شناسهٔ خبر: 67993296 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار مازندران : شیخ فضل الله نوری از افتخارات جهان اسلام است

نوشهر - ایرنا - استاندار مازندران گفت : شهید شیخ فضل الله نوری از پیشروان جنبش مشروطه و از افتخارات جهان اسلام و دیار علوی مازندران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز پنجشنبه در حاشیه آیین گرامیداشت عالم مجاهد شهید شیخ فضل الله نوری و یادواره شهدای روحانی در مصلی الغدیر شهرستان نور در گفت و گو با خبرنگاران افزود : این مجاهد فرهیخته و عالیقدر از رهبران نهضت مشروطه بود که در عرصه های سیاسی و اجتماعی همچون حضور در جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه و آگاهی کامل از توطئه‌های استعمارگران و تلاش برای ایجاد و احیای عدالتخانه داشت که این ها بخش مهمی از عملکرد این عالم ربانی جهان اسلام در زمان حیاتشان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه شیخ فضل الله نوری به مصداق فرمایش رهبر معظم انقلاب از افراد پرورش یافته در مکتب اسلام بوده است، یاد آور شد : این شخصیت بصیر بود و حاضر نبود زیر پرچم انگلیس قرار گیرد.

نوری خاطرنشان کرد: این مجاهد نستوه دارای پشتوانه نظری، اعتقادی، شخصیتی بصیر و هوشیار بود و پای این بصیرت ایستاد.

استاندار مازندران در ادامه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه اقدام رژیم غاصب اسرائیل را در ترور این شخصیت محکوم کرد و گفت: به زودی ماشاهد نابودی اسرائیل خواهیم بود و انتقام سخت گرفته می شود.

یازدهم مرداد سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از رهبران نهضت مشروطه است که حضور در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی همچون حضور در جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه و آگاهی کامل از توطئه‌های استعمارگران و تلاش برای ایجاد و احیای عدالتخانه بخش مهمی عملکرد در زمان حیاتشان به شمار می‌رود.

فضل‌الله کجوری، مشهور به شیخ فضل‌الله نوری از مجتهدان برتر در تهران و از پیشروان جنبش مشروطه ایران بود. وی با پشتیبانی آخوند خراسانی، اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه مبنی بر تشکیل هیئت‌نظارت را به تصویب مجلس شورای ملی رساند ولی به دلیل اختلاف با دیگر نمایندگان درباره برخی از اصول متمم قانون اساسی مشروطه، از مجلس کناره‌گیری کرد و با راه‌اندازی جریانی که مشروعه‌خواهان نام گرفت، اعتراضات شدیدی بر مشروطه‌خواهان و مشروطیت وارد کرد.

وی که با هواداری از این انقلاب مشروطه بستر پیروزی آن را فراهم آورد ولی پس از پی بردن به مبانی تفکر برخی از مشروطه‌خواهان، درصدد هماهنگ کردن قوانین مشروطه با موازین شرع مقدس برآمد اما با مخالفت شدید استعمارگران و غربگراها روبه‌رو شد تا جایی که جان خود را در این راه از دست داد؛ شخصیت این عالم بزرگوار به گونه ای بود که حتی مخالفانش نیز از او به نیکی یاد کرده اند.

وی در سال ۱۲۸۸ ه. ق در جریان انقلاب مشروطیت در تهران به شهادت رسید.

نظر شما