مشارکت اسرائیل در بازی‌های پاریس محدود شود. صدها معترض طرفدار فلسطین روز سه شنبه این هفته در نزدیکی مقر برگزارکنندگان بازی‌های المپیک پاریس تجمع کردند و خواستار تحریم تیم‌های ورزشی اسرائیل در بازی‌های تابستانی المپیک ۲۰۲۴ شدند. 

شرکت‌کنندگان در اعتراضات نسبت به موضع یک بام و دوهوای تصمیم‌گیران ورزشی که در رویداد المپیک و جام جهانی حضور تیم‌های روسیه و بلاروس را به دلیل جنگ اوکراین منع کردند، خواستند تا همان روشی که درباره روس‌ها پیاده شد، درباره تیم‌های ورزشی و شرکت‌کنندگان نماینده رژیم صهیونیستی نیز به‌علت نسل‌کشی در غزه اعمال شود. 

پایگاه خبری ماشابل خبر داده است که قرار است کاروان ورزشی فلسطین به نمایندگی از معترضین در حاشیه اختتامیه بیانیه‌ای ضدصهیونیستی را قرائت کند.

با این وجود، شبکه تلویزیونی آمریکایی سی. ان. ان، با انتشار تصاویری از حضور گسترده نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه به‌طور ویژه برای همراهی کاروان ورزشی المپیک رژیم صهیونیستی خبر داد. فرد پلیتگن، خبرنگار CNN از تدابیر شدید امنیتی پیرامون ورزشکاران اسرائیلی در پاریس برای المپیک ۲۰۲۴ گزارش می‌دهد. 

طبق این گزارش تصویری، پلیس و نیروهای امنیتی از حضور هرگونه جمعیت معترض در نزدیکی خودروهای سنگین حامل کاروان ورزشی رژیم صهیونیستی جلوگیری کردند. CNN با انتشار گزارشی جهت‌دار از تصاویر آرشیوی رویترز از حمله به المپیک مونیخ در سال ۱۹۷۲ (سال ۱۳۵۰)، علت تدابیر شدید امنیتی را نگرانی از «یهودستیزی» و «احتمال عملیات تروریستی» خواند. 

mp4

روزنامه نیویورک پست (نزدیک به لابی اسرائیلی آیپک) نیز در گزارشی غرض‌ورزانه نوشت: معترضان یهودی ستیز در جریان بازی فوتبال اسرائیل در جریان بازی‌های المپیک پاریس شعار «درود بر هیتلر» داده و دست خود را به نشان «سلام نازی» در حمایت از یهودکشی بالا می‌برند! 

در گزارش نیویورک پست البته آمده است: انبوهی از معترضان در حال به اهتزاز درآوردن پرچم‌های فلسطین در ورزشگاه‌ها هستند. افراد زیادی دیده می‌شوند که تابلوی بزرگی را که روی آن نوشته شده بود «بازی‌های المپیک نسل‌کشی» در دست داشته و به عملیات ارتش اسرائیل علیه غزه اعتراض می‌کردند. 

البته پایگاه خبری ماشابل خبر داد که قرار است کاروان ورزشی فلسطین به نمایندگی از معترضین در حاشیه اختتامیه بیانیه‌ای ضدصهیونیستی را قرائت کند. 

این خبری بود که پس از ساعاتی از روی خروجی این پایگاه خبری حذف شد اما در فضای شبکه اجتماعی ایکس، خبر به نقل از این رسانه همچنان میان کاربران دست به دست می‌شود. 

روزنامه گاردین چاپ انگلستان نیز گزارش داد: در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، پاریس اولین آزمون امنیتی مهم خود را پشت سر گذاشت، زیرا حضور تیم فوتبال مردان اسرائیل در ورزشگاه نیمه‌پر پارک دو پرنس با چالش‌های زیادی همراه بوده است. 

جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه، در بحبوحه نگرانی از اعتراضات گسترده در استادیوم، آن‌هم در اولین حضور تیم اسرائیل در بازی‌ها، قول ایجاد «حاشیه امن ضد ترور» را داده بود. پس از این بیانیه وزیر کشور فرانسه، یک سرآشپز روسی در المپیک در پاریس به اتهام توطئه علیه بازی‌های المپیک در مقیاس بزرگ دستگیر شد. روسیه اما بازداشت این شهروند خود را بی‌دلیل خوانده است. 

طبق گزارش گاردین، در داخل استادیوم نسبتاً کم جمعیت پنجاه هزار نفری، سرود ملی رژیم صهیویستی، با واکنش‌های پر سروصدای حضار همراه شد. اتوبوس تیم این رژیم نیز با تدابیر شدید امنیتی و تاخیر قابل توجه و با اسکورت ده‌ها ماشین بزرگ و موتورسیکلت نظامی و یک فروند هلی‌کوپتر امنیتی وارد ورزشگاه شد. 

ستاد المپیک فلسطین روز دوشنبه از کمیته جهانی المپیک خواست اسرائیل را به دلیل نقض قطعنامه سازمان ملل در مورد حفظ آتش‌بس از ۱۹ جولای تا ۱۵ سپتامبر از بازی‌ها حذف کند.

حدود ۱۰۰۰ افسر پلیس فرانسوی و ده‌ها سرباز براساس عملیات ضد تروریستی با نام سنتینل قبل و بعد از عصر در خیابان‌ها صف کشیدند. دارمنین قبلاً از نگرانی‌های خود در مورد بازی اسرائیل و مالی و همچنین بازی اوکراین و عراق در شهر لیون در جنوب شرقی این کشور صحبت کرده بود. 

در ادامه درگیری‌هایی میان هواداران فلسطینی حاضر در ورزشگاه و همچنین هواداران صهیونیست پیش آمد که پلیس تلاش کرد از گسترش آن جلوگیری به عمل آورد. بازی اسرائیل-مالی البته با نتیجه مساوی یک-یک پایان یافت اما تیم این رژیم مدعی شد که علت این مساوی بخاطر تهدیدات و استرس اعضای تیم از وقوع بحران امنیتی بوده است! 

خبرگزاری دولتی فرانسه (AFP)، گزارش داد: آیزاک هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل نیز برای مراسم افتتاحیه در پاریس بود و همچنین در مراسم بزرگداشتی به مناسبت ۵۲ سال پس از حمله به ورزشکاران رژیم صهیونیستی در جریان بازی‌های مونیخ شرکت کرد. 

وزیر کشور فرانسه در این شرایط گفته‌است: «همه هیئت‌های ورزشی سیستم امنیتی سختگیرانه ما را پذیرفته‌اند.» این درحالی است که این سخت‌گیری فقط برای تیم‌های رژیم صهیونیستی وجود دارد. 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی با فرانس۲۴ گفت: عمیقاً با رفتار بنیامین نتانیاهو مخالف هستم، اما نخست‌وزیر اسرائیل اگر بخواهد، از حضور در مراسم المپیک در پاریس استقبال می‌کنیم! 

این درحالی است ستاد المپیک فلسطین روز دوشنبه از کمیته جهانی المپیک خواست اسرائیل را به دلیل نقض قطعنامه سازمان ملل در مورد حفظ آتش‌بس از ۱۹ جولای تا ۱۵ سپتامبر از بازی‌ها حذف کند. 

گاردین نیز نوشته است: رئیس کمیته ملی المپیک فلسطین می‌گوید که با همتای اسرائیلی خود یا هیچ یک از هیئت‌های آن‌ها در پاریس ۲۰۲۴ دست نمی‌دهد مگر اینکه آن‌ها حق استقلال کشورش را به رسمیت بشناسند. 

جبرئیل رجوب رئیس ستاد المپیک فلسطین به خبرنگار گاردین گفته است: آیا آن‌ها موجودیت مردم فلسطین و حق ما را برای داشتن یک کشور مستقل، طبق قانون مشروع سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسند؟ اگر صهیونیست‌ها این تعهد را داشته باشند، به‌عنوان یک اصل من مشکلی با حضورشان به شرط داشتن کشور مستقل فلسطینی و آتش‌بس در غزه ندارم. اما با شرایط فعلی پذیرش تیم رژیم صهیونیست یک ظلم است. وقتی ورزشکاران اوکراینی در بازی‌های تابستان امسال با هیچ ورزشکار روسی یا بلاروسی دست نمی‌دهند، توسط شما تحسین می‌شوند، اما وقتی ورزشکاران ما دست نمی‌دهند و اسرائیل را محکوم می‌کنند، به آن‌ها خرده می‌گیرید! 

جبرئیل رجوب گفت: شما می‌پرسید کدام کاروان المپیکی جنگ طلب است؟ به پیتر پالچیک جودوکار صهیونیست نگاه کنید که حامل پرچم اسرائیل برای مراسم افتتاحیه المپیک بود! او کسی است که در حساب مجازی خودش با انتشار عکسی با لباس نظامی ارتش با تصویر موشکی در دست نوشته است: «از من برای شما با کمال علاقه!» 

تیم اسرائیل به درخواست مصاحبه گاردین برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

در همین حال روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا نوشت: دیدارهای پس از روز چهارشنبه تیم‌های اسرائیلی قطعاً با تنش ادامه خواهد داشت و اعتراضات ضد اسرائیلی در درون پاریس از هم اکنون توسط گروه‌های سیاسی و برخی مهاجرین و تماشاگران برنامه‌ریزی شده است. 

این رسانه نیز نسبت به این اعتراضات از واژه «یهودستیزی» استفاده و اشاره‌ای به حدود یکسال کشتار در غزه پس از هفتم اکتبر نکرده است. 

متن و حاشیه اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس/ از اتهام یهودستیزی به مخالفان تا تبلیغ و سرکوب منتقدان

در مقابل رسانه ترکیه‌ای خبرگزاری «آناتولی»، روایت دیگری ارائه می‌دهد. این رسانه با رونمایی از بنر پارچه‌ای که حامیان فلسطین در ورزشگاه روی آن نوشته بودند «المپیک نسل کشی»، به اعتراض حامیان فلسطین در المپیک پاریس به دعوت شدن از کاروان اسرائیلی اشاره کرد. 

هواداران فوتبال روز سه شنبه، در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس پرچم‌های فلسطین را در اعتراض به اسرائیل به اهتزاز درآوردند. قبل از شروع بازی نیز برخی از جمعیت حاضر در ورزشگاه سرود ملی اسرائیل را هو کردند.

تحقیقات قضایی مقامات فرانسوی از هواداران به دلیل نمایش بنر ضد اسرائیلی در مسابقه فوتبال المپیک بنابر گزارش آناتولی آغاز شده است. 

تاکنون تعداد قابل توجهی از مهاجران، فعالان دانشجویی و مدنی معترض به اسرائیل توسط پلیس فرانسه بازداشت شده‌اند.

اسرائیل در بحبوحه تهاجم وحشیانه خود به غزه از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، با محکومیت بین المللی روبرو شده است. به گفته مقامات بهداشتی محلی، بیش از ۴۰ هزار فلسطینی از آن زمان تاکنون به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آن‌ها زن و کودک بوده و نزدیک به ۹۰ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. 

حجم ویدیو: ۴.۲۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۵۹ دانلود ویدیو
mp4
انتهای پیام/

نظر شما