شناسهٔ خبر: 67994280 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دبیر مجمع ناظران مردمی دیوان محاسبات استان‌های غرب کشور:

استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاه‌کلید حل مشکلات کشور است

دبیر مجمع ناظران مردمی دیوان محاسبات استان‌های غرب کشور گفت: شاه‌کلید حل مشکلات در عرصه‌های مختلف در استفاده از ظرفیت‌های مردمی معنا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، نشست مجمع ناظران مردمی دیوان محاسبات استان‌های غرب کشور (همدان، ایلام، کردستان و لرستان) امروز _پنجشنبه یازدهم مرداد_ با هدف افزایش کارایی دیوان محاسبات، ارتقای نظام اداری و صیانت از بیت‌المال در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد.

مصطفی موسوی دبیر مجمع ناظران مردمی دیوان محاسبات استان‌های غرب کشور در این نشست با بیان نقش مهم مردم در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: با وجود گذشتن بیش از چهل سال از عمر انقلاب اسلامی و دستاوردهای مهم در این زمینه، مسائلی وجود دارد که هنوز حل نشده باقیمانده است‌؛ بنابراین برای حل این مسائل به راهکار و به تعبیر دیگر شاه‌کلیدی برای حل مشکلات نیاز داریم.

وی شاه‌کلید مورد نیاز برای حل مشکلات را در استفاده از ظرفیت‌های مردمی معنا کرد و افزود: رهبر انقلاب اسلامی همواره بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تمام بخش‌ها و عرصه‌های مختلف تاکید دارند؛ در واقع هر کجا مسئولین با شناخت از ظرفیت‌های مردمی، کار را به آن‌ها سپردند، شاهد پیشرفت‌های بسیار بودند که نمونه‌های آن‌را از آغاز انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و نیز تمام دستاوردهای عظیم کشور شاهد بوده‌ایم.

دبیر مجمع ناظران مردمی دیوان محاسبات استان‌های غرب کشور ادامه داد: امروز بیشتر از گذشته در عرصه‌های مختلف به حضور مردم نیاز داریم. با وجود تمام شدن جنگ تحمیلی، ما با جنگ تازه‌ای به نام جنگ نرم روبرو هستیم. در واقع دشمن تمام توان رسانه‌ای خود در ایجاد ناامیدی در جامعه به خصوص در مورد ناکارآمدی نظام به کار بسته است؛ در نتیجه باید از تمام ظرفیت مردمی برای امیدآفرینی و نشان دادن کارآمدی استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش نظارت در راستای امیدآفرینی، تصریح کرد: یکی از این عرصه‌های اثربخش در امیدآفرینی، نظارت است؛ از مهمترین عناصر و دستگاه‌های مربوط به نظارت هم دیوان محاسبات است. درواقع دیوان محاسبات با توجه وظایف و اختیارات گستره‌اش با بکارگیری تمامی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند در امیدآفرینی بسیار اثربخش باشد.

موسوی افزود: بسیاری مدیران دستگاه‌های اجرایی ما انقلابی و کارآمد هستند، ولی ممکن است ضعف‌هایی هم در بخش‌هایی وجود داشته باشد، مردم می‌توانند این خلأها را پر کنند. اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی وظایف و اختیارات دیوان محاسبات را مشخص کرده است.

وی در ادامه، تأکید کرد: طرح دیوان یار از آذر ۱۴۰۲ در راستای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه نظارت راه‌اندازی شده است.

دبیر مجمع ناظران مردمی دیوان محاسبات استان‌های غرب کشور در ادامه گفت: لازمه شبکه‌سازی در حوزه مردمی، شناخت دقیق از افراد است که این شناخت تنها با تعامل با افراد حاصل می‌شود، بنابراین با توجه به وظایف خاص دیوان محاسبات ضرورت داشت با افراد مختلفی در استان‌ها جهت انتخاب دبیر استان ارتباط بگیریم.

وی با بیان اینکه طرح دیوان یار در ۳۰ استان شکل گرفته است، تصریح کرد: در اکثر شهرستان شورای شهرستانی هم تشکیل شده است.

موسوی اضافه کرد: یکی از مسائل مهم در بحث فعالیت‌های مردمی، فضای متفاوت دیوان محاسبات است‌؛ چون باید بر اساس سند و مدرک به دنبال حل مشکلات مردم باشد و از هرگونه هیاهو پرهیز کند.

وی خاطرنشان کرد: کار عملیات اجرایی و شناسایی نظام مسائل و ورود دوستان و همکاری با دیوان ۲ ماه است آغاز شده و تعدادی نظام مسائل شناسایی و معضلاتی حل شده است.

دبیر مجمع ناظران مردمی دیوان محاسبات استان‌های غرب کشور تأکید کرد: ما در ادامه راه به همفکری و کمک همگان برای تدوین سند جامع مردم‌سازی دیوان محاسبات کشور به‌عنوان یک چراغ راه نیاز داریم، به طوری که یک زیرساخت مناسب محسوب شده و وابسته به اشخاص و افراد نباشد.

نظر شما