شناسهٔ خبر: 67991000 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سالانه ۲۰ درصد به جمعیت ناباروران کشور افزوده می‌شود  - اکونیوز

اقتصاد ایران: رییس انجمن علمی جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل بااشاره به جمعیت افراد نابارور در کشور گفت:بیش از ۳میلیون زوج نابارور در کشور وجود داردو سالانه حدود ۲۰ درصد به جمعیت ناباروران اضافه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سمپوزیوم چالش‌های درمان ناباروری و جنین‌شناسی کشور (دارو، تجهیزات و مواد مصرفی) پنج‌شنبه ۱۱ مردادماه به مناسبت روز جنین‌شناس توسط انجمن جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل با حضور دکتر محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور؛ دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان؛ دکتر احمد وثوق، معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان و جمعی از متخصصان حوزه ناباروری در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

دکتر حمید چوبینه، رئیس انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل با اشاره به تاریخچه درمان ناباروری گفت: حدود ۴۶ سال پیش اولین نوزاد حاصل از تلاش‌های جنین‌شناسان و متخصصان زنان و نازایی به دنیا آمد.

وی با اشاره به تاریخچه این رشته در ایران گفت: بر اساس چیزی که در کشور ما منتشر شده است، حدود ۳۶ سال پیش اولین نوزاد با کمک روش‌هایی کمک باروری در پژوهشگاه یزد متولد شد. البته برخی عنوان می‌کنند در بیمارستان صارم این اتفاق افتاد. اولین نوزاد متولد شده با شیوه میکرواینجکشن نیز در رویان متولد شد.

رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل با بیان این‌که کشور ما در حال حاضر از نظر درمان ناباروری جزو رتبه‌های برتر دنیا است، گفت: در حال حاضر پژوهشگاه رویان جزو ۹ مرکز برتر درمان ناباروری دنیا است؛ با این حال، متخصصان جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل در کشور مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

مشکل اجرایی نشدن مصوبه اعطای نظام پزشکی به متخصصین بیولوژی تولیدمثل

وی با اشاره به مصوبه اعطای نظام پزشکی به متخصصین بیولوژی تولیدمثل گفت: در ۲۸ دی ماه سال گذشته مصوبه اعطای نظام پزشکی به متخصصین این رشته تصویب شد ولی تاکنون این موضوع مسکوت مانده است.

وی افزود: مسکوت ماندن این موضوع گره‌ای از مشکلات عدیده این متخصصان است. مسائل مالیاتی، تعرفه‌ها و … مسائلی هستند که در گرو اجرای این مصوبه هستند و این درخواست وجود دارد که مصوبه ابلاغی در زمان کوتاه‌تر اجرایی کنند.

رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل با بیان اینکه درمان ناباروری درمانی پیچیده است، گفت: ناباروری جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد. بر همین اساس تیم درمان نیز باید چند جانبه باشد و متخصصین زیادی را در بر بگیرد.

وی ادامه داد: مراجعه کنندگان مراکز ناباروری معمولاً خانواده‌های گرفتار هستند و خانواده‌های زوجین هم گرفتار این موضوع هستند. باید توجه داشت این بیماری فرهنگی اجتماعی است و درمان ناباروری می‌تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی را بهبود دهد.

چوبینه با اشاره به آمار جمعیت افراد نابارور در کشور گفت: بیش از ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد و سالانه حدود ۲۰ درصد به جمعیت ناباروران افزوده می‌شود و رسیدگی به مشکلات ناباوران می‌تواند به حل مسئله جمعیت و کاهش موالید کمک کند.

وی با بیان اینکه یکی از سه عامل اصلی طلاق در کشور با موضوع ناباروری مرتبط است، گفت: حل این مشکل می‌تواند کمک کند تا زوجین به زندگی ادامه دهند. همچنین موضوع افسردگی و پرخاشگری نیز در این جمعیت دیده می‌شود که با می‌توان با حل مشکل ناباروری مشکل بخشی از مردم جامعه حل شود.

رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل با تاکید بر همگرایی متخصصین فلوشیپ ناباروری، ارولوژی و متخصصین جنین شناسی گفت: این متخصصان سه رکن اصلی درمان ناباروری هستند و کار تیمی در درمان ناباروری اهمیت زیادی دارد. همچنین متخصص این سه بخش با متخصصین ژنتیک، تغذیه، ایمونولوژی و متخصصین آزمایشگاه همکاری می‌کنند و این همکاری می‌تواند به درمان موفق ناباروری کمک کنند.

توسعه بهتر محصولات و تجهیزات ناباروری با همکاری متخصصین و تولیدکنندگان

دکتر فاطمه حسنی، دبیر علمی سمپوزیوم چالش‌های درمان ناباروری و جنین‌شناسی کشور (دارو، تجهیزات و مواد مصرفی) نیز در این مراسم گفت: در سال‌های اخیر در بخش جنین‌شناسی با چالش‌هایی در خصوص تجهیزات دست به گریبان بودیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان در این سال‌ها به سمت تولید ملی حرکت کرده‌اند، گفت: با این وجود مشکلاتی در سه محور دارویی، تجهیزات و مواد مصرفی وجود دارد.

دبیر علمی سمپوزیوم خاطر نشان کرد: حضور متخصصین در کنار تولیدکنندگان و واردکنندگان در این سمپوزیوم کمک می‌کند تا تولیدکنندگان بتواند محصولات را توسعه دهند و حتی بتوانند آن را در سطح بین‌المللی به فروش برسانند.

برچسب‌ها:

نظر شما