شناسهٔ خبر: 67991168 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۳ نکته درباره عملیات ترور شهید هنیه

درباره عملیات تروریستی علیه شهید اسماعیل هنیه باید چند نکته را مورد توجه قرار داد؛ به عنوان نمونه، خبر شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس خیلی زود به خبر اول جهان بدل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشتی نوشت: درباره عملیات تروریستی علیه شهید اسماعیل هنیه باید چند نکته را مورد توجه قرار داد؛ به عنوان نمونه، خبر شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس خیلی زود به خبر اول جهان بدل شد.

در این خصوص باید گفت یکی ‌از دلایل نحوه به شهادت رساندن ایشان این بود که می‌خواستند به گونه‌ای عمل کنند تا این خبر خیلی زود گسترده شود و برایشان به نوعی ایجاد بازدارندگی کند.‌ درواقع برجسته بودن این خبر اگردرهرکجا اتفاق می‌افتاد،مشخص می‌شد اما وقتی موضوعاتی مانند تحلیف ریاست جمهوری، به شهادت رسیدن فرمانده ارشد حماس و رقم خوردن آن در ایران کنار یکدیگر قرار بگیرد، می‌تواند به خبر موضوعیت بیشتری داده و آن را برجسته‌تر کند.به عبارت دیگر می‌توان گفت موضوع شهادت، حضور در ایران و علت حضور در کشورمان، برجستگی این خبر را بیشتر کرد.این درحالی است که رسانه‌های ‌دنیا خبر تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان را اطلاع‌رسانی کرده بودند ‌و اضافه شدن خبر شهادت آقای هنیه در این مکان و زمان به قول دست‌اندرکاران ‌تروریست رژیم صهیونیستی، این خبر را هولناک‌تر کرد و بیشتر مورد توجه قرار داد. درواقع آنها به این شکل تلاش کردند با هرچه گسترده و برجسته‌تر کردن این خبر، ایجاد بازدارندگی ‌کنند.نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این مسأله است که شهید هنیه گذرنامه دیپلماتیک داشت و به شکل رسمی وارد کشورمان شده بود. به همین دلیل حتما از لحاظ قوانین بین‌المللی امکان پیگیری این اقدام تروریستی وجود دارد، همچنان که وزارت‌خارجه محترم کشورمان نیز پیگیر این موضوع است اما لازم به یادآوری است که ما هیچ امیدی به پیگیری نهادهای بین‌المللی نداریم، چون‌این نهادهاتحت‌تاثیر آمریکاقراردارند.بااین حال این وظیفه جمهوری اسلامی است که مصونیت قرارداده‌شده در کنوانسیون‌های سازمان ملل را پیگیری کند.چون شهید هنیه دارای مصونیت سیاسی‌ بود. به همین دلیل‌ محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی ‌چند صد برابر می‌شود.
مسأله دیگری که باید مورد توجه قرار داد، سفر اخیر ‌بنیامین نتانیاهو به آمریکا و افزایش اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی است. در این خصوص نیز می‌توان گفت، بدون شک ‌آمریکایی‌ها از این مسأله مطلع بوده‌اند. درواقع سفر اخیر نتانیاهو به آمریکا برای گرفتن مجوزهایی بوده؛ ازجمله حمله سراسری به لبنان اما قابل حدس نبود که ‌آمریکا به رژیم تروریست صهیونیستی اجازه این اقدام پلید را بدهد که در کشور دیگری‌ یک فرد دیپلمات، آن‌ هم در بالاترین سطح جنبش حماس را به شهادت برساند. درواقع آمریکایی‌ها ثابت کردند که در حدود ۱۰ماه گذشته همیشه و بدون هیچ فاصله‌ای‌ حامی رژیم صهیونیستی بوده‌اند.
انتهای پیام

نظر شما