شناسهٔ خبر: 67990362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پلوسی: ترامپ «نامتعادل» و «دچار اختلال حواس» است

تهران- ایرنا- «نانسی پلوسی» رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در کتاب خاطراتی که قرار است به زودی منتشر شود، «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده را «نامتعادل» دارای «اختلال حواس» توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا از روزنامه گاردین، کتاب این مقام پیشین آمریکایی که یک نسخه از آن در اختیار این روزنامه انگلیسی قرار گرفته، قرار است هفته آینده منتشر شود.

وی در این کتاب خاطرات آورده است: در اوایل سال ۲۰۱۹، در مراسم یادبود دکتر دیوید هامبورگ یک روانپزشک برجسته، تعدادی از پزشکان و سایر متخصصان سلامت روان به من گفتند که «به شدت نگران هستند مشکلی جدی در مورد ترامپ وجود داشته باشد و اینکه وی از نظر سلامت روح و روان، رو به زوال است».

پلوسی سپس آورده است: «من پزشک نیستم، اما درک رفتارهای وی (ترامپ) برایم سخت بود».

این سیاستمدار سابق دموکرات که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ و همچنین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ سمت ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده داشت و دور دوم ریاست وی با ریاست‌جمهوری پر هرج و مرج ترامپ همزمان بود، پرسش‌هایی را در کتاب خود بر سر آمادگی این نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ورود دوباره به کاخ سفید مطرح کرده است.

موضوع دیگر این کتاب سن ترامپ بوده که از نقطه نظر پلوسی، با ۷۸ سال سن مسن‌ترین نامزد تاریخ آمریکاست و در طول مبارزات انتخاباتی به دلیل اشتباهات مکرر مورد بررسی قرار گرفته و سخنرانی‌هایش اغلب پر سر و صدا و جنجالی بوده است.

گاردین نیز در همین زمینه می افزاید: رفتارهای انفجاری و خارج از کنترل ترامپ و بی‌توجهی وی به هنجارهای اجتماعی، همواره پرسش های بسیاری را برانگیخته است.

این روزنامه به دو بار استیضاح رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در جریان حضورش در کاخ سفید پرداخته که بار دوم به دلیل تحریک شورش مرگبار ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، در مظن اتهام قرار گرفت.

همچنین ترامپ به ۳۴ اتهام محکوم و با ۵۴ اتهام دیگر روبرو و به پرداخت صدها میلیون دلار در پرونده‌های مدنی از جمله پرونده مربوط به تجاوز جنسی محکوم شده است.

پلوسی نیز در همین کتاب، با اشاره به شورش ۶ ژانویه نوشته است: «من از فقدان تعادل روانی ترامپ مطلع بودم. از نزدیک دیده بودمش انکار وی در بروز همه‌گیری کووید-۱۹، تمایل به بیرون رفتن مکرر از جلسات، بددهانی، کوبیدن روی میزها، عصبانیت‌ها، بی احترامی به میهن پرستان کشورمان، انکار کامل واقعیت و اصرار مکرر و مضحک مبنی بر اینکه بهترینِ تمام دوران است، همه اینها وی را فردی نامتعادل و دچار اختلال حواس نشان می داد».

رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه از خطرناک بودن ترامپ به ویژه پس از شورش ۶ ژانویه آگاه است، می نویسد: «او همچنان خطرناک است. اگر خانواده و کارکنانش بی‌اعتنایی وی به اصول قانون و قوانین اساسی را درک می‌کردند و اگر بی‌ثباتی شخصیتی او را بر سر باخت در انتخابات [۲۰۲۰] در نظر می گرفتند، باید مداخله می‌کردند».

پلوسی در پایان اضافه کرده است: چه آنها که این اقدامات را به عمد نادیده گرفته باشند و یا بر سر پول، اعتبار یا طمع، آمریکا بهای سنگینی را برای همه این اتفاقات پرداخت کرده است.

نظر شما