شناسهٔ خبر: 67995001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه آمریکایی اعلام کرد

آمریکا و اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله ایران در پی شهادت اسماعیل هنیه

نیویورک – ایرنا- یک رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام دولت جو بایدن اعلام کرد: جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا  از روز چهارشنبه نشانه های روشنی دریافت کرده است که ایران قصد دارد انتقام ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تارنمای آمریکایی آکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن متقاعد شده است که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به تلافی ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، به اسرائیل حمله کند و آمریکا درحال آماده‌سازی برای مقابله با این حمله است.

این رسانه نوشت که مقامات آمریکایی همچنین گفتند که انتظار دارند حملات جمهوری اسلامی اسلامی به سبک حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران در روز ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) باشد و ممکن است این حملات از نظر مقیاس از حملات پیشین وسیع تر باشد و حزب‌الله لبنان نیز در آن نقش ایفا کند.

آکسیوس ادامه داد: یک مقام آمریکایی گفت جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از روز چهارشنبه نشانه های روشنی دریافت کرد که ایران قصد دارد انتقام بگیرد. دو مقام آمریکایی گفتند که ممکن است چند روز طول بکشد تا ایرانی‌ها و نیروهای نیابتی آنها برای حمله به اسرائیل هماهنگ و آماده شوند.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که پنتاگون و فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا در حال آماده سازی مشابه آنچه در حمله آوریل گذشته انجام شد، هستند. یک مقام گفت که آماده سازی ها شامل استقرار تجهیزات نظامی آمریکا در شرق مدیترانه و دریای سرخ است.

بر اساس این گزارش، این مقام مسئول گفت: انتظار داریم چند روز سخت باشد. یک مقام ارشد اسرائیلی نیز گفت جامعه اطلاعاتی اسرائیل انتظار دارد که ایران یک حمله موشکی گسترده ای به اسرائیل انجام دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری با خبرنگاران گفت که خطر وقوع یک جنگ گسترده تر در خاورمیانه امروز نیز وجود دارد. او گفت که دولت بایدن تلاش‌های فشرده‌ای برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر و کاهش تنش از طریق دیپلماسی انجام می‌دهد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از اظهار نظر خودداری کرد. دولت بایدن نگران است که بسیج ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای کشورهایی که از اسرائیل در حمله قبلی ایران دفاع کرده‌اند دشوارتر باشد، زیرا ترور هنیه در چارچوب جنگ اسرائیل و حماس است که احساسات شدید ضد اسرائیلی را در سراسر منطقه برانگیخته است.

این حمله در ماه آوریل در تلافی حمله هوایی اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در دمشق بود که یک ژنرال ارشد ایرانی به شهادت رسید.

چندین کشور عربی از جمله اردن و عربستان سعودی یا به سرنگونی پهپادهای ایرانی و حوثی ها (انصارالله یمن) کمک کردند یا به آمریکا و اسرائیل اجازه دادند از حریم هوایی خود برای رهگیری تهدیدات استفاده کنند.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز ( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری  در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل  اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

 پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی را در جنوب بیروت، لبنان، علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی درخواست ایران که مورد حمایت چین، الجزایر و روسیه به‌ عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت، ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد ۱۴۰۳)  برای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران تشکیل جلسه داد.

نظر شما