شناسهٔ خبر: 67987772 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد:

تربیت دانشجویان کارآمد ماهر و خلاق در اولویت است تربیت دانشجویان کارآمد ماهر و خلاق در اولویت است

دهقانی گفت: وظیفه دانشکده مهارت و کارآفرینی رویکرد عمق بخشی به کیفیت، رشد و تثبیت فرایند فناوری است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد ویژگی‌ها و شاخص‌های بودجه امسال نسبت به قبل را متمایز دانست و گفت: در موضوع آموزش تغییر اساسی ایجاد شده است، دانشکده‌ها درآمد و هزینه هر رشته را استخراج کرده به دنبال اقتصادی کردن رشته‌های دانشگاه با جذب دانشجویان بیشتر خواهند بود.

وی با تصریح این موضوع که ریل گذاری دانشگاه تغییر دانشگاه به سمت فناوریست، افزود: وظیفه دانشکده مهارت و کارآفرینی رویکرد عمق بخشی به کیفیت، رشد و تثبیت فرایند فناوری است. 

دهقانی اشکذری ویژگی‌های بودجه امسال را افزایش سهم درآمد‌های غیر شهریه‌ای نسبت به سال گذشته برشمرد و گفت: بودجه دانشگاه از دو بخش درآمد‌های شهریه‌ای و غیر شهریه‌ای تشکیل شده است. در سال گذشته، ۷۰ درصد درآمد‌ها شهریه‌ای و ۳۰ درصد غیرشهریه‌ای بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: همه درآمد‌های شهریه‌ای به استان برگشت داده و صرف هزینه‌های دانشگاه خواهد شد. یک درصد از شهریه اخذ شده در اختیار استان است تا رئیس استان با هم فکری معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی بین واحد‌هایی که درآمد شهریه‌ای کمی دارند تقسیم کند. درصدی هم به عنوان تاب آوری به استان‌هایی که درآمد شهری کمتری دارند اختصاص یافته و صرفه هزینه‌های آن استان خواهد شد.

محمدرضا دهقانی اشکذری ادامه داد: بخش کوچکی از شهریه‌ها به شکل متمرکز در اختیار سازمان مرکزی است تا جایگزین شهریه‌ای شود که در سازمان وجود ندارد و نیز هزینه برنامه‌های متمرکز کشوری و صندوق رفاه دانشجویان از محل اخذ درصد‌های شهریه است که از واحد‌های کل کشور دریافت شده و به شکل تسهیلات به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تعلق می‌گیرد.

دهقانی اشکذری سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی را تا ۳۱ مرداد دانست و تشریح کرد: مدت زمان سال مالی از یک شهریور هر سال آغاز شده و تا یک مرداد سال بعد به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت، تحقق درآمد‌های شهریه‌ای در مقایسه با سال قبل بیش از پیش بینی انجام شده بود. در بخش درآمد‌های غیر شهریه‌ای هم تقریباً نزدیک به پیش بینی است که در مجموع عملکرد بودجه استان مثبت بوده است.

دهقانی اشکذری تاکید ریاست عالی دانشگاه را بر اقتصادی کردن آموزش دانشگاه برشمرد و گفت: همه مدیران ستادی و دانشگاه تلاش دارند تا رشته‌های تحصیلی مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته و بر اساس منطق آمایش و از منظراقتصادی لازم است، دانشجویان در رشته‌های دارای اشتغال و نیاز اجتماعی و شغلی هدایت کرده و از مسیر‌های غیر شهریه‌ای آنان را تقویت کنیم.

محمدرضا دهقانی اشکذری از دیگر تاکیدات محمد مهدی طهرانچی در ارتباط با بودجه را هزینه‌های دانشکدگان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر در اوج تاسیس و تثبیت دانشکدگان هستیم، بخش مهمی از هزینه‌های دانشکدگان، نیروی انسانی؛ اعضای هیئت علمی و کارمندان است.

وی پایین بودن نسبت کارکنان به دانشجویان را از ویژگی‌های استان یزد دانست و اظهار کرد: در سال گذشته تعدادی از کارمندان بازنشست شده و در سال جاری این امر ادامه یافته که سبب تعدیل هزینه‌های دانشگاه خواهد شد.
دهقانی اشکذری مولد سازی دارایی‌های دانشگاه را در استان جدی ذکر کرد و گفت: تمام تلاش مسئولان استان معطوف به تبدیل دارایی‌های راکت و کم اثر به پروژه‌های درآمدزا است، تا وابستگی دانشگاه به شهریه کم شود.

محمدرضا دهقانی اشکذری ادامه داد: دانشگاه آزاد استان یزد بنابر فرمایش ریاست عالی دانشگاه، تحقق فرآیند فناوری را سرلوحه قرار داده و در این مسیر پیشتاز است.

دهقانی اشکذری با اشاره به افق و چشم انداز روشن دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تربیت دانشجویان کارآمد ماهر و خلاق در اولویت است. 

وی گفت: بودجه به منابع مالی احتیاج دارد، منابع مالی به جز شهریه دانشجویان است، بخشی از دارایی استان را تبدیل به پول نقد کرده و در محل پروژه سرمایه‌گذاری و از مزایای آن برخوردار خواهیم شد.

دهقانی اشکذری، همگرایی در حوزه معنوی را مستلزم گفتگو و تعامل برشمرد و ادامه داد: برگزاری نشست‌ها با موضوع تدوین بودجه استان در سال پیش رو سبب مشارکت همه بخش‌های دانشگاه در اجرا خواهد شد.

وی افزود: برای تحقق برنامه‌ها نیاز به دوره آموزشی است و تلاش داریم اساتید، کارکنان و مدیران بخش‌های مختلف، مهارت تحقق برنامه‌ها را داشته باشند. بدون انگیزش در سطوح مختلف دانشگاه، بودجه قابل اجرا نیست. همه بخش‌های دانشگاه با همکاری و انتقال تجربیات خواهند توانست بودجه را عملیاتی کنند.

محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در پایان گفت: امید است با انجام پروژه‌های مهم در بخش مسکن اسباب تقویت جریان انگیزشی اعضای هیئت علمی و کارکنان و افزایش منابع دانشگاه را سبب شویم.

نظر شما