شناسهٔ خبر: 67987827 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رعایت الگوی مصرف آب در ۸۵ درصد از مزارع آذربایجان غربی

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۸۵ درصد اراضی زراعی زیر کشت سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با نوار تیپ آبیاری می‌شود. رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۸۵ درصد اراضی زراعی زیر کشت سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با نوار تیپ آبیاری می‌شود.

صاحب‌خبر -
 

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به رعایت الگوی مصرف آب در مزارع سبزی و صیفی آذربایجان غربی گفت: بالای ۸۵ درصد از اراضی سبزی و صیفی زیر کشت در اراضی زراعی استان به صورت نوار تیپ آبیاری می‌شود.

خسرو شهبازی در جلسه بررسی روند اصلاح الگوی کشت در استان، با بیان این مطلب افزود: با درنظر گرفتن مشوق‌ها برای کشاورزان افزایش ۹۱ درصدی سطح زیر کشت کلزا نسبت به سال گذشته محقق شده که افزایش ۱۱۴ درصدی تولید این محصول نسبت به سال گذشته پیش بینی می‌شود.

وی بیان کرد: افزایش ۱۸۳ درصدی سطح زیر کشت و تولید علوفه‌های دیم نسبت به سال زراعی گذشته و افزایش بیش از ۳ برابری محصول نسبت به دو سال گذشته نیز برای امسال پیش بینی می‌شود.

شهبازی بیان کرد: کاهش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت یونجه نسبت به سال گذشته و ۳۰ درصدی نسیت به دو سال گذشته با تبدیل شدن به مزارع گندم نیز حاصل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کاهش ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندرقند نسبت به سال گذشته و ۹۵۰ هکتار نسبت به دو سال گذشته نیز از مواردی بوده که در ارزیابی‌ها حاصل شده است.

وی ادامه داد: افزایش ۲۰ درصدی سطح برنامه ابلاغی طرح جهش تولید در دیم زار‌ها در استان نسبت به دو سال گذشته محقق شد و ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت انواع محصولات زراعی هستند.

شهبازی با اشاره به اینکه برنامه‌های ترویجی و آموزشی مطلوبی برای افزایش مشارکت کشاورزان به منظور اجرای طرح الگوی کشت در استان انجام شده است افزود: مسائل و مشکلات اجتماعی کشاورزان باید در اجرای طرح‌های ترویجی در نظر گرفته شود تا آنان بتوانند با ایجاد تعادل در تولید، محصولی بر اساس تقاضای بازار‌های هدف صادراتی کشت و تولید کنند.

در ادامه معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان به ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته و چالش‌های موجود در این زمینه پرداختند. 

لازم به ذکر است که آذربایجان غربی با ۸۴۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت از استان‌های فعال در بخش کشاورزی است، بیش از ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی آن باغی و بقیه زراعی است که از کل زمین‌های زراعی استان ۴۱۸ هزار هکتار اراضی دیم و بقیه ابی هستند.

۷۰ نوع محصول متنوع در زمین کشاورزی استان تولید و در طول ایام کشت و زرع راهی بازار می‌شود و این تنوع در محصولات باعث شده نام این استان در تمامی فصول سال در بازار‌های داخلی و خارجی مطرح باشد.

انتهای پیام

نظر شما