شناسهٔ خبر: 67992540 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش میدانی|

راه‌اندازی مجموعه «مثل هانیه» باهدف فرهنگ‌سازی و کاهش دوقطبی/ عدم آموزش‌های لازم و کافی کم‌حجابی را به دنبال داشته است

مسئول مجموعه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه»، عدم وجود آموزش‌های لازم و کافی به نسل جوان را عاملی برای کم‌حجابی به عنوان یک آسیب خواند و تکیه بر توانایی نسل جوان را عامل موفقیت فعالیت‌های فرهنگی دانست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - با شور و حرارت به دنبال بر پا کردن محفلی جذاب برای امام حسین(ع) هستند. تعدادشان به ۲۰ نفر می‌رسد همه با لباس‌های یکدست مشکی پر جنب و جوش در حرکتند و با روی خوش کسانی را که به خیمه استوار بر استخوان‌بندی آهنی، سرک می‌کشند، دعوت به حضور در یک میهمانی در «کافه هانیه» می‌کنند. اگرچه تیغ داغ آفتاب مرداد، تن تب‌دار زمین را رها نمی‌کند، ولی جذابیت سیدالشهدا(ع) در هر شرایطی دوستداران را با پای جان می‌طلبد.

علاقه به امام حسین(ع) سن و مرز نمی‌شناسد. محوطه روبه‌رویی امامزاده صالح در میدان تجریش وعده‌گاهی شده برای عاشقان حسینی که از ۷ تا ۱۷ مرداد ماه و ساعت ۱۶ الی ۲۰ میزبان مهمانان خود است. این بانوان محفل خود را با شعار «مامنی برای همه دختران ایران زمین» نامگذاری کرده‌اند.

اگر چه این روزها بازار برنامه‌های فرهنگی محرم همچنان گرم است، اما در کنار هئیت‌ها، گعده‌های فرهنگی جوانان و نوجوانان نیز پرشور و حرارت برگزار می‌شود. گروه دانشجویی «مثل هانیه» همزمان با دهه سوم محرم به مدت ۱۰ روز برای مهمانان برنامه‌های فرهنگی هنری اجرا می‌کند.

در این محفل بخش‌هایی همچون «منوی صلواتی»، «هدایای رویایی برای همه مهمانان»، «عکاسی رایگان»، «کمی دلدادگی عاشقانه» در نظر گرفته شده و «از کربلا تا غزه؛ هرشب یک نفر هدیه کربلا…» عنوان یکی دیگر از برنامه‌های «کافه هانیه» طی ۱۰ شب است.

مرزی برای محجبه‌ها و یا افرادی که کم‌حجاب هستند وجود ندارد، همه میهمان سیدالشهدا (ع) هستند اما در این محفل یک رویکرد انسانی دیگر نیز برپا شده «از کربلا تا غزه» برنامه‌ای دیگر است که هرشب به یک نفر هدیه زیارت کربلا می‌دهد.

می‌گویند امام حسین (ع) کشتی نجات است. یکی از لنگرگاه‌ها برای این کشتی روبه‌روی مرقد امامزاده صالح(ع) قرار دارد. ابتدای ورودی این خیمه‌گاه با ابزار و وسایل ساده چشم‌ها را نوازش می‌دهد. دیواری به ظاهر کاه‌گلی با دو پنجره که هر کدام از این پنجره‌ها گلدانی از شمعدانی را در بغل گرفته‌اند؛ گل‌هایی که با حرکت نسیم خنک و مرطوب سرتکان می‌دهند و به میهمانان خیرمقدم گفته و عرض ارادت می‌کنند.

ورود به محوطه با منوی صلواتی آغاز می‌شود؛ محلی که عموماً بانوان و یا خانواده‌ها می‌توانند به آن ورود کنند. سمت راست محوطه صندلی‌هایی چیده شده تا محل آسایش و پذیرایی باشد. باد خنک پنکه‌های مه‌پاش محوطه را خنک کرده و فاصله دمایی داخل این خیمه‌ها با بیرون قابل توجه است. خانواده‌های زیادی در محوطه حضور دارند. یکی از بانوانی که با روی باز از میهمانان در مقابل در ورودی استقبال می‌کند، مسئول مجموعه است.

 

بکارگیری استعدادهای جوانان برای ترویج فرهنگ انقلابی و اسلامی

زهرا توکلی مسئول مجموعه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه»، هدف این گروه را اجرا کردن ارزش‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: کاهش دوقطبی ایجاد شده بین بانوان با ظواهر مختلف و ترویج فرهنگ دوستانه و دلسوزانه امر به معروف و نهی از منکر امری زمینه‌ای را برای برپایی «کافه هانیه» فراهم کرد. سعی ما بر این مهم متمرکز شده که ارزش‌های صدر انقلاب اسلامی را بار دیگر پررنگ کنیم.

وی ادامه داد: قشر جدید به دلیل کم کاری ما طی این سال‌ها حجاب را فراموش کرده و از آن فاصله گرفتند.

توکلی تصریح کرد: در بسیاری از مواقع به علت نبود آموزش‌های لازم و کافی، نسل جوان مسیری را طی کرده که با نسل قدیم‌تر و انقلابی متفاوت بوده است. این مهم حتی در نوع تفکر نسل زد نیز دیده می‌شود، بنابراین ما در مسیری قدم برمی‌داریم که بتوانیم ارزش‌های اصلی انقلاب و انتظار برای ظهور را به اجرا بگذاریم.

مسئول مجموعه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه» به دشواری‌های مسیر برپایی خیمه‌های «مثل هانیه» اشاره و بیان کرد: همیشه دشواری‌ها هست، اما عشق به امام زمان(عج) و ائمه معصومین(ع) سبب می‌شود تا قدم‌ها را محکم‌تر و استوارتر برداریم و با کار شبانه‌روزی طی ماه‌ها به همراه اعضا گام‌های مثبتی را در اجرایی کردن اهداف ثبت کنیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از بچه‌هایی که در گروه دانشجویی «مثل هانیه» حضور دارند افرادی بودند که زمانی کم حجاب بودند، اما طی گفت‌وگو و گذراندن دوره‌هایی امروز خودشان از مروجان اصلی حجاب هستند.

توکلی اظهار کرد: تمرکز ما بر حوزه زنان، حجاب و عفاف است. از سوی دیگر انواع ارگان‌ها و نهادهایی هستند که در مسیر فرهنگ‌سازی فعالیت می‌کنند و مسئولیت دارند و چنانچه این بخش‌ها به پشتیبانی گروه‌های فرهنگی و انجمن‌های مردمی بیایند فرهنگ‌سازی به درستی و در زمانی کوتاه شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر فرهنگ‌سازی در اولویت باشد و به دنبال اجرای برنامه‌های اثرگذار در زمینه امر به معروف و نهی از منکر باشیم، باید خود نوجوانان را وارد عرصه کنیم و با ابزار خلاقیت و نوآوری همین افراد حرکت کنیم تا موفق شویم.

توکلی اعضای فعال گروه فرهنگی «مثل هانیه» را ۱۳۰ نفر خواند و افزود: هر روزه حدود ۲۰ نفر از بچه‌های مجموعه «مثل هانیه» در این خیمه حضور پیدا می‌کنند.

 

پس از گفت‌وگو با مسئول مجموعه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه» وارد محوطه دوم خیمه می‌شوم. گویا بساط معرفی کتاب و تفال با شهدا بر پا است و رونقی ویژه دارد. تخته سیاه بزرگی را در قسمتی قرار داده‌اند که بانوان نظرات خود را روی آن ثبت می‌کنند که بیننده را به دوران دانش آموزی در زنگ تفریح می‌برد، همان زمان‌هایی که همه نظرات خود را روی تخته سیاه با گچ می‌نوشتند. عقاید متقاوتی بر تخته سیاه نوشته شده است، برخی از آنان نشان می‌دهد که نسل دهه هشتادی‌ها و حتی نودی‌ها با تمام تفاوت‌هایشان نگاه خاصی به حجاب دارند.

کاهش شکاف بین قشر مذهبی و خاکستری

در حین بازدید با زهرا الهی مسئول طرح و برنامه مجموعه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه» برخورد کردم در حالی که سبدی از گیره‌های روسری را در دست داشت به سمت محوطه سوم خیمه یعنی مکانی که میزبانان به میهمانان خدماتی ویژه ارائه می‌کنند، می‌رفت که با محبتی خاص بانوان را دعوت به امتحان نوع حجاب کامل کرده و روسری و شال‌های میهمانان را به شیوه‌ای جذاب می‌بستند. در این نوع حجاب، گیره‌های طلایی به کار می‌رود که زهرا الهی مسئولیت تامین آن را بر عهده گرفته است.

الهی گفت: هدف گروه دانشجویی «مثل هاینه» از اجرایی کردن برنامه‌های مختلف، همان جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری سال‌ها بر آن تاکید کردند، بنابراین با برپایی میهمانی «کافه هانیه» تلاش دارد تا به این مهم دست یابد.

وی ادامه داد: گروه دانشجویی «مثل هانیه» با توجه به دغدغه‌مندی برای برطرف کردن شکاف بین قشر مذهبی و خاکستری حرکت کرده تا دوقطبی موجود در جامعه را اصلاح کند.

مسئول طرح و برنامه مجموعه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه» افزود: در میهمانی «مثل هانیه»، امر به معروف و نهی از منکر را با شیوه‌ای متفاوت به اجرا گذاشتیم و نکته جالب اینکه مورد اقبال قرار گرفته است. این برنامه در ایام ماه محرم ضمن گرامیداشت جایگاه شهدای کربلا، اهمیت انتظار و وظیفه منتظران برای ظهور را به رهگذران یادآوری می‌کند.

وی بیان کرد: گروه ما یک گروه مردمی است، هزینه‌های برگزاری چنین برنامه‌هایی عموماً توسط خیرین و حتی خود بچه‌ها تامین می‌شود، اما چنانچه برخی از سازمان‌ها و یا ارگان‌ها در این زمینه حمایت‌هایی انجام دهند، قطعاً می‌توان حرکت‌های تاثیرگذارتری را در سطح جامعه به اجرا گذاشت که از آن به عنوان فرهنگ‌سازی نام می‌برند.

در جستجوی حقیقت

سارا دختری با ۱۳ سال سن و با حجابی نه چندان متعارف که میهمان کافه هانیه است. در حین نوشیدن شربت از سخنان مادر و مادربزرگش در مورد واقعه کربلا می‌گوید و اینکه ماه محرم را ماهی ویژه می‌داند زیرا عزاداری امام حسین(ع) شور خاصی در آن ایجاد کرده است. او دوست دارد به کربلا سفری داشته باشد تا بتواند این سفر را با سایر مسافرت‌هایش به دیگر کشور‌ها مقایسه کند، چون از نگاه یک دختر دهه هشتادی همه چیز را رصد می‌کند.

زیاد هستند افرادی که کم حجاب بوده و با آرامش در این خیمه حضور دارند. دو خانم کم حجاب میانسال که لیوان شربت به دست دارند و در مسیر خیمه‌ها قدم می‌زنند، در حین بهره بردن از هوای خوب داخل خیمه‌ها، در مورد برگزاری این میهمانی سخنانی را آهسته با هم زمزمه می‌کنند و از اینکه میهمان امام حسین(ع) شده‌اند، لذت می‌برند و تاکید دارند برپایی چنین مکان‌هایی کاری قابل توجه است.

در راهروی سوم آینه‌ای بزرگ قرار دارد که بانوان بعد از اصلاح حجاب، خود را در آن می‌بینند و لذت می‌برند. وقتی به آینه نزدیک شوید ورودی را در قاب آینه می‌بینید که تا حدودی با بنری که عکس حرم روی آن نقش شده، پوشانده شده است؛ دری که شما را مهمان می‌کند تا لحظه‌ای خود را در بهشت کربلا احساس کنید.

در این بخش با فاطمه فراهانی مسئول رسانه‌ای مجموعه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه» ملاقات داشتم و او در مورد اهمیت برپایی میهمانی «مثل هانیه» گفت: جوانان خصوصا دهه هشتادی‌ها افرادی هستند که تا حدودی با امام زمان(عج) آشنا هستند و زمینه‌چینی برای آشنایی آنان سبب می‌شود تا میزان دلدادگی آنها به حضرت ولیعصر(عج) اثبات شود. همه جوانان و نوجوانان مشتاقند تا امام زمان(عج) هرچه زودتر ظهور کند و جهان را با حضورش رنگ و چهره‌ای متفاوت ببخشد، اگرچه همه ما نیز در مقابل ظهور وظایفی داریم.

وی در مورد رده سنی میهمانان تاکید کرد: همه نوع قشری در اینجا حضور دارند و سن‌ها نیز کاملاً متفاوت است، اگرچه برخی از پوشش‎‎های آن‌ها شبیه ما نیست و کاملا متفاوت به نظر می‌رسد اما وقتی نوع پوشش‌ها تغییر می‌کند و محجبه‌تر می‌شوند، حجاب به دل‌هایش می‌نشیند و از آن لذت می‌برند.

فراهانی اظهار کرد: حجاب و چهره جدید سبب می‌شود تا آن‌ها با دکورهای جذاب این خیمه عکس‌های یادگاری فراوانی را ثبت کنند. شاید پوشش کامل امروز برای همیشه توسط آنان رعایت نشود، اما تجربه خوبی برای آن‌ها خواهد بود و ما تلاش داریم تا در ارتباطات بعدی آن‌ها را تحت اثرگذاری قرار دهیم. حتی مسابقه‌ای برگزار می‌شود و به قید قرعه روزی یک نفر انتخاب و به سفر کربلا فرستاده می‌شود.

مسئول رسانه‌ای مجموعه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه» بیان کرد: باید قبول کرد که افراد کم حجاب شاید پوشش و ظاهرشان با ما فرق کند اما زیارت مجازی که در اینجا تهیه دیده شده تا حد زیادی آن‌ها را به خود جذب می‌کند. همه اعضای گروه فرهنگی «مثل هانیه» را بانوان تشکیل می‌دهند اگرچه در برخی از مواقع خانواده‌ها نیز ما را همراهی و یاری می‌کنند.

پس از گفت‌و‌گو با مسئول رسانه‌ای مجموعه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه» به سمت ورودی روضه‌خانه خیمه هدایت می‌شوم. در ابتدا فضا تاریک است و این امر موجب می‌شود تا اولین نگاهم متوجه تلویزیونی بزرگ شود. انیمیشنی در حال پخش است که به فضاسازی لحظه آب آوردن حضرت عباس(ع) و شهادتش می‌پردازد و در ادامه آن دل‌های عزاداران را به بین‌الحرمین می‌برند. تصاویر به گونه‌ایست که مخاطبانی که در مقابل تلویزیون نشستند خود را در فضای کربلا می‌بینند.

صحنه جالب برایم دختری بود که حجاب کامل نداشت اما اشک تمام صورتش را پوشانده بود، چنان به تصاویر خیره شده بود که گویی در کربلا قرار دارد و با تمام وجود گریه می‌کرد.

به حق فضای داخل حسینیه‌ای که تشکیل داده بودند حال و هوای خاص و زیبایی دارد و به میهمانان و عزاداران احساس آرامش هدیه می‌کند. این روضه‌خانه در خیمه «مثل هانیه» ساده، بی‌آلایش اما جذاب است و عزاداری‌های این میهمانی بسیار دلنشین‌تر از سایر هیئت‌های پر طمطراق به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

نظر شما