شناسهٔ خبر: 67992694 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

خبرنگار آمریکایی در بزرگترین تبادل زندانی میان روسیه و غرب از زمان جنگ سرد، آزاد می‌شود

انتظار می‌رود که سه شهروند آمریکایی زندانی در روسیه، از جمله ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، امروز، پنج‌شنبه اول اوت،‌ در چارچوب توافق تبادل زندانیان آزاد شوند. این رویداد که ترکیه میانجی آن شده بزرگترین تبادل زندانی تاریخ آمریکا و غرب با روسیه از زمان جنگ سرد است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: انتظار می‌رود که سه شهروند آمریکایی زندانی در روسیه، از جمله ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، امروز، پنج‌شنبه اول اوت،‌ در چارچوب توافق تبادل زندانیان آزاد شوند. این رویداد که ترکیه میانجی آن شده بزرگترین تبادل زندانی تاریخ آمریکا و غرب با روسیه از زمان جنگ سرد است.

یک مقام ارشد آمریکایی تایید کرده است که گرشکویچ، پل ویلان، کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا، و آلسو کورماشوا، روزنامه‌نگار رادیویی روس-آمریکایی، بر اساس توافقی که توسط دولت جو بایدن انجام شده، آزاد خواهند شد.

به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورش میانجی این تبادل شده‌اند،‌ قرار است ۲۶ نفر از هفت کشور جهان در آنکارا پایتخت ترکیه مبادله شوند. به گفته آقای اردوغان، این زندانیان از کشورهای آمریکا، آلمان، لهستان، اسلوونی، نروژ و بلاروس هستند.

انتظار می‌رود طی این توافق هشت تبعه روس از جمله چند نفر که به ارتباط با نهادهای اطلاعاتی روسیه مظنون هستند به این کشور بازگردانده شوند.

یکی از آنها وادیم کراسیکوف است که توسط مقامات آلمانی به عنوان سرهنگی در اف‌اس‌بی، سرویس امنیت فدرال روسیه شناسایی شده و به جرم قتل یکی از مخالفان کرملین در برلین در سال ۲۰۱۹ به حبس ابد محکوم شده است.

تایید خبر این تبادل در پی انتقال چند خبرنگار زندانی در روسیه از سلول‌های زندان به مکان‌های نامعلوم و گمانه‌زنی درباره یک تبادل بزرگ بین کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

ولادیمیر کارا مورزا، یکی از مخالفان کرملین با تابعیت دوگانه روسی-بریتانیایی، یکی از بازداشت‌شدگانی است که محل نگهداری او مشخص نیست و این امر انتظارات برای آزادی احتمالی او را نیز افزایش داده است.

ایلیا یاشین، سیاستمدار مخالف روسیه و اولگ اورلوف، یکی از معروف‌ترین فعالان حقوق بشر روسیه نیز احتمالا در این فهرست قرار دارند.

اگرچه انتقال‌ مخفیانه زندانیان در روسیه رایج است، اما «ناپدید شدن» همزمان زندانیان سرشناس غیرمعمول بوده است.

اوایل این هفته، الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس، ریکو کریگر، شهروند آلمانی را که به اتهام تروریسم و سایر جرایم به اعدام محکوم شده بود عفو کرد.

ماه گذشته دادگاهی در روسیه، ایوان گرشکوویچ، خبرنگار آمریکایی روزنامه وال‌استریت ژورنال را به اتهام جاسوسی مجرم شناخته و او را به ۱۶ سال حبس در زندانی با امنیت بالا محکوم کرده بود.

این خبرنگار وال‌استریت ژورنال سال گذشته در جریان سفر به روسیه برای تهیه گزارش دستگیر شد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما