شناسهٔ خبر: 67994298 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

توصیه هایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دانگی

با توجه به گزارش‌هایی از حضور پشه آئدس مهاجم، ناقل بیماری‌های خطرناک، در برخی نقاط کشور، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اقدامات پیشگیرانه‌ گسترده‌ای را در سطح استان خوزستان آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بهداشت نیوز، مهندس همایون امیری، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان خوزستان در تشریح این اقدامات گفت: از زمان شناسایی اولین موارد پشه آئدس مهاجم در کشور، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در راستای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، اقدامات مراقبتی و پایش دقیقی را در حیطه‌های انسانی و حشره‌شناسی در سطح استان آغاز کرده و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

اقدامات انجام شده:

۱- برگزاری جلسات متعدد آموزشی: برای ارتقای آگاهی کارکنان بهداشت و درمان، پزشکان و افراد درگیر در مراقبت بیماری، جلسات آموزشی متعددی به صورت حضوری و وبیناری برگزار شده است.

۲- مراقبت حشره‌شناسی: به منظور بررسی وضعیت ناقل و عدم استقرار پشه آئدس، اقدامات مراقبت حشره‌شناسی از جمله "اویترپ گذاری" و "بررسی‌های لاروی" در نقاط پرخطر مانند فرودگاه‌ها، بنادر، پایگاه‌های مرزی، ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری انجام شده است.

۳- مراقبت انسانی: برای شناسایی زودهنگام بیماران احتمالی، مراقبت انسانی در پایگاه‌های مرزی و شهرستان‌های هدف بر اساس نظام مراقبت سندرمیک انجام می‌شود. چنانچه بیماری شناسایی شود، در بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار خواهد گرفت.

پشه آئدس، ناقلی خطرناک:
پشه آئدس مهاجم ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا است. این بیماری‌ها می‌توانند علائم شدیدی مانند تب، سردرد، درد عضلانی و مفصلی و بثورات پوستی ایجاد کنند و در موارد شدید، کشنده باشند.

اقدامات پیشگیرانه:
برای جلوگیری از گزش پشه آئدس و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آن در کشورها یا استان‌هایی که پشه آئدس در انها مستقر شده است، اقدامات زیر را انجام دهید:

- از لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند استفاده کنید.
- از پشه بند در هنگام خواب استفاده کنید.
- از مواد دافع حشرات استفاده کنید.
- آب‌های راکد را از بین ببرید.

مهندس امیری افزود: پراکندگی پشه آئدس مهاجم در کشور رو به گسترش است و در برخی از استان‌های همجوار خوزستان نیز شناسایی شده است. این نوع پشه علاقه زیادی به محیط‌های سیاه مانند لاستیک‌های فرسوده دارد و لذا این لاستیک‌ها باید جمع‌آوری شوند. این پشه در مانداب‌ها تخم‌گذاری و تکثیر پیدا می‌کند؛ لذا ماندآب‌ها نیر باید حتماً خشک شوند.

وی بیان داشت: به منظور مقابله با گسترش آئدس‌های مهاجم، شرح وظایف مفصلی در سطح ملی برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط از سوی کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور تعیین شده که توسط استانداری خوزستان به متناظران استانی آنها ابلاغ شده است. به همین خاطر لازم است که همه دستگاه‌های اجرایی مذکور، اقدامات لازم را که عمدتاً فعالیت‌های مرتبط با بهسازی محیط برای از بین بردن زیستگاه‌های مساعد برای لارو پشه می‌باشد، به نحو مطلوب انجام دهند.

نظر شما