شناسهٔ خبر: 67990640 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرملین: جنگنده‌های اف۱۶،‌ نوشدارویی برای اوکراین نخواهد بود

مسکو- ایرنا- سخنگوی کرملین گفت: تحویل احتمالی جنگنده‌های اف‌۱۶ به اوکراین،‌ نوشدارو و قرص جادویی برای این کشور در مناقشه کنونی نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف پنجشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۳ در نشستی خبری افزود: نیروهای مسلح اوکراین، عملاً این دارو را نخواهند داشت، چرا که منهدم خواهند شد و از این رو، تحویل جنگنده‌ها نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روند تحولات در میدان نبرد داشته باشد.
سخنگوی کرملین تصریح کرد: پاداش انهدام جنگنده‌های اف ۱۶ در اختیار اوکراین قبلاً به پرسنل نظامی روسیه پیشنهاد شده است.

شبکه خبری بلومبرگ چهارشنبه دهم مردادماه ۱۴۰۳ گزارش داد: اوکراین اولین جنگنده‌های اف ۱۶ درخواستی را از متحدانش دریافت کرده است ولی گفته می‌شود تعداد آنها اندک است؛ نیروهای هوایی اوکراین هنوز به طور رسمی این مساله را تایید نکرده است.
در این پیوند، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بامداد پنجشنبه به خبرنگاران گفت: جنگنده های اف ۱۶ در اوکراین مستقر خواهند شد.
این مقام آمریکایی در مورد اینکه چه تعداد جنگنده های اف-۱۶ در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت و آنها چه زمانی در عملیات علیه نیروهای روسیه شرکت خواهند کرد، جزئیاتی ارائه نکرد.
او گفت: " من به دلایل عملیاتی نمی توانم این جزییات را به اشتراک بگذارم. انتقال آنها به اوکراین در حال انجام است و خلبانان اوکراینی تابستان امسال با هواپیماهای اف ۱۶ پرواز خواهند کرد. "
به گفته این مقام، این تجهیزات به کی‌یف کمک می‌کند تا از نیروهای خود در خط مقدم دفاع کند و همچنین به اوکراین کمک می‌کند تا در مسیر بازپس‌گیری سرزمین‌ها تلاش کند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که اولین گروه از جنگنده اف ۱۶ ساخت آمریکا از دانمارک و هلند در حال انتقال به اوکراین هستند و تابستان امسال بر فراز آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد.

با مقامات کی‌یف می‌توان مذاکره کرد اما اعتماد نداریم
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضور روسیه در کنفرانس آتی حل و فصل مناقشه اوکراین نیز گفت:‌  روسیه برای هر گونه روش سیاسی و دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین آماده بوده و هست؛ این مسیر را برای حل مناقشه ارجح می‌دانیم. 
وی با بیان اینکه دستورالعملی از سوی مسکو برای آمادگی حضور در کنفرانس اوکراین اعلام نشده است، خاطرنشان کرد:‌ می توان با مقامات حکومت فعلی اوکراین صحبت کرد، اما نمی توانیم به آنها اعتماد کنیم. 
 

مبادله قریب‌الوقوع مبادله زندانیان؟
پسکوف در بخش دیگری از این نشست خبری درباره گزارش های رسانه‌ها در مورد ادعای مبادله قریب الوقوع زندانیان بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا اظهار نظری نکرد.

پیش از این برخی رسانه‌های غربی و روسی ادعا کرده بودند که مسکو و واشنگتن در حال تدارک تبادل گسترده زندانیان هستند. این نتیجه گیری بر اساس تجزیه و تحلیل پایگاه های اطلاعاتی و فرضیات مربوط به جابجایی برخی از محکومان انجام شد. به ویژه، آنکه خبرنگار تاس در واشنگتن گزارش داد که اطلاعات مربوط به الکساندر وینیک، ولادیسلاو کلیوشین، وادیم کونوشچنکو و ماکسیم مارچنکو زندانیان روس از پایگاه داده‌های مرتبط با افراد زندانی در آمریکا حذف شده است.
به نوشته این رسانه روس،‌ روسیه بارها آمادگی خود را برای تبادل اسرا اعلام کرده است. به ویژه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که مسکو به توافق‌های مسکو و واشنگتن در نشست ژنو که تابستان ۲۰۲۱ میلادی صورت گرفت،‌ متعهد است.

مشکلات دسترسی به یوتیوب در برخی مناطق روسیه
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات دسترسی به شبکه اجتماعی یوتیوب در برخی مناطق روسیه، در این باره اظهارنظر خاصی ارائه نکرد. وی گفت: من نمی توانم در این باره مطلبی بگویم؛ خوب، بالاخره یک جایی، تلفن خوب کار می کند، همچنانکه در تلفن همراه من یوتیوب در دسترس است.

این پرسش پس از آن مطرح شد که مشکلات گزارش شده در صبح روز پنجشنبه در مورد دسترسی به یوتیوب از طریق تلفن همراه در مناطقی از روسیه، هفت برابر قبل شد. هنگام تماشای فیلم های یوتیوب از طریق مرورگرهای رایانه نیز مشکلاتی گزارش شد. این مشکلات بیشتر در مسکو، سن پترزبورگ، کوبان و منطقه نووسیبیرسک به وجود آمد.

نظر شما