شناسهٔ خبر: 67992069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس: چرم و کفش تبریز از شهرت جهانی برخوردار است

تبریز - ایرنا - نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت چرم، کفش و فرش تبریز برند بوده و از شهرت جهانی برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «علیرضا منادی» روز پنجشنبه در هشتمین همایش بین المللی صنعت چرم و کفش در سالن همایش نمایشگاه بین المللی تبریز افزود: آذربایجان شرقی و تبریز دارای بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است و آذربایجانی ها در امر تجارت دارای پیشینه غنی هستند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ، آذربایجان در صنعت پیشرو و سال ها پایتخت اقتصادی ایران بوده است، اظهار کرد: در سالیان گذشته بازار تبریز نقش اساسی در اقتصاد کشور داشت و قیمت اقلام را تعیین می کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از پرچم های هنری ایران، فرش تبریز است و این شهر همیشه هنرمند تربیت کرده و پرورش داده است.

منادی، ادامه داد: شغل و پیشه مردم آذربایجان علاوه بر تجارت و هنر، کشاورزی بود و با توجه به اینکه ریشه صنعت چرم مربوط به کشاورزی و دامداری است، مردم این منطقه از چرم دام ها برای تولید کفش و کیف استفاده می کردند.

وی با اشاره به انتخاب «پزشکیان» به عنوان نهمین رییس جمهور ایران، یادآور شد: ایران تمام قد به آذربایجان اعتماد کرد و بعد از ۴۵ سال مردم کشور یک آذربایجانی را به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پزشکیان پنج دوره نماینده مردم در مجلس بود، گفت: وی از ریز و بم مشکلات کشور آگاه است و نیازی به توضیح مشکلات ندارد.

منادی، افزود: وی از عمق مشکلات صنعت کیف، کفش و چرم نیز آگاه است و امید است مشکلات اقتصادی کشور و به تبع آن آذربایجان را حل کند.

نماینده مجلس: چرم و کفش تبریز از شهرت جهانی برخوردار است محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی

صنعت چرم و کفش تبریز در دوران گذر از سنت به مدرنیته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: آذربایجان شرقی و تبریز دارای ۲ ویژگی برجسته است، یکی اینکه مردمان آن با اقتصاد، تولید و تجارت آشنا هستند و با ریشه یابی رشد اقتصاد و صنعت در سایر شهرهای بزرگ کشور، نقش و اثر آذربایجان و تبریز در این عرصه دیده می شود.

«محمد کلامی»، دومین ویژگی آذربایجان شرقی و تبریز را بازیگری اصلی بخش خصوصی در اقتصاد این منطقه اعلام کرد و افزود: ۹۶ درصد از اقتصاد این استان در دست بخش خصوصی است و از بُعد مردمی سازی اقتصاد، این استان پیشتاز است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت چرم و کفش تبریز در کشور اظهار کرد: صنعت چرم و کفش تبریز در دوران گذر از سنت به مدرنیته و از تولیدات کارگاهی و زیرپله ای به سمت کارخانه های مدرن و صاحب سبک است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تنوع و کیفیت تولیدات این صنعت در زمان کنونی قابل مقایسه با قبل نیست، گفت: با تجاری سازی و برندسازی این صنعت با همین کیفیت، می توان در بازارهای منطقه حضور یافت.

کلامی، ادامه داد: در زمان کنونی کفش ایران و تبریز فاصله آنچنانی با کفش ترکیه ندارد و اگر هم فاصله ای هست به خاطر ضعف تکنولوژی واحدهای تولیدی ماست.

وی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی و دولت جدید باید تلاش کنند ورود تکنولوژی و ماشین آلات مدرن به کشور را ساده و سهل کنند تا تولید کننده ایرانی و آذربایجانی بتواند دانش و هنر خود را با تکنولوژی برتر عجین و یک محصول در تراز جهانی تولید کند.

نماینده مجلس: چرم و کفش تبریز از شهرت جهانی برخوردار است آرش رنجبران، رییس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

تدوین برنامه استراتژیک مدرن برای صنعت چرم و کفش ضروری است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه بر اساس آمار جهانی، پیش بینی می شود صنعت کفش در دنیا در سال ۲۰۲۴ دارای ۴۱۲ میلیارد دلار گردش مالی باشد، گفت: بر اساس این پیش بینی، این صنعت از ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ در مدت چهار سال نرخ رشد ۳.۴ درصد در سال را طی خواهد کرد.

«آرش رنجبران» با تاکید بر اینکه صنعت کفش و چرم در دنیا مهم است، افزود: برای توسعه این صنعت برنامه وجود دارد زیرا با نیازهای مستقیم مردم سر و کار دارد.

وی با بیان اینکه تدوین یک برنامه راهبردی جامع و مدرن برای صنعت چرم و کفش ضروری است، اظهار کرد: در این برنامه باید فرصت ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف این صنعت در چارچوب علمی و با بهره گیری از نظر متخصصان و کارشناسان دانشگاهی شناسایی و مشخص شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز استفاده از فناوری های نوین و نوآوری در این صنعت را ضروری دانست و گفت: استفاده از این فناوری ها در این صنعت موجب ارتقای کیفیت، افزایش رقابت پذیری و کاهش قیمت تولید می شود.

رنجبران، ادامه داد: عدم استفاده از فناوری در این صنعت، موجب بروز مشکلات جدی برای فعالان این صنعت در بازار کسب و کار می شود و باید با کمک دانشگاه ها نسبت به بهبود فرمولاسیون مواد اولیه و بالابردن سطح اتوماسیون تولید کفش اقدام کرد.

به گزارش ایرنا، هشتمین همایش بین‌المللی صنعت چرم و کفش تبریز در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کیف و کفش، صنایع و محصولات پوست و چرم، ماشین‌آلات و ملزومات وابسته آن در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد.

آغاز فعالیت صنعت کفش در تبریز و آذربایجان شرقی به سال ۱۳۰۸ شمسی باز می گردد این صنعت به واسطه وجود کارگاه های سنتی تولید چرم در تبریز پا گرفت به گونه ای که در اواخر دوره قاجار، کارخانه های چرم و به پشتوانه آن بزرگترین کارخانه چرم ایران در سال ۱۳۱۰ هجری در این شهر تاسیس شد و آغاز به کار کرد.

کفش و چرم تبریز از پیشینه تاریخی قوی برخوردار است و در زمان حاضر تولید کنندگان بنامی در این شهر اقدام به تولید کفش‌های تمام چرم می‌کنند که نام و آوازه‌ای جهانی برای خود به ارمغان آورده‌اند و چرم و کفش تبریز، برندی(نام تجاری) آشنا برای بسیاری از ایرانیان است.

نظر شما